Bár az elképzelés nem újdonság, az elvileg bárki által használható, iparági szabványokra épülő rendszerek csak aebben az évben jelenhetnek meg először.

Az elektromoblitás megfelelő ütemű felfutásának egyik akadálya éppen a kiszolgáló infrastruktúrában (sokszor annak a hiányában) keresendő, amt a gyártók és szolgáltatók nem csak új teleptésekkel, hanem új ötletekkel is igyekeznek feloldani. Az előző év végén például a Volkswagen egyik fejlesztéséről írtunk, amely az egyre szaporodó, de az adott helyszíneken mégis csak korlátozott számban elérhető töltőállomások állandó foglaltságán enyhítene. A német mérnökök egy olyan robotot terveztek, amely képes önállóan eljutni a lemerülőben lévő autókhoz, hogy aztán egyedül fel is töltse azokat. A prototípus szintjén már működő megoldás egy kamerák és érzékelők segítségével közlekedő autonóm járgányból és utánfutóként cipelt mobil akkumlátorokból áll.

A gép magától ráköti, aztán le is csatlakoztatja a nagyméretű elemeket az autók bemeneti csatlakozójáról. A töltés végén, vagy ha a vezető megérkezik és indulni akar, a robot visszatér, és a telepet egy másik autóhoz hurcolja. A Volkswagen szerint ez a rendszer nagyon praktikus lenne a parkolók és mélygarázsok ellátására, ahol több ilyen eszköz bevetésével gond nélkül ki lehetne szolgálni az elektromos járműveket. Különösen, hogy a robotok nem foglalnak sok helyet, a telepítésekhez pedig nincs szükség fix platformok kialakítására és komolyabb gépészeti munkákra.

Megint más, ha vezeték sem kell

Egy másik elképzelés szerint a kábeleket is érdemes lehet elhagyni, hogy egyszerűbbé és főleg gyorsabbá tegyük az elektromos autók töltését – sőt önmagában is megszüntessük azt a terhet, hogy a sofőrnek állandóan ezzel kelljen foglalkoznia. Legelőször három éve írtunk a Continental ötletéről, amelynek értelmében a mikrotöltés elvére alapozott technikával az autók folyamatosan tölthetők lennének, amíg az ehhez szükséges tekercseket beépített módon tartalmazó felületeken tartózkodnak. Az akkori paraméterek alapján mindez egy nagybevásárlás ideje alatt 50-60 kilométerre elegendő töltést jelentett volna, a munkahelyi parkolóból viszont mindenki teljesen feltöltve kapná vissza az autóját a nap végén.

A Continental elképzelése gyártófüggetlen kialakítást feltételezett, vagyis működése nem függhetne sem az elektromos autó, sem a töltési infrastruktúra gyártójától. attól függetlenül működne, hogy ki építette meg a töltőt. Vezeték nélküli megoldások persze már akkor is léteztek, például a Tesla Model S számára, és a BMW is javában dolgozott saját rendszerén, amelynek névleges töltési sebessége akkor a Continental rendszerénél hivatkozott érték fele volt. A CNET beszámolója alapján azonban az évek óta zajló munka lassan termőre fordul, és még az idén kereskedelmi forgalomba kerülhetnek a J2954 jelű vezeték nélküli szabványra épülő megoldások. A dolgog egyébként így festett egy 2017-es bemutatón:
 


Az elektromobilitással és önvezető technológiákkal kapcsolatos szabványokat is gondozó International Society of Automotive Engineers (SAE) által specifikált vezeték nélküli töltők többé-kevésbé úgy működnek, mint a mobil eszközök esetében már megismert technikák. A SAE J2954 már a fejlesztés végső fázisában van, így a lap szerint mág az idén több gyártó is kijön saját termékeivel, amelyek akár olyan egyszerűek lesznek, mint a garázs padlójára fektethető tálcák: simán csak föléjük kell parkolni, és az akkumulátorok töltése abban a pillanatban megkezdődik, ahogy a sofőr leveszi a gyújtást a járműben. Hogy a vezeték nélküli töltők milyen gyorsan terjedhetnek el, az már a szabványosítás ellenére is nehezebb kérdés.

A szakértők szerint nem lesz könnyű meggyőzni például az önkormányzatokat, hogy vállaljanak extra költségeket az új infrastruktúra telepítésée, különösen, ha valamennyi befektetésük már benne van a hagyományos töltési pontkban. Ezzel együtt a kompatibilitási problémák kiküszöbölése és a töltés gyakorlatának minél egyszerűbbé, akár észrevétlenné tétele az elektromobilitás, közvetve pedig az önvezető technológiák adaptációjának ütemét is meghatározza, így a folyamatok magas fokú automatizálása a járműgyártók számára is kulcsfontosságú kérdés lesz. Amíg az infrastruktúra nem épül ki olyan magas szinten, és nem lesz használható annyira általánosan, mint a hagyományos benzinkutak, addig az elektromobilitásban sem jöhetnek létre annyira általános érvényű üzleti modellek.

Konzumer tech

Van az a pénz... Kivették a kínai App Store-ból a WhatsAppot és Threadset

Peking szerint a Meta két mobil appja nemzetbiztonsági aggályokat vet fel.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.