Ha sikerül, az óriási fordulatot hozhat az elektromos autók piacán. A két leggyengébb pontot, a töltést és hatótávolságot is megoldanák a japán vállalatnál.

Lendületből foglalná el az elektromos gépjárművek piacát a Toyota a saját fejlesztésű technológiáival. Az elektromos autók két legérzékenyebb pontjára lehet megoldás a japán gyártónak: a töltésre és a hatótávolságra. A Reuter egy japán napilapra hivatkozva azt írta, hogy az autógyártó teljesen új alapokra épített elektromos autókat dob piacra 2022-ben. Az autók energiaellátást olyan szilárdtest akkumulátorokkal oldaná meg, melyek néhány perc alatt teljesen feltölthetők, és hatótávolságuk megközelítené a hagyományos belső égésű motorokkal hajtott járművekét.

Jelenleg ez a két olyan pont, ami komoly akadály az elektromos autók terjedésének. Gyorstöltővel is közel fél óra kell a teljes feltöltéshez, míg a hatótávolság egyelőre 400 kilométer körül mozog optimális esetben. Fűtéssel vagy klímával – mivel azok is az akkut fogyasztják – a hatótávolság rohamosan csökken. A töltőhálózat kiépítése egyelőre lassan halad, bár valószínűleg ennek oka az is, hogy még az sem egyértelmű, hogy hosszabb távon az elektromos hajtás lesz a befutó.

A Reuters értesüléseit a Toyota szóvivője nem erősítette meg, de azt elmondta, hogy a vállalat valóban dolgozik azon, hogy a következő évtized elején szilárdtest akkumulátoros autókat dobjon piacra.

A laborok távol vannak a gyártósortól

A Toyota fejlesztései ígéretesek, és óriási gyártási tapasztalatra építve akár egyből a technológiai éllovasává tehetik a gyártót, amely épp tavaly vesztette el a világ legnagyobb autógyártója címet, 2016-ban ugyanis a Volkswagen Csoport a dízelbotrány ellenére is olyan mértékben tudta növelni eladásait, hogy megelőzte az értékesített darabszámban a japán vállalatot.

A Reuters ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy bár öt év hosszú idő, a laboratórium és a gyártósor között mindig nagy a távolság, azaz nagyon sok részletről kiderülhet menet közben, hogy bár működött laboratóriumi körülmények között, sőt a prototípus a hozta az elvártakat, a sorozatgyártásban nem működik, azaz nem felel meg a tömegtermelésben megkövetelt szigorú minőségi és megbízhatósági követelményeknek.

Az öt év más szempontból viszont túl hosszú lehet. Jelenleg is nagyon intenzíven folyik az akkumulátortechnológiák kutatása-fejlesztése. Gyártók, egyetemek, kutatóintézetek foglalkoznak a kérdéssel, és szinte havonta jelennek meg forradalminak kikiáltott újdonságok. A szilárdtest akkumulátor például már legalább két éve létezik.

A Michigani Egyetemen nyolc év kellett a kifejlesztéséhez. Nagyjából kétszer nagyobb kapacitást biztosított, mint egy hasonló térfogató lítium-ionos akku, és annál sokkal biztonságosabb is. A piaci siker azonban egyelőre várat magára. Hiába volt például a Sakti3-nak nevezett technológia befektetői között a General Motors, egyelőre nem hallani arról, hogy az amerikai autógyártó erre a technológiára építkezne. A Sakti3 honlapján jobbára a megszerzett díjakról lehet információt találni, nem a piaci sikerekről.

Jegelik a hidrogéncellát

Ez figyelmeztető jel lehet a Toyotának is. Az ugyanis egyelőre nem látszik, hogy milyen költséggel jár a szilártest akkuk előállítása, miközben a lítium-ionos technológia ára csökken.

A Toyota elsők között gyártott hibrid hajtású autókat – méltán népszerűek is –, de mellette esélyt adott a hidrogéncellának is. Tavaly óta azonban egyértelmű, hogy az elektromos hajtást preferálják. Ehhez létrehoztak egy külön részleget is, amin maga a vállalat elnöke, Akio Toyoda felügyel. Első lépésként Kínában kezdenek tisztán elektromos hajtású autókat gyártani 2019-ben, de azokban még lítium-ionos akkumulátorok lesznek.

Konzumer tech

A kisebb hazai gyártóvállalatok elengedhetetlennek tartják a digitalizációt

Egy friss kutatás szerint az üzleti siker és a technológiai fejlődés csereszabatos kifejezésként élnek a kisebb gyártó vállalkozásokat irányító vezetők fejében.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.