Bevezetik a multimodális keresést. Akár életvezetési tanácsokat is kérhetünk a Google Search-től. Az persze más kérdés, hogy használható választ ad-e.

Szeretné tudni, hogy mit kell tennie ahhoz, hogy ledobja derekáról a karácsonyi bejgli és a szilveszteri csülkös lencseleves látható nyomait? Semmi gond! Ha jövő karácsony előtt beírja a Google Search-be, hogy azt mondja: "Tavaly a karácsonykor felszedett súlytöbbletemet fél év alatt adtam le. Hogyan szabadulhatnék meg idén két hónap alatt a plusz kilóktól?", kis szerencsével (inkább túlzással) akár személyre szabott fogyókúra-programot is kap.

A Google új architektúrával bővített keresőjének, a komplex kereséseket támogató MUM-nak ugyanis épp az lesz a feladata, hogy ilyen jellegű kérdésekre adjon elfogadható válaszokat. A tervek szerint jövő év elején a Google Search általános kereső algoritmusa és a Lens fényképkereső rendszer kiegészül az ún. Multitask Unified Modellel (ez lenne a MUM feloldása).

Bár egyelőre nehéz átlátni, hogy a mindennapi gyakorlatban mennyire lesz hatékony az új keresési metódus, bevezetését például a keresőmarketing szakma az év egyik legfontosabb hírének  tartja. (Ezt azért is fontos kiemelni, mert hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy a Google keresőjének fejlesztése mindenekelőtt a bizniszt, azaz a keresőhirdetésekből származó bevételek növelését szolgálja.)

Még nem beszél, de majdnem

A MUM nagyon leegyszerűsítve úgy dolgozik, hogy a bonyolult kérdéseket elemekre bontja, majd az egyes elemekre kapott válaszok (találatok) közül kiválogatja azokat, melyek között van valamilyen szintű koherencia. A májusban bejelentett technológia persze nem ad olyan árnyalt és összetett választ, mint amit (maradjunk a fenti példánál) egy dietetikustól kapnánk, de sikerült közelebb jutnia ahhoz a szinthez, állítja a Google.

A fejlesztéshez felhasználták a multimodális gépi tanulás és a többnyelvű nyelvi modellezés legfrissebb eredményeit, hogy a MUM képes legyen követni a szavak, képek, esetleg videók kapcsolatait. Ennek alapját is a 110 milliárd paramétert tartalmazó, a T5 nevű természetesnyelv-feldolgozó modell adja, aminek időnként azért még akadtak problémái a kontextus értelmezésével. (A Google-nek van egyébként egy Switch Transformer modellje is, amely már 1600 milliárd paraméterrel dolgozik.)

Az új modellt webről összegyűjtött szöveg és képi adatkészletekkel is tesztelték. Az ehhez használt mintákból a polkorrektség jegyében eltávolítottak minden esetlegesen sértő és félrevezető tartalmat. Sőt még arra is ügyeltek, hogy a jövőbeni károkozási lehetőségeket is csökkentés, ezért a teszteredmények kiértékelésébe embereket is bevontak. (Akit érdekelnek a kutatás tudományos alapvetései, bővebb információt kaphat a Google Brain kutatóinak egy idén januárban publikált tanulmányából.)

Tesztelték, működik

A keresőben a tervek szerint három olyan újdonság is megjelenik, amit a MUM működtet. Először is kapunk egy olyan listát, amelyet a mesterséges intelligencia állít össze az általános keresések találataiból használható eredményekké. Kapunk step-by-step jellegű utasításokat és javaslatokat a kereséshez. Végül, de nem utolsósorban megjelennek a találati listában releváns audio- és videotartalmakra mutató linkek is.

A Google Lens jövőre már elvileg úgy is használható lesz, hogy például fotót töltünk fel mondjuk egy túrabakancsról, és rákérdezünk, hogy az alkalmas lesz-e a Kékes fogyókúra jellegű megmászására januárban. A MUM pedig megadja a választ a bakancs jellemzői és a hegy várható állapota alapján.

A MUM hetvenöt nyelvet kezel natívan. Keressünk ezeknek a nyelveknek bármelyikén, a kereső lefordítja a talált információkat a kereséshez használt nyelvre.

Cloud & big data

Szabadon kipróbálható a Google legfejlettebb videógeneráló modellje

A YouTube videók millióin pallérozott Veo 3 képességeit a Google Cloud részeként mostantól bárki letesztelheti.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.

a melléklet támogatója a One Solutions

Hirdetés

Cyber Threat Intelligence: üzleti előny a sötét adatokból

Egyetlen kompromittált jelszó. Egy belépési pont, amit már nem használnak. Egy korábbi alkalmazott adatszivárgása. Ezek ma már nem csupán technikai hibák, hanem valós üzleti fenyegetések, amelyek a digitális alvilág piacán előbb bukkannak fel, mint ahogy a cég egyáltalán észrevenné.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.