Történetének legmagasabb profitjával zárta legutóbbi negyedévét az Amazon. A társaság az október és december közötti pénzügyi időszakra 1,86 milliárd dolláros nyereséget jelentett, ami akkor is több mint duplája az egy évvel korábbinak, ha ebből majdnem 800 milliót az amerikai adózási szabályok decemberben elfogadott változtatásainak köszönhet. A cégnél 66 százalékkal többen dolgoztak, mint 2016 végén – ez egész pontosan 566 ezer főállású vagy részmunkaidős alkalmazott volt világszerte, köszönhetően a Whole Foods lánc felvásárlásának és az ünnepi rohamra felvett embereknek.
A vállalat aratott az ünnepi bevásárlási szezonban, becslések szerint az Egyesült Államokban az e-kereskedelmi költések nagyjából fele az Amazonhoz futott be. Bár a profitot szokás szerint a lehetségesnél mélyebbre nyomták az agresszív piaci terjeszkedés költségei, a negyedév 60,5 milliárdos bevétele és az egy részvényre jutó nyereség is a várakozások fölé érkezett. (Az Amazon pénzügyi vezetője ismét úgy fogalmazott, hogy a vállalat még mindig "keményen befektetési üzemmódban" működik.)
Az Amazon részvényárfolyama a napi kereskedés végére 6 százalékkal emelkedett, ami egyben azt is jelenti, hogy ismér a cég alapító vezérigazgatója, Jeff Bezos a világ aktuálisan leggazdagabb embere, magánvagyonát a Bloomberg 116 milliárd dollár körül értékeli. Az Amazon papírjai egyébként 65 százalékkal érnek ma többet, mint 2017 februárjának elején.
A befektetőkre a bevételek és megszokottnál magasabb profit mellett állítólag mély benyomásokta tett, ahogy az Amazon kordában tartotta működési költségeit. A hírek szerint legutóbb éppen azzal a céllal bérelt fel tanácsadókat, hogy lefaragja a munkavállalókkal kapcsolatos egészségügyi kiadásokat, ami befektetői szemmel biztosan izgalmasabb dolog, mint a futószalagok mellől nézve.
A kisker növekszik, a felhő pénzt hoz
Az előző év egészét tekintve a társaság ezzel 177,9 milliárd dolláros forgalommal zárt, ami ugyancsak 31 százalékos növekedés 2016-hoz képest. A megkeresett pénz legjavát azonban továbbra is a nemzetközi terjeszkedésbe forgatják: a rekord bevételek ellenére a vállalat éves működési profitja 4,1 milliárd dollár, ami 2 százalékos visszaesésnek felel meg.
A történet ebből a szempontból a szokásos, a folyamatosan növekvő bevételekhez arányaiban most is vérszegény nyereség társul. Az elemzők a jelenlegi negyedévre is 34-42 százalékos forgalomnövekedést várnak, amihez 0,8-1 milliárd dolláros profitot valószínűsítenek. Igaz, hogy a piacot egyelőre a bevételnövekedés tartja izgalomban – kérdés, hogy egy ekkora vállalat meddig tud megfelelni a növekedési elvárásoknak.
Az Amazon fő bevételi forrása, az online kiskereskedelem kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a cég nemzetközi tevékenysége is majdnem 30 százalékkal bővült, köszönhetően elsősorban Európának és Indiának, miközben megduplázta egy évvel korábbi veszteségét. Egyre nagyobb a Prime szolgáltatást igénybe vevő vásárlók globális tábora is, akik 2017-ben már több mit 5 milliárd árucikket rendeltek.
A cloud üzletág, az AWS az Amazon profitközpontjaként ezúttal sem okozott csalódást, a negyedévet 45 százalékos növekedéssel zárta éves összehasonlításban, 5 milliárd fölötti forgalom és 1,35 milliárd dolláros működési nyereség mellett. Ez azt jelenti, hogy az Amazon nyereségének háromnegyede az AWS-ből származik, miután a kiskereskedelem nagyon vékony haszonkulccsal működik, és a hasznot szinte egészében vissza is forgatja az üzletbe.
Folyamatosan növeszti az újabb lábakat
Egy másik üzleti egység, az Amazon Studios is már stabilan fent van a térképen. A tartalomgyártásért felelős ág nagyjából 4,5 milliárd dollárt költött az előző évben, 2018-ban pedig ennek másfélszereséből gazdálkodhat majd. A cél elvileg a Prime előfizetések támogatása, amelyekhez video streaming szolgáltatás is tartozik; a vállalat egyelőre azon igyekszik, hogy ne szakadjon le a rivális Netflixtől, ahol az idén 8 milliárd dollárból készülnek a saját gyártású műsorok.
Egy kevésbé nyilvánvaló, de a jövőbeni növekedés szempontjából fontos szegmens az Amazon megjelenése az online hirdetési piacon. A JP Morgan elemzése szerint az Amazon 2017-ben 2,8 milliárd dollárt kereshetett hirdetésekből, ami egyelőre csak morzsa a Google vagy a Facebook asztalán. Az Amazonnak viszont van egy olyan adattípusa, amellyel a nagy versenytársak nem igazán rendelkeznek: egyre pontosabban ismeri vásárlói szokásokat.
A vállalat már nem csak a legnagyobb online kereskedő, hanem a Whole Foods bekebelezésével az Egyesült Államok egyik legnagyobb fizikai bolthálózatával rendelkező kiskereskedője. A The Wall Street Journal szerint kimutatató, hogy ha az Amazon megszerez magának egy százalékpontnyi rész az 5 ezermilliárd dolláros amerikai kiskereskedelmi piacon, azzal eltüntet 50 milliárd dollárnyi olyan adatvagyont a Google vagy a Facebook elől.
Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól
A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak