A régió öt meghatározó mobilszolgáltatója által támogatott minősítési rendszer a telefonok környezetre gyakorolt hatását igyekszik világosabbá tenni a fogyasztók számára.
Hirdetés
 

Eco Rating elnevezéssel minősítési rendszert vezet be öt meghatározó európai telekommunikációs vállalat. A kezdeményezéstől  azt várják, hogy ennek segítségével könnyen beazonosíthatóvá és összehasonlítóvá válnak a fogyasztók számára a leginkább fenntartható mobiltelefonok, ezzel is ösztönzve a beszállítókat, hogy csökkentsék készülékeik környezeti hatását. Ez különösen annak fényében lenne fontos, hogy az elektronikai hulladék termelése már hosszú ideje létező és egyre csak fokozódó problémát jelent bolygónk egészsége szempontjából.

Az Eco Rating kezdeményezést a Deutsche Telekom, az Orange, a Telefónica, a Telia Company és a Vodafone közösen hozta létre, hogy a kiskereskedelemben egységes és pontos tájékoztatást nyújtsanak az okos- és hagyományos mobiltelefonok gyártásának, használatának, szállításának és ártalmatlanításának környezeti hatásáról.

Induláskor 12 mobiltelefon márka új készülékeinek értékelése történik meg, de a remények szerint a jövőben tovább bővül majd a minősítési kör. A kezdeményezést elindító partnerek: Bullitt (CAT és Motorola strapatelefonok), Doro, HMD Global - Home of Nokia Phones, Huawei, MobiWire, Motorola / Lenovo, OnePlus, OPPO, Samsung Electronics, TCL / Alcatel, Xiaomi és ZTE.

Hamarosan itthon is feltűnnek

A mobilszolgáltatók 2021 júniusától kezdődően a működési területük szerinti 24 európai országban, köztük Magyarországon kezdik el az Eco Rating címkék bevezetését az értékesítési pontokon.

 

 

A részletes értékelést követően minden egyes mobiltelefon készülék egy számított értéket kap a maximális 100-as Eco Rating pontból, amely a készülék teljes életciklusa során fellépő környezeti hatást jellemzi. Az Eco Rating címke feltünteti a mobileszközök fenntarthatóságának öt kulcsfontosságú elemét, melynek keretében tájékoztatást ad a készülék tartósságáról, javíthatóságáról, újrahasznosíthatóságáról, továbbá klíma- és erőforrás-hatékonyságáról.

A módszertan

Az Eco Rating a készülékgyártók által szolgáltatott információk felhasználásával, 19 különböző kritérium alapján egységes, objektív értékelési módszert alkalmaz, melynek figyelembevételével minden egyes készülékre egy pontszámot állapít meg. Ezen túlmenően az Eco Rating öt kulcsfontosságú területen nyújt tájékoztatást:

Tartósság - A készülék robusztussága, az akkumulátor élettartama, valamint a készülékre és alkatrészeire vonatkozó garancia ideje.

Javíthatóság - A minősítés megállapítja, hogy a készülék mennyire egyszerűen javítható, ideértve a mobiltelefon design-t, illetve az olyan támogató aktivitások vizsgálatát, melyek a termék javíthatóságával, újrafelhasználhatóságával és frissíthetőségével növelhetik a termék élettartamát. A magasabb pontszám azt jelzi, hogy az adott szempontok támogatottak.

Újrahasznosíthatóság - Azt vizsgálja, hogy mennyire jól visszanyerhetők és szétszerelhetők az eszköz alkatrészei, ideértve az ehhez szükséges információk meglétét, illetve azt is, hogy milyen mértékben újrahasznosíthatók a készülékhez felhasznált anyagok.

Klímahatékonyság - Az eszköz teljes életciklusa során kibocsátott üvegházhatású gázok mennyisége.  Minél jobb a pontszám, annál kisebb az éghajlatra gyakorolt hatás.

Erőforrás-hatékonyság - A vizsgálati szempont az eszközben felhasznált ritka nyersanyagok (pl. az elektronikus alkatrészek gyártásához szükséges arany) mennyisége alapján az erőforrások kimerülésére gyakorolt hatást értékeli; minél jobb a pontszám, annál kisebb a készülék alapanyagfelhasználásra gyakorolt hatása.

Konzumer tech

Máris megszűnik a ChatGPT automata modellválasztója az ingyenes felhasználásban

Nemcsak drága, hanem az OpenAi szerint nem is népszerű, így a bonyolultabb kérdésekre adott pontosabb válaszokhoz ismét manuális modellválasztásra lesz szükség.
 
Hirdetés

Az ötlettől az értékteremtésig – egy jól működő adattudományi szervezet alapjai

Miért bukik el annyi adattudományi kezdeményezés már az indulás után? A válasz gyakran nem az algoritmusok összetettségében, hanem az adatok minőségében és kezelésében keresendő. Stabil adatforrások, következetes feature-kezelés és egy jól felépített Feature Store nélkül a gépi tanulás ritkán jut el a valódi üzleti értékteremtésig.

Sok szervezet adatvezéreltnek tartja magát, mert van BI rendszere és heti dashboardja. A valóságban azonban ennél többről van szó; a kérdés ugyanis nem az, hogy van-e elég adat, hanem, hogy mennyire jól használják a döntések meghozatalához.

a melléklet támogatója a One Solutions

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.

2026.03.10. UP Rendezvénytér

RÉSZLETEK »

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.