A kaliforniai törvényhozás a hét elején fogadta el azt a törvényjavaslatot hétfőn, amelyik előírja, hogy az önvezető nehéz tehergépjárművek csak egy képzett (emberi) biztonsági sofőr jelenlétében közlekedhetnek az amerikai állam közútjain, amivel gyakorlatilag betiltják a vezető nélküli teherautókat. A javaslat szerzői a TechCrunchnak korábban azt nyilatkozták, hogy nem céljuk a sofőr nélküli kamionok végleges kitiltása, de a törvényhozóknak időre van szükségük, hogy meggyőződjenek a technológia biztoságos működéséről. Erre az illetékes felügyeleti szervtől várnak bizonyítékot 2029. január 1-jéig, de legkésőbb a tesztelés megkezdését követő öt éven belül.
A vizsgálat nem csak az autonóm járműtechnológia megbízhatóságát és teljesítményét, de a közbiztonságra és a foglalkoztatásra gyakorolt hatását is érinti a szállítmányozási szegmensben. Mivel az esetleges jóváhagyás után a hivatalnak még egy évet kell várnia az engedélyek kiadására, Kaliforniában legkorábban 2030-ban jelenhetnek meg az emberi vezető nélkül közlekedő teherautók. A lap beszámolója alapján ez jelentős csapás az autonóm technológiára épülő, születőben lévő ágazatnak, ahol már csak a technológiapárti (és a tervezetet ellen állást foglaló) kormányzó vétójában reménykedhetnek.
Számokat mindenki tud mutogatni
A politikus ugyanis a közlekedésfelügyelettel együtt azt az álláspontot képviseli, hogy az autonóm teherszállításra vonatkozó ilyen korlátozások nem lennének érdemi hatással a biztonságra, viszont aláásnák a meglévő szabályozást, korlátoznák az ellátási lánc innovációját és hatékonyságát, összességében pedig rontanák az önvezető járművek fejlesztésében élen járó állam gazdasági versenyképességét. Az új szabályozás támogatói ugyanakkor azzal érvelnek, hogy a biztonsági sofőrökre egyelőre a többi úthasználó épsége és a teherautó-sofőrök munkahelyének megőrzése szempontjából is szükség van.
A TechCrunch egy helyi szakszervezeti szövetség vezetőjét is idézi, aki úgy látja, hogy az autonóm járműveket fejlesztő cégek dollármilliárdokat égettek el az elmúlt években, most pedig félkész, nem megbízható termékeket próbálnak piacra vinni, hogy megnyugtassák a befektetőiket. Ezzel mások azt állítják szembe, hogy a halálos kimenetelű kamionbalesetek száma az elmúlt 10 évben csaknem másfélszeresére emelkedett Kaliforniában, ehhez pedig az önvezető teherautók több tízmillió megtett kilométerük után is nulla esettel járultak hozzá. Igaz, ennek során végig ott ültek a volán mögött a biztonsági sofőrök is, így a vita valószínűleg nem a statisztikák helyes értelmezésén fog eldőlni.
Acronis webinárium az AI-vezérelt kibertámadások kivédéséről
Csatlakozzon 2023. szeptember 26-án az Acronis és a RelNet Technológia Kft. közös szervezésű, exkluzív webináriumához, melynek témája a mesterséges intelligencia által vezérelt kibertámadások hatásainak kezelése lesz.
Jön a Clico formabontó cloud meetupja, ahol eloszlatják a viharfelhőket
Merre mennek a bitek a felhőben, ledobja-e szemellenzőjét az IT-biztonságért felelős kolléga, ha felhőt lát, lesz-e két év múlva fejlesztés cloud nélkül? A Clico novemberben fesztelen szakmázásra hívja a szoftverfejlesztőket a müncheni sörkertek vibrálását idéző KEG sörművházba.
Kilátások az Dunától keletre – állás Gyöngyös városában
A munkalehetőségek terén az ország különböző régiói meglehetősen eltérő lehetőségeket kínálnak, mind mennyiségben, mind minőségben. Ebből a szempontból a legtöbb szó a Dunától keletre lévő területekről esik, ám természetesen itt is találhatók kedvező állás opciók.
Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 1. rész