A pici LED-fény nem elég ahhoz, hogy bárkit figyelmeztessen rá, ha éppen filmezik, és a nagyközönséget is tájékoztatni kellene, hogy mire számíthat az új termék megjelenésével.
Hirdetés
 

A Facebook és a Ray-Ban divatmárka közösen kiadott, kamerával szerelt "okos" napszemüvege bő egy héttel ezelőtt mutatkozott be, és az első reakciók alapján az új termék minimum megosztotja majd a közvéleményt. A legkevesebb 300 dolláros árszintről induló Ray-Ban Stories technikai specifikációi szerint két darab 5 megapixeles kamerával van felszerelve, amelyek fotókat vagy legfeljebb 30 másodperces videókat készíthetnek egy gomb megnyomásával vagy akár hangutasítással is.

Ezeket aztán a Facebook View alkalmazásban lehet szerkeszteni és megosztani, de a szemüveg nagyjából 500 képet vagy 30-35 darab félperces videót saját maga is képes tárolni. Igaz, hogy a hasonló képességeket felvonultató eszközök nem számítanak újdonságnak, de a Facebook és a Ray-Bant futtató EssilorLuxottica azokat már egy átlagos külsejű napszemüvegbe integrálta, vagyis a felhasználók nem úgy néznek majd ki vele, mint mondjuk a Snapchat korábbi, inkább partikelléknek látszó Spectacles modelljével.

Bár a Ray-Ban Stories sem lett különösebben kecses forma, a hétköznapinak mondható keretben többek között egy Qualconn Snapdragon processzor, kamerák, mikrofonok, hangszóró, akkumulátor vagy touchpad is helyet kapott, vagyis a mérnökök remek munkát végeztek. Itt kezdődnek azonban a problémák is, mert innentől nehéz első pillantásra megkülönböztetni az "okos" napszemüveget egy hagyományos kukkertől, azt pedig még nehezebb felfedezni, ha éppen filmezik vele az embert.

Ez így, ebben a formában...

A kamerák működését elvileg egy világító LED fény jelzi, ami nem csak apró, de nappali világosságban annál is kevésébé feltűnő. A Facebook nyilván úgy ítélte meg, hogy ez elégséges figyelmeztetés lesz a felhasználók környezetének, de ezt nem mindenki gondolja ugyanígy. Köztük az ír adatvédelmi biztos hivatala (DPC) sem, amely a Reuters jelentése szerint tegnap arra szólította fel a gyártót, hogy demonstrálja az indikátor hatékonyságát, vagyis azt, hogy elégséges figyelmeztetést kapnak mindazok, akikről felvételeket készítenek.

A dolog jelentőségét többek között az adja, hogy a Facebook európai székhelye Írországban, Dublinban van, az általános európai adatvédelmi rendelet (GDPR) pedig az ír adatvédelmi hatóság felügyelete alá helyezi a társaságot. A szabályozó közleménye szerint ma már elfogadott dolog, hogy különféle eszközökkel, például okostelefonokkal le lehet filmezni külső személyeket, az ilyen esetekben azonban maga a kamera és az eszköz használata is elég jól látható. A Facebook és a Ray-Ban viszont nem igazolta, hogy az "okos" napszemüveggel is ugyanez lenne a helyzet, mint ahogy arról sem számolt be, hogy a termék fejlesztése során megfelelően tesztelte volna az ilyen irányú követelményeket.

Az írek mellett már az olasz adatvédelmi hatóság (Garante) is kifogásolta a dolgot, ahol szinte azonnal a szemüveg hivatalos bemutatkozását követően arra kérték a Facebookot, hogy tisztázza a Ray-Ban Stories megfelelőségét a hatályos európai adatvédelmi rendelkezéseknek. Az olaszok ezen felül azt is szükségesnek tartanák, hogy a Facebook tájékoztató kampányt indítson, és abban a szélesebb közönséget is tájékoztassa róla, hogy a legújabb konzumer eszközök milyen (kevéssé nyilvánvaló) lehetőségeket adnak a felvételek rögzítésére.

Biztonság

35 millió dolláros bankrablás mesterséges intelligenciával

Az Egyesült Arab Emírségekben ismét kiderült, hogy ma már nincs szükség fegyverekre és járó motorral várakozó autókra, ha valaki ki akar fosztani egy bankot: elég néhány preparált email és a banki vezetőket tökéletesen megszemélyesítő deepfake hanghívás.
 
Míg korábban a kínálat szűkösségén fanyaloghattunk, most inkább a bőség zavara viheti tévútra a vállalatokat.

a melléklet támogatója a Tech Data

A KPMG immár 22. alkalommal kiadott CIO Survey jelentése szerint idén az informatikai vezetők leginkább a digitalizációra, a biztonságra és a szoftverszolgáltatásokra koncentráltak.

Használtszoftver-kereskedelem a Brexit után

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2021 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.