Az Alibaba hétfi bejelentése szerint 2,88 milliárd dollárnak megfelelő befektetéssel meghatározó tulajdonrészt szerzett a Sun Art Retail Group nevű hipermarket-láncban. A hongkongi székhelyű, 10 milliárd dollár körüli piaci kapitalizációval működő társaság összesen 446 áruházat működtet 224 kínai városban, az Alibaba most szerzett 36,16 százalékos részesedése mellett másik nagy tulajdonosa a 36,18 százalékkal rendelkező Auchan.
Nincs új a Nap alatt
Az online birodalom nem most kezd építkezni a fizikai kiskereskedelemben, hiszen már 2014-ben és 2015-ben is hasonló arányú tulajdonrészt vett magának az InTime és a Suning áruházláncokban, rendre 692 millió és 4,6 milliárd dollár értékben. Idén januárban aztán teljes egészében felszippantotta az InTime-ot, kivezetve a vállalatot a tőzsdéről, májusban pedig a Lianhua szupermarketekbe vásárolta be magát 100 millió dollárért.
Az Alibaba ezzel már hosszú évek óta azt a stratégiát követi, amibe az Amazon például csak az idén ugrott fejest, amikor 13,7 milliárd dollárért bekebelezte az amerikai Whole Foods majdnem ezer üzletét. A döntések mögött viszont minden esetben az a stratégiai felismerés húzódik meg, hogy a nagy online kereskedők tisztában vannak az offline pillérek jelentőségével, amelynek fontos szerepet szánnak a vásárlási ciklusban (consumer journey).
Az utóbbi időben mi is többször foglalkoztunk a fizikai boltok technológiavezérelt átalakulásával. Ezek ugyanis kiváló adatgyűjtő helyként vagy logisztikai elosztó és áruátvételi pontként illeszkedhetnek a kereskedelmi láncba, miközben a mobil fizetés, a chatbotok, a virtuális és kiterjesztett valóságra alapuló megoldások ráerősítenek arra az igénybe, hogy a szabadidős vásárlók egyszerűen azért járkálnak a boltba, mert jól akarják érezni magukat.
Itt vannak a hibrid boltok
Az Alibaba vagy az Amazon szintjén már olyan elképesztő adatmennyiség áll egy elektronikus kereskedő vagy fizetési szolgáltató rendelkezésére, amelynek felhasználásával érdemben is javítani tudja az offline vásárlás élményét – nem beszélve az olyan háttérfolyamatokról, mint amilyen az árukészlet feltöltése és kezelése. Az Alibaba esetében pedig a Tmall és a Taobao mellett ott működik az Alipay, a félmilliárd felhasználóval rendelkező mobil fizetési szolgáltatás, sőt a nemrég több mint 800 millió dollárért felvásárolt Cainiao logisztikai eszközei is.
Az Alibaba vezérigazgatója ezzel kapcsolatban elmondta, hogy az óriásvállalat célja az online és a fizikai csatornák tökéletes integrációja; ez az utóbbiak esetében az adattechnológiák alkalmazását és a digitális gazdaságra épülő, személyre szabott szolgáltatások fejlesztését jelenti. Az Alibaba által indított Hema nevű szupermarketek mindezt már a gyakorlatba is átültetik, és inkubátorként gondozzák a később szélesebb körben is bevezethető megoldásokat, mint amilyenek mondjuk a perszonalizált ajánlatok, a személyzet nélküli kiszoláglás vagy a kiszállítással való megrendelés lehetőségei.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak