Az amerikai állam elsőként fogadta el a személyes adatok védelméről szóló, 2020-tól életbe lépő szabályozást, amit az üzleti lobbi máris megváltoztatna.

Kalifornia kormányzója június végén írta alá a CCPA (California Consumer Privacy Act) néven hivatkozott törvényt, amivel a Szilícium-völgynek is otthont adó államban legelsőként ment át az európai GDPR-re emlékeztető, a felhasználók jogait és a  digitális szolgáltatók felelősségét alapjaiban megváltoztató szabályozás. Bár a közel 40 millió embert érintő törvény csak 2020 januárjában lép hatályba, jelentőségét jól mutatja, hogy a techvállalatok nem csak előzőleg lobbiztak a tervezett szabályozás ellen, hanem a hosszú felkészülési idő ellenére már most a törvényhozókat győzködik a problémásnak ítélt passzusok megváltoztatásáról.

A GDPR-rel való összehasonlításnak nem csak az ad alapot, hogy a CCPA-t részben a május 25. óta érvényes általános európai adatvédelmi rendelet inspirálta. Legfontosabb elemei ugyanis olyan jogokat adnak majd a kaliforniaiaknak, mint a róluk tárolt adatok megtekintése, az adatok törlésének lehetősége, illetve a rendelkezés azzal kapcsolatban, hogy mindezt az információt a szolgáltatók áruba bocsáthatják-e harmadik félnek. A szabályok a legalább 50 ezer magánszemély adataival rendelkező vállalatokra vonatkoznak (vagyis a törvény célja az adatgazdaság nehézsúlyú szereplőinek megregulázása, nem európai mintára az általános csuklóztatás), megsértésük pedig minden egyes esetben 7500 dolláros bírságot vonhat maga után.

Minden csavart meglazítanának a törvényben

A Big Tech, vagyis az információtechnológiai nagyvállalatok lobbija nemrég egy 20 oldalas levélben kereste meg a fontosnak tartott kaliforniai törvényhozókat, amelyet a California Chamber of Commerce (Kaliforniai Kereskedelmi Kamara) és további 37 másik kereskedelmi szervezet jegyez. Ebben elsietettnek nevezik a törvény elfogadását, és olyan kiegészítéseket javasolnak, amelyek rendbe tennék a szövegezés hibáit, ezen felül kezelnék az új törvény mindazon aspektusait, amelyeket vagy kivitelezhetetlennek tartanak, vagy amelyek a törvényalkotó szándéka ellenére is negatív következményekkel járhatnak.

A javaslatok közül néhány azonnal kiverte a biztosítékot a személyiségi jogvédőknél, köztük a mostani kampány eredeti kezdeményezőinél. (Találhatunk köztük a saját vagyonából 2 millió dollárt erre áldozó ingatlanfejlesztőt, volt állami tisztviselőt és CIA elemzőt egyaránt.) A szóban forgó kiegészítések ugyanis, majdhogynem természetes módon, a törvény teljes kiherélését célozzák. Elhagynák például az adatok pontos meghatározásának követelményét, vagy azt a kikötést, hogy azokat az igénylőnek azonnal felhasználható módon kell a rendelkezésére bocsátani.

Ennél is nagyvonalúbb az a megállapítás, hogy a felhasználók egyértelmű azonosítására nem alkalmas adatok nem tartoznak a személyiségi jogi szabályozás illetékességébe. Ez tulajdonképpen a Big Tech vállalatok üzletének alapja: a jogvédők szerint éppen ennek mentén alakulhatott ki a jelenlegi ámokfutás, amikor a szolgáltatók gátlás nélkül gyűjtik és használják a legszemélyesebb felhasználói adatokat, hogy hirdetőiknek olyan pontos eszközöket biztosítson a reklámok targetálására, amiből tényleg csak a fogyasztók pontos neve hiányzik.

A levél egyenesen kivenné a törvény szövegéből azt a részt, ami a felhasználói profilok olyan részeit érinti, mint a fogyasztói preferencia és karakterisztika, a pszichológiai jellemzők, a viselkedés, a hajlamok, az intelligencia vagy a képességek és az alkalmasság vizsgálata. Mindez tulajdonképpen a szóban forgó bizalmas információ legszemélyesebb szegmense. Az a javaslat pedig, hogy a "személyes információ" meghatározása alól ki kell venni az aggregált fogyasztói adatokat, illetve az azonosításra nem alkalmas, álnevesített vagy publikusan is elérhető információt, azt jelentené, hogy a CCPA elfogadása a világon semmiben nem befolyásolná az adatgazdaság jól megszokott üzleti gyakorlatait.

A lehetőség mellé nem adnának eszközöket

A lobbisták azt szeretnék, hogy a törvény tegye világossá: a szolgáltatóknak nem kell egy minden hirdetési megoldásra érvényes opt-out lehetőséget biztosítaniuk a felhasználóknak, akik így nem léphetnek fel megelőző jelleggel adataik védelmében. Ez ugyancsak azt jelentené, hogy a felhasználók kitehetik az ablakba a jogaikat, hiszen személyesen kellene felvenniük a kapcsolatot mindenkivel, aki bármilyen módon az adataikat használja.

Ehhez pedig túl sok segítségre sem számíthatnak: ahogy nemrég mi is beszámoltunk róla, az AP riportja szerint az Android például akkor is naplózza a felhasználók tartózkodási helyét, ha ezt megtiltották neki a "helyelőzmények kezelése és törlése" funkció alatt. A cég ezt a beállítást ugyanis külön termékként definiálja, és a térképszolgáltatáson vagy a keresőn keresztül továbbra is simán követi a felhasználókat.

Azóta a jogi aktivisták is megírták a maguk levelét a törvényhozóknak (a hivatkozás a másik dokumentumhoz hasonlóan a The Register archívumába mutat, de az anyag máshol is elérhető), ebben pedig arra ösztönzik őket, hogy ne nyúljanak a CCPA-hoz, jobban mondva hagyják figyelmen kívül a változtatási javaslatok jelentős részét. Ezek között vannak ugyanis valóban indokolt, technikai jellegű felvetések, amelyeket azonban olyan formába ültettek, hogy azok túlzó és a törvény céljával ellentétes változtatásokat eredményeznének. A levél szerint ami ma állítólagosan "kivitelezhetetlen", az később kivitelezhető lesz, amint a társaságok hajlandóak lesznek alávetni magukat az új szabályozásnak.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.