Az iPhone 4S egyik újdonságaként mutatkozott be a beszédfelismeréssel ötvözött mesterséges intelligencia, a Siri. A sok kritikát bezsebelt megoldás most egy komoly vetélytársat kap, ahol nem az a lényeg, hogy beszél, hanem hogy valóban megismeri a gazdája szokásait.
Hirdetés
 
A héten kerül fel az App Store virtuális polcaira egy új személyi titkár, a Saga. Az iPhone-okon (és hamarosan Android alapú telefonokon) futó személyi asszisztens gyökeresen mást, és bizonyos szempontból jóval többet ígér, mint a szószátyár Siri vagy az androidos utánzatok. A fejlesztők szerint az új alkalmazás automatikusan "megtanul minket", és onnantól saját szokásaink, preferenciáink alapján segít nekünk az élet különféle területein.

Amikor a mobilnak jó a Saga Az okostelefonos személyi asszisztensek világában a jelek szerint generációváltás készülődik. Az első eresztésbe tartozó megoldások (a Siri, a Samsung S-Voice és a többi próbálkozó) alapvetően arra a koncepcióra épültek, hogy a felhasználó mondja meg, mit szeretne, az alkalmazás pedig a kéréshez találja meg a legmegfelelőbb megoldást, például megnyitja a böngészőt, elindítja a navigációt vagy elküld egy szöveges üzenetet. A második generációra még inkább illik a mesterséges intelligencia megnevezés: a Google Now is hasonló céllal érkezik, a héten induló Saga célja pedig egyenesen az, hogy a felhasználót megismerve, és az információkat elraktározva egy idő után proaktívan segítsen, ajánljon és javasoljon.


Először tanul, aztán pontosít, végül magától javasol

Andy Hickl, a Seattle-ben működő startup, az A.R.O. alapítója szerint új megoldásuk már nem a Sirihez hasonló virtuális inas, inkább egy "magától csevegő kistestvér vagy haver", amely automatikusan ajánl fel nekünk olyan lehetőségeket, amikre akár mi magunk is gondolhatnánk, ha lenne rá időnk. A Saga képes folyamatosan követni a felhasználó földrajzi helyzetét, és elraktározza az információkat, így egy idő után tudni fogja, hol lakunk, mik a kedvenc helyeink és helytípusaink, mennyi időt szeretünk itt-ott eltölteni. Azt is figyeli, mikorra szeretünk naponta hazaérni, mennyi időt vesz igénybe az adott tartózkodási helyünktől az otthonunk, és akár ránk is szól, ha ideje valahonnan szedelőzködni. Ebédidőben megnézi, a környéken hol szeretünk enni és helyeket javasol saját, vagy épp ismerőseink kedvenceiből.

Okosodó iránytű A Saga működéséhez természetesen hihetetlen sok, és sokféle adat feldolgozása szükséges. Egy sűrű, városi környezetben például elsőre nehéz meghatároznia egy szoftvernek, pontosan hová is ültünk be ebédelni, ha például egy üzletközpont gyorséttermeinek egyikében vagyunk, körülvéve megannyi egyéb lehetséges hellyel. Épp ezért a Saga működésének első periódusában tanul: megfigyeli, hogy más esetekben milyen jellegű éttermeket választunk, és egy idő után a pláza vendéglői közül is ki tudja szűrni, melyikben lehetünk. Hickl szerint átlagosan 48-72 óra folyamatos használat után az app már viszonylagos biztonsággal elraktározza legkézenfekvőbb helyeinket (például az otthonunkat, ahol estétől reggelig folyamatosan tartózkodunk, vagy a munkahelyünket, ahol hétköznap a nappali órákat töltjük), és nekiláthat az ajánló, segítő üzemmódnak, miközben természetesen tovább gyűjti az adatainkat és folyamatosan tanul, finomítva rólunk szerzett ismereteit.

Ez a folyamat már a helyek meghatározása mellett a vásárlással, tevékenységekkel kapcsolatos ismeretek bővítését végzi, például egy üzletközpontban felajánlhatja, hogy vehetünk alkoholt az emeleten vagy gyógyszert a földszinten - a választásunk eredményét eltárolva azt fogja feltételezni, hogy az adott helyre általában sörért járunk, legközelebb pedig a szomszédságban járva már úgy jelentkezik: "emlékszel, milyen jó sört vettél errefelé?"

Andy Hickl úgy véli, a Saga jelenlegi verziója még csak a kezdet: a jövőben más alkalmazások és szolgáltatások kapcsolódhatnak hozzá, hogy segítségükkel még pontosabban meghatározza szokásainkat, és még több lehetőséget kínáljon fel egy adott helyre érve.

Saját tablet, médiaközpont, hely-alapú ajánló a Google-től
A Samsung Galaxy S III Siri-vetélytárssal érkezik
Omega: kipróbáltuk a Siri androidos kihívóját

Jól vizsgázott üzletfolytonosságból az ukrán techszektor

Az orosz támadás megindulásakor Harkivban 511 informatikai cég volt. Közülük 500 ma is működik, pedig a munkatársak többsége elköltözött a harcokat közvetlen közelről megszenvedő városból.
 
Az alábbiakban körbejárjuk az Enterprise Service Management fogalmát, és megmutatjuk azt is, miben különbözik az ITSM-től.

a melléklet támogatója a Meta-Inf Kft.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.