Az LG Electronics önálló, kijelzők fejlesztésére és gyártására fókuszáló leányvállalatánál már több mint egy fél évtizeddel ezelőtt sikerült megalkotni az első átlátszó panelt. Az azóta eltelt idő során sem tétlenkedtek a mérnökök, aminek köszönhetően mostanra a hatalmas képátlóval bíró transzparens tévék egy sor iparágban, vagy akár otthoni környezetben is megjelenhetnek. Ezeket a lehetőségeket mutatta be most az LG Display a jövő héten nyitó CES-re (Consumer Electronics Show) melegítve.
A felvillantott megoldások mindegyike koncepciónak tekinthető, azaz csak a technológiában rejlő lehetőségeket hivatottak illusztrálni, kereskedelmi forgalomba kerülő megvalósításukon ugyanakkor már holnaptól kész együtt dolgozni a kijelzőgyártó az érdeklődő partnerekkel.
Átlátszó koncepciók
Az egyik legkülönlegesebb ötletnek az OLED Shelf elnevezésű koncepció tűnik. Ez tulajdonképpen két transzparens kijelző egymásra pakolásából és egy polcban végződő keretből áll. Mindezt akár egy extravagáns nappaliban is bevethetőnek gondolja az LG, ahol például úgy nézhetünk egy filmet (egy extra sötétítő réteg legörgetésével), hogy közben a másik képernyő mögött elhelyezett dekorációban is gyönyörködhetünk. A mozi után feltűnhet egy a tévé mögé rakott másik festmény, vagy éppen mindkét kijelzőt bevethetjük digitális képi információk megjelenítésére. Utóbbi lehet mondjuk egy rendszeresen változtatott szobadíszítő elem, műalkotás is.
Bár érdekes játéknak tűnik az átlátszó kijelző otthonra, a technológia első körben bizonyosan nem a nappalikban terjed majd el. Ezzel valószínűleg tisztában vannak az LG-nél is, hiszen a többi koncepció már mind az üzleti felhasználásra koncentrál. Ezek közül a Show Window és Shopping Managing Showcase egyaránt a magas minőségű termékeiket még jobb színben feltűntetni igyekvő fizikai boltoknak lehet érdekes.
Előbbi egy falra hajaz, amely négy 55 hüvelyk átmérőjű kijelzőből áll össze. Az átlátszó panel plusz figyelemfelkeltésre, extra információk megjelenítésére lehet alkalmas a vásárlói térben, esetleg a kirakatban felállítva. A koncepció bevethetőnek tűnik múzeumok, kiállítások, galériák high-tech felcicomázására is.
A hosszabb nevű Shopping Managing Showcase az eddig bemutatott elképzelésekhez képest szerényebb arzenállal bír, hiszen csak egyetlen panelből áll. Az átlátszó OLED-kijelző egy kisebb asztalkán, elegáns fa állványban kapott helyett, ami mögé fizikai termékeket lehet helyezni (lásd címlapképünk). A cél ugyanaz: változó, szokatlan grafikai támogatást adni az eladások támogatására. A fejlesztő ennek megfelelően ezt is elsősorban luxus termékeket forgalmazó boltokba szánja.
Végezetül említés szintjén előkerült a Smart Window, amelyről egyelőre azonban sok konkrétumot nem lehet tudni. A jövő irodájába szánt megoldásról annyi derült ki, hogy a tárgyalások, konferenciabeszélgetések helyszínét lehetne vele rugalmasan alakíthatóvá tenni azáltal, hogy szükség esetén hagyományos kijelzőként funkcionáló panel, használaton kívül a nagyobb tér, szabadság érzetét erősíthetné átlátszóságával.
Lesz pénz benne
Ahogy a bevezetőben említettük, mindez a január 5-én nyitó idei CES felvezetése, azaz néhány nap múlva minden bizonnyal további részletek derülnek ki az LG Display elképzeléseiről. Arra nincs garancia, hogy a felvillantott koncepciók bármelyikére alapozva végül üzletileg életképes termék születik, de ha hinni lehet a szakértői becsléseknek, a most alakuló szegmens egészére bizonyosan fényes jövő vár.
A Boston Consulting Group tanulmánya szerint a transzparens OLED-kijelzők globális forgalma nyaktörő sebességgel fog növekedni az elköveztkező években. Ennek köszönhetően a 2025-re még csak 2,7 milliárd dollárosra becsült piaci torta az évtized végére elérheti a 10 milliárdos nagyságrendet.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak