Dél-koreai távközlési szolgáltatók közös projektje nyomán most valósult meg azoknak a digitális okmányoknak a bevezetése, amelynek kifejlesztésére még tavaly októberben fogott össze a helyi rendőrséggel az SK Telecom, a KT és az LG Uplus. Az új vezetői engedélyek arra a PASS autentikációs alkalmazásra épülnek, amelyet ugyancsak az operátorok üzemeltetnek a mobilos pénzügyi tranzakciókhoz, és mostantól a PASS felhasználói regisztrálhatnak, hogy hozzáadják a jogosítványukat is az applikációhoz.
A dolog erről az oldalról nézve meglehetősen egyszerűen működik: a nyilvántartásba vétel után az alkalmazás létrehoz egy digitális vezetői engedélyt, ami egy fényképből, egy vonalkódból és egy QR kódból áll. A digitális igazolványt különféle technológiák védik a hamisítástól és más rosszindulatú felhasználásoktól, így a kódok időről időre frissülnek, a képernyőkép rögzítését is értelmetlenné teszi a fölé helyezett, folyamatosan változó animációs réteg, sőt a regisztráció is egy meghatározott készülékhez kapcsolódik.
A három szolgáltató azt is hangsúlyozza, hogy az azonosságkezelést végző szervereik közvetlenül kapcsolódnak a rendőrség és a közlekedési hatóság nyilvántartó rendszeréhez, a felhasználók adatainak kezelését pedig blokklánc-technológiáal teszik mág biztonságosabbá. Az igazolványokat egyébként első körben csak biznyos üzletekben, a vezetőiengedély-kategóriák vizsgáján vagy az okmánnyal kapcsolatos ügyintézésnél fogadják el, de a szolgáltatók már autókölcsönző és -megosztó cégekkel is tárgyalnak.
A legelső lépés a digitális útlevelekhez
A rendőrség közben annak a lehetőségeit vizsgálja, hogy az új digitális okmányt a rendőri feladatok minél szélesebb körében, mondjuk közúti ellenőrzéseknél is hasznosítani tudja. A beszámolók szerint az új megoldás elterjedéséhez közvetve a világjárvány is hozzájárul mjad, mivel annak nyomán Dél-Koreában egy nagy csomó üzlet, szolgáltató és munkahely is felszerelkezett QR kód olvasókkal, hogy ellenőrizhesse a belépéseket.
Ahogy korábban írtuk, Dél-Koreában kifejezetten intruzív megodásokat vezették be a járvány elleni védekezésre. A kormány például publikusan elérhetővé tette a felhasználók cellainformációi alapján készített térképet, hogy bárki ellenőrizhesse, pontosan milyen kitettséget jelent a fertőzésveszély szempontjából egy adott helyszín vagy személy megközelítése, sőt még a hitelkártya-használati adatokat is felhasználták a fertőzöttek mozgásának követésére.
Visszatérve a digitális vezetői engedélyekre, azok széleskörű bevezetéséhez további alapot jelent, hogy a PASS jelenleg már 25 millió felhasználóval rendelkezik Dél- Koreában, köztük mindhárom operátor ügyfelelivel. A projekt októberi bejelentésekor arról is szó volt, hogy a koreai SK Telecom a német Deutsche Telekommal közösen dolgozik egy olyan, határokon átnyúló azonosítási megoldáson, amely szintén a blokklánc-technológián alapulna, és az útlevélhez hasonlóan működne, közben nyilvánvalóan leegyszerűsítve az ellenőrzési eljárásokat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak