A Microsoft hivatalos blogja szerint beindultak az elmúlt másfél hónapban a közelgő amerikai elnökválasztást befolyásolását célzó, Oroszországgal összefüggésbe hozható online kampányok, bár lassabb ütemben, mint a korábbi választásokon. Ezek elsősorban olyan tartalmak terjesztését jelentik az amerikai közönségnek, amelyek például az Ukrajnának nyújtott támogatását kritizálják az oroszokkal folytatott háborúban. A washingtoni orosz nagykövetség nem kommentálta a vállalat szerdán közzétett jelentés, de a Reuters beszámolója alapján Moszkva a múlt hónapban ismét közölte, hogy nem törekedett sem a mostani, sem a 2020-as vagy 2016-os amerikai választások befolyásolására.
Seeing is believing
A Microsoft kutatói azonban inkább hisznek a saját szemüknek: szerintük megfigyelhető, hogy az Ukrajnával kapcsolatos üzenetek a hagyományos és a közösségi médián keresztül is szaporodtak az elmúlt két hónapban. Ezt legalább 70, általuk is nyomon követett orosz "tevékenységcsoport" rejtett és nyílt kampányaira vezetik vissza, amelyek közül a legtermékenyebbet egyenesen az orosz elnöki adminisztrációhoz kötik. Az online dezinformációt a Microsoft közlése alapján különböző nyelveken terjesztik, legtöbbször bennfentes leleplezésekre vagy a kollaboratív médiában (citizen journalism) megjelent videóka építve, és jól meghatározható webhelyek egész hálózatában forgatva a tartalmakat.
Ha a most megfigyelt orosz aktivitás nem is olyan intenzív, mint a korábbi kampányok ideján tapasztalták, a kutatók arra figyelmeztetnek, hogy a következő hónapokban ettől még fokozódhat. Egyrészt ha a narratíva elég hosszú ideig terjed az interneten, akkor a felhasználók már úgy teszik közzé újra és újra a hamis információt, hogy nem ismerik az eredeti forrást. Másrészt a Microsoft "figyelemreméltó felfutásról" számol be a nyugati agytrösztöket megcélzó akciókban, és külön kiemeli az amerikai politikai szereplőikre és politikai körökre koncentráló, Star Blizzard néven hivatkozott orosz csoportot, amelynek tevékenysége az elsők között lehet várható a hackerkampányok sorában.
Nem bonyolítják feleslegesen
Érdemes megjegyezni, hogy akármilyen sokat hallani a mesterséges intelligencia rosszindulatú használatáról, a legnagyobb hatást kiváltó tartalmak általában a legegyszerűbb manipulációkkal állíthatók elő, az MI bonyolult alkalmazásai nélkül. A Microsoft biztonsági kutatói nemrég arra figyelmeztettek, hogy Kína a választók közti törésvonalakat kutatja és elemzi MI-vel generált tartalmakkal, ám ezek fő célja egyelőre a demográfiai adottságok feltérképezése, és kevésbé sikeresek a választók befolyásolásában. Ezen a területen az egyszerű digitális hamisítások még sokkal gyakoribbak a mélyhamisításoknál (deepfake), plusz az átszerkesztett hanganyagoknak is nagyobb hatásuk van a videóknál.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak