Hiúsága keverte bajba Larry Ellisont, pontosabban vállalatát, az Oracle-t. A vállalat fő technológusa hat éve prezentált valamit, ami alapján az egyik legaktívabb civil jogvédő szervezet, az Irish Council for Civil Liberties (ICCL) csoportos keresetet adott be a vállalat ellen. A szervezet azzal vádolja a szoftvergyártó céget, hogy létrehozott egy olyan hálózatot, amelyben több milliárd ember személyes adatait gyűjtötte össze. Az adatokat aztán az adattulajdonosok tudta nélkül busás haszonnal értékesítette is harmadik feleknek.
Az egész ügyet Johnny Ryan karolta fel, aki korábban a személyes adatok védelmét zászlajára tűző Brave böngésző gyártójának volt az adatvédelmi felelőse. A jelenleg az Irish ICCL kötelékében dolgozó aktivista már indított pert többek között a Google, az Amazon és a Microsoft online hirdetési üzletága ellen is.
5 milliárd adattal bűvészkednek
Az ICCL keresetében azt állítja, hogy az Oracle mintegy 5 milliárd emberről tárol részletes adatokat. Mindezt részben egy 2016-os Oracle-prezentációból olvasták ki, amelyben az Oracle-alapító Ellison részletesen elmagyarázza, hogyan gyűjti az adatokat az Oracle ahhoz, hogy ügyfelei abból pontosabban jósolhassák meg a fogyasztók vásárlási szokásait.
Ellison, akinek cirka másfél órás előadása továbbra is elérhető a Vimeón olyanokról beszél, hogy az Oracle valós időben nézi a fogyasztók aktivitását az összes közösségi oldalon, szintén valós időben látja a tartózkodási helyüket, beleértve a mikrolokációjukat (azaz nem csak azt tudja a vállalat, hogy Siófokon vagyunk, hanem azt is, hogy a siófoki Nagystrand lángosozójában dőzsölünk, szerencsére azt nem, hogy csak simára vagy esetleg sajtos-tejfölösre is telik-e, hacsak nem elektronikusan fizetünk, mert akkor még azt is). Ezeket az információkat kombinálva a felhasználók demográfiai profiljával, korábbi vásárlási magatartásukkal az Oracle elég pontos becslést tud adni arra vonatkozóan, hogy mit fognak legközelebb vásárolni, állította prezentációjában Ellison. Azzal persze a CTO is tisztában volt, hogy ez jogilag necces, amire utalt is (ez megijeszti a jogászokat, mondja a módszerrel kapcsolatban).
Az ICCL keresetében azt állítja, hogy ezek az emberekről összeállított profilok beazonosításra alkalmas személyes adatok tömegét tartalmazzák: nevet, lakcímet, mailcímet, online és fizikai boltban történő vásárlások adatait, a fizikai mozgás útvonalait, jövedelmadatokat, érdeklődési köröket, politikai nézetre vonatkozó infókat, valamint az online tevékenység részletes lenyomatát. Ezt az adattömeget (amely ha létezik, valószínűleg törvénytelen, de hatalmas érték is) a beadvány szerint értékesítette is az Oracle más cégeknek.
A keresetet (amelyhez csatlakozott a fentebb említett Johnny Ryan, valamint Mike Katz-Lacabe, a Center for Human Rights and Privacy kutatási igazgatója és Jennifer Golbeck, a Marylandi Egyetem professzora is) a felperesek az Egyesült Államok észak-kaliforniai kerületi bíróságán adták be. Mint Ryan nyilatkozta, azért fordultak bírósághoz, hogy megállítsák az Oracle megfigyelő gépezetét.
Igaz, vagy ez csak Ellison szokásos nagyotmondása?
Na de igaz-e, amit 2016-ban Larry Ellison mondott? Az Oracle idén 78 éves, örökifjú CTO-ja nem megy a szomszédba egy kis nagyotmondásért. Az Oracle-termékek említése esetén rendre gyengébbnek állítja be a konkurenseket, még ha az összehasonlítás sántít is.
Ellison előadását látva (hatalmas tömegek részletes személyes profilja időbeli változásokkal) szintlén lehet olyan érzésünk, hogy nem tényközlést, hanem távoli (és nem túl vonzó) víziót fest le hallgatóinak. A TechCrunch azonban két hónapja lehozott egy anyagot, amelyben az Oracle nagy adatgyűjtő projektjével foglalkozik. A lap szerint tíz évet és dollármilliárdokat szánt a vállalat arra, hogy létrehozzon egy átfogó adatbázist felhasználók böngészési szokásaiból. A dollármilliárdok leginkább olyan startupok felvásárlására mentek el, mint a BlueKai, amely webes tracking technológiákat fejleszt.
A 2014-ben felvásárolt startup által gyűjtött adatokból a felhasználókról részletes profil rajzolható jövedelemtől az iskolai végzettségen át a politikai nézeteikig. Minderre úgy derült fény, hogy biztonsági kutatók megtalálták a BlueKai egyik online adatbázisát. Mint a TechCrunch cikkéből kiderült, az Oracle birtokában lévő platformot tartják az egyik legjelentősebb adataggregátornak. Egyes becslések szerint az összes internetes forgalom több mint 1 százalékát követi nyomon, miközben ott figyel a legnagyobb webhelyeken (Amazon, Forbes, Glassdoor, Levi's, MSN.com, Rotten Tomatoes, The New York Times, Verizon stb).
A kérdés az, hogy a jogászok találnak-e fogást a rendszeren. Ha igen, akkor az az Oracle-nek nagyon fog fájni.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak