Csak bizonyos telkók és csak egyes csomagok esetében talált árváltozást az NMHH első félévre vonatkozó elemzése.

Közzétette a mobilszolgáltatók díjcsomagjainak 2022 első félévében lezajlott változásait vizsgáló elemzésének eredményeit a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). Ennek alapján elsősorban a legolcsóbb díjcsomagok ára emelkedett, amik ugyanakkor minden esetben többletszolgáltatást is tartalmaztak.

Az időszak egyik meghatározó eseménye volt a Telenor névváltoztatása Yettelre. A március 1-jén lezajlott váltást jelentős díjcsomagátalakítás kísérte: a szolgáltató hét új előfizetéses (postpaid) és két feltöltőkártyás (prepaid) díjcsomagot vezetett be. A Vodafone hat postpaid és egy prepaid csomagot vezetett ki, a Magyar Telekomnál pedig egy előfizetéses díjcsomag értékesítése zárult le. A Diginél a vizsgált félévben nem történt ilyen jellegű mozgás.

A hatóság jelentése szerint a piaci mozgásokat jól jelzi, hogy a teljes piac mintegy ötödét az új díjcsomagok tették ki. A szolgáltatók jellemzően az előfizetéses csomagok terén aktívabbak, ez jelenti a verseny elsődleges terepét. Ebben a szegmensben a kínálat több mint ötöde új, míg a kártyás díjcsomagok közül csak ennek fele, 11 százalék.

Az emelők

A Yettel és a Vodafone esetében a teljes kínálatot figyelembe véve az ársáv alja jól láthatóan, mintegy 500 forinttal emelkedett. A Yettelnél a félév elején a legolcsóbb díjcsomag 11 hónap hűségidő esetén 3 990 forintba, míg az időszak végén 4 490 forintba került. A Vodafone esetében is hasonlóan: 2 990 forintról 3 490 forintra nőtt a legolcsóbb havidíj ára egy év hűségidő vállalásával. A kínálat felső sávja ugyanakkor nem változott: mindkét szolgáltatónál 15 990 forint volt az időszak elején és végén is a legdrágább díjcsomag.

A kivezetett díjcsomagokhoz képest egyértelmű drágulás látszik mindkét szolgáltató árszabásában, de ezzel párhuzamosan nőtt a lebeszélhető percek száma és az elérhető adatmennyiség is. A Yettelnél a korábbi egyetlen korlátlan belföldi adatforgalmat nyújtó konstrukció helyett június végére már három ilyen díjcsomag is szerepelt a cég kínálatában.

A Yettel újabb kínálata az eddigiekhez képest jóval áttekinthetőbbé vált az NMHH szerint. Egyszerűsödött a csomagok elnevezése: megmaradtak a ruhaméreteket imitáló betűkódok és a prémium szolgáltatásokat jelző "hiper"-jelző, eltűnt azonban a célzott korcsoportot jelölő (Teen, Junior, Senior) elem. Az új struktúrában alapvetően kétféle SMS- és percdíj szerepel: 0 és 40 Ft. 

A Vodafone lakossági mobildíjcsomagjait két almárkanév alatt (Go, illetve Red) kínálja. Utóbbiak korlátlan belföldi és uniós országba irányuló hívásidőt biztosítanak. Három új díjcsomag esetében érdemi változás a néven kívül egyáltalán nem történt: a Go Midi, a Red Free+ és a Red Infinity World+ árai és főbb jellemzői páronként megegyeznek a kivezetett Go Next, Red Free és Red Infinity World díjcsomagokéval. A konkurenciánál is meglévő, "magasabb ár, több szolgáltatás" elvét követi a Go Light és a Go Super díjcsomagok bevezetése. Előbbi a Go Mini csomaghoz képest 500 Ft-tal magasabb áron, 3 490 forintért kínál 30 perccel több lebeszélhető időt, utóbbi pedig a korábbi Go Talknál szintén 500 forinttal magasabb áron, 8 490 Ft-ért eggyel több, összesen 3 gigabájt adathasználatot.

Külön kategória az akciós termékként a jelenlegi feltételekkel tavaly november óta előfizethető Go Easy 15 díjcsomag, amelynek havi díja – ellentétben a többi Vodafone-díjcsomaggal – nem tartalmaz lebeszélhető perceket, ugyanakkor SMS- és percdíja is mindössze 20 forint. Ez csupán fele a nem korlátlan beszélgetést és SMS-t biztosító Go díjcsomagoknál alkalmazott díjaknak. Emellett a csomag előfizetési díja 15 gigabájt adathasználatot foglal magában.

Az alig vagy egyáltalán nem változtatók

A Magyar Telekom lakossági előfizetési rendszere alapvetően más stratégiát követ, mint a többi szolgáltatóé. Míg a versenytársaknál a díjcsomagokban meghatározott mennyiségű lebeszélhető percet (vagy SMS-t) és adatmennyiséget "csomagoltak össze", addig a Telekom fogyasztói öt-ötféle hangcsomagot és adatcsomagot csaknem tetszőlegesen kombinálhatnak. A cég lakossági díjcsomagjaiban csak egy apróbb változás történt: a Mobil S díjcsomag 100 forinttal drágább lett: 3 990 Ft (4 gigabájtos mobiladatcsomag vásárlása esetén), ugyanakkor a korábbi 50-ről 80 egységre nőtt a lebeszélhető percek vagy küldhető SMS-ek száma.

A Digi a többi nagy szolgáltatónál fiatalabb versenyzőként jóval kisebb lefedettséggel bír és kínálata is jóval korlátozottabb a többieknél: kizárólag havidíjas szolgáltatást kínál, abból is mindössze kétfélét. Azokat ugyanakkor a konkurenciánál lényegesen alacsonyabb áron: mindössze 1500 forintért. A két díjcsomag között csupán annyi a különbség, hogy míg a Digimobil Plusz előfizetési díja 200 perc belföldi lebeszélhetőséget és 15 gigabájt belföldön felhasználható adatforgalmat tartalmaz, addig a Digimobil Maxban nincs benne foglalt perc, de az adatkeret 30 GB.

Egységes feltöltés

A feltöltőkártyás csomagok terén az azokat kínáló három szolgáltató csomagjai között nem mutatkozik olyan eltérés, amely különböző, utólag megvásárolt extrákkal ne lenne megszüntethető. A cégek jellemzően egy-egy postpaid díjcsomagot tartanak csak fenn. Változás ezekben csak a Yettel kínálatában történt, amely a névváltáshoz kapcsolódóan két új szolgáltatást vezetett be: a Yettel Feltöltőkártyás és Yettel Feltöltőkártyás Expressz néven. Ezek között csak a szerződéskötés módjában van különbség: utóbbira csak interneten vagy telefonon lehet szerződni.

Konzumer tech

Visszavonulót fújt Európában a TikTok

Az Európai Bizottságnak nagyon nem tetszett a kínai közösségi alkalmazás ösztönzőporgramja, amit olyan addiktívnak és károsnak jellemeztek, mint a dohányzást.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.