A közel százéves Volvo nyélbe ütötte az első, teljesen autonóm logisztikai szolgáltatásra vonatkozó üzletét.

Habár a személyautók régen kikerültek a Volvo Group portfóliójából, a svéd gyártó megkerülhetetlen szereplője maradt a nehezebb súlycsoportnak. A csoport egyik tagja a Volvo Truck, amely többek között regionális közlekedésre alkalmas közepes méretű teherautókat és az építőiparban, bányákban bevethető, nagy teherbírású tehergépkocsikat készít. Ugyan a nagyközönség leginkább a személyszállításban bevethető robotpilóták megjelenését várja, a svédek példája is mutatja, hogy speciálisabb körülmények között sokkal hamarabb találkozhatunk majd a jövő technológiájával.

Nehéz meló, de valakinek ezt is csinálnia kell

A mérföldkőnek nevezett üzlet egy norvég bányavállalkozással köttetett mégpedig egyfajta logistics-as-a-service modellben. A Volvo több teljesen autonóm közlekedésre alkalmas teherautót állít munkába, amelyeknek az lesz a feladata, hogy elhordják a mészkőbányában kitermelt anyagot a nem túl távol lévő berakodó kikötőhöz. Az első ilyen kereskedelmi megállapodás érdekessége, hogy a svédek az elszállított mészkő mennyisége után kapnak pénzt a norvég ügyféltől, azaz utóbbinak semmiféle beruházást nem kell eszközölnie.

Hogy ez a modell a szállító oldaláról is megérje, ahhoz óraműpontossággal működő, stabil megoldásra van szükség. A Volvónál viszont láthatóan bizakodóak, amit megalapozhatott az előzetes tesztek eredménye is. Az erről készült, alább látható rövid reklámfilmből az is kiderül, hogy első körben még felügyelő személyzettel járnak a kamionok, ám a későbbiekben teljesen szabad kezet adnak a technikának.
 

 

A bevezetés nyilvánvalóan nagyban megkönnyíti, hogy egy rendkívül rövid, elzárt, jól modellezhető útszakaszon kell csak elnavigálni a teherautóknak. A nagyjából 5 kilométeres út a két célpont között néhány rövid útszakaszból és két hosszabb alagútból áll, ahová nemigen tévedhetnek vasárnapi hobbisofőrök.

A Volvo Trucks történetében nem a Norvégiában bevetett teherautók lesznek az első önjáró munkagépek, mivel ilyen projektek már indultak hulladékgyűjtéssel és cukornádbetakarítással összefüggésben is. A szolgáltatásként igénybe vehető szállítmányozás viszont a maga nemében egyedülálló és jó alapot adhat újabb hasonló üzletek megkötésére.

Cloud & big data

42. Körkapcsolás: Mi és az MI

Mekkora teret hagy a projektmenedzsereknek a mesterséges intelligencia? Többek között erre az aktuális kérdésre keresték a választ a PMSZ rendezvényén.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.