Az utolsó pillanatban, a kormányzó asztalán hasalt el az a törvény, amely életbe lépése esetén hosszú időre ellehetetlenítette volna az autonóm közlekedő nehézgépjárművek tesztelését az USA technológiai fellegváraként funkcionáló államban. Kalifornia demokrata kormányzója, azonban élt jogával, és múlt hét végén megvétózta a törvényhozás két házában korábban átment indítványt.
Gavin Newsom azzal érvelt, hogy a meglévő szabályozási keretet jelenleg kellőképpen szabályozza ezt a technológiát, ezért nincs szükség a törvényjavaslat élesítésére. Elméletileg a kormányzói vétó ellenére is meg lehet szavazni egy törvényt Kaliforniában, ám ehhez mindkét házban kétharmados többséggel kéne újra megszavazni a javaslatot. Ilyesmire a Reuters beszámolója szerint 1979-ben volt példa legutóbb.
Aggódnak az emberekért (és az állásukért)
Az önvezető teherszállító járművek esetében egy képzett (emberi) biztonsági sofőr jelenlétét megkövetelő törvényjavaslat legfőbb szorgalmazóinak a helyi szakszervezetek tekinthetők. A jogszabály megszavazását követően képviselőjük arról beszélt, hogy nem céljuk a sofőr nélküli kamionok végleges kitiltása, de a törvényhozóknak időre van szükségük, hogy meggyőződjenek a technológia biztoságos működéséről. Erre az illetékes felügyeleti szervtől várnak bizonyítékot 2029. január 1-jéig, de legkésőbb a tesztelés megkezdését követő öt éven belül.
A vizsgálat nem csak az autonóm járműtechnológia megbízhatóságát és teljesítményét, de a közbiztonságra és a foglalkoztatásra gyakorolt hatását is érinti a szállítmányozási szegmensben. Mivel az esetleges jóváhagyás után a hivatalnak még egy évet kellett volna várnia az engedélyek kiadására, Kaliforniában legkorábban 2030-ban jelenhettek volna meg az emberi vezető nélkül közlekedő teherautók.
Mindezt zárójelbe tette a kormányzói vétó, amiben a helyi technológiai szektor támogatása is jelentős szerepet játszhatott, mivel Newsom már több korábbi intézkedésével is igazolta a szegmens iránti elkötelezettségét. Azt azonban érdemes hozzátenni, hogy a jelenlegi szabályozás szerint 10 ezer fontnál súlyosabb járműveknél nem lehet autonóm rendszereket használni az állam területén, ám a hírek szerint az illetékes minisztériumban egy olyan szabályozási keret készül, ami feloldaná ezt a korlátozást. Sajtóértesülések alapján ez késztette a törvénymódosítás beadására az indítványozókat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak