Minden idők legjobb negyedévén van túl a cupertinói világcég. Az előzetes várakozások is remek eredményt sejtettek, de a valóság ennél is jobb lett.

Az elképesztő nem biztos, hogy elég erős jelző arra a teljesítményre, amelyet az Apple produkált az elmúlt ünnepi szezonban. A december 27-ével zárt első pénzügyi negyedév minden szempontból óriási rekorddöntéseket hozott.

Pénz, pénz, pénz!

Az összforgalom 74,6 milliárd dollár lett, ami még a korábban rendkívül optimistának tűnő, 67,7 milliárdos elemzői várakozásokhoz képest is sokkal több. Ez a szint akkor érzékelhető igazán, ha az egy évvel korábbi, amúgy nem kifejezetten gyenge időszak árbevételével hasonlítjuk össze. 2013 utolsó negyedévében 57,6 milliárd folyt be a kasszába, azaz 30 százalékkal sikerült megfejelni a bevételeket. Ráadásul mindezt úgy, hogy a folyamatos dollárerősödés erőteljesen fékezte a növekedést. A cég pénzügyi igazgatója szerint az egy évvel korábbi árszinten számolva további 4 százalékkal lett volna magasabb a forgalom.  

A bevétel egy dolog, a másik, hogy ebből mennyi marad a költségek, adók, satöbbi levonása után a vállalatnál. Nos, ebben (is) kiemelkedően teljesített az Apple. A nettó profit 13-ról 18 milliárdra ugrott egy év alatt, ami közel 40 százalékos javulás. Egy részvényre így már több mint 3 dollárnyi profit jut, ami szűk 50 centtel több az elemzői várakozásoknál, és majdnem pontosan egy dollárral jobb, mint a 12 hónappal ezelőtti adat. A Financial Times adatai szerint ezzel a nyereséggel az Apple a lett a világon a legjobban kereső vállalat: soha egyetlen tőzsdén jegyzett cég sem volt képes egyetlen negyedév alatt 18 milliárd dollárnyi nettó profitot felmutatni.

iPhone, iPhone, iPhone!

És hogy a fentiek miért is alakultak ilyen jól? Erre akár egy szóban is lehet válaszolni: iPhone. Alapvetően a cég zászlóshajójaként funkcionáló telefoncsaládjának eredményei hozták öüssze a mindenkori legjobb negyedévet. Három hónap alatt 74,5 millió készüléket szállítottak le, ami 10 millióval több a szakértői várakozásnál és 23,4-del a tavaly ilyenkori szintnél. Némileg máshogy megfogalmazva: az Apple az elmúlt negyedév minden órájában 34 ezer iPhone-t értékesített.

A tavaly ősszel bemutatott új generáció, az iPhone 6 és a cég történetének első nagy kijelzővel szerelt modellje, az iPhone 6 Plusz már nyitáskor is kiemelkedően szerepelt, és ezt a lendületet láthatóan megtartotta az év hátralévő részében is. A nagyobb készüléken ráadásul még cupertinói viszonylatban is drága. Többek között ezért is emelkedhetett az egy okostelefonra jutó átlagos eladási ár 687 dollárra. Ez - talán már mondanunk sem kell - történelmi rekord, amely nemcsak 50 dollárral több az egy évvel ezelőtti szintnél, de körülbelül a duplája annak, amit a legközelebbi riválisok legjobbja tud produkálni.

A felfrissített termékportfólió a világon szinte mindenhol nagy lendületet adott az eladásoknak: az egyik legfontosabb piacon, az USA-ban például 44 százalékkal nőtt a kereslet, Brazíliában pedig megdulázódott. Az igazi lökést viszont a kínai nyitás hozta. A cég egy éve állapodott meg az ottani terjesztésben a China Mobile szolgáltatóval. Az ázsiai országban a prémium márkákat az átlagosnál is nagyobb tisztelet övezi, ezért szó szerint szétkapkodták a borsos áron kínált legújabb modelleket. Az elmúlt negyedévben az Apple mobiljaiból minden riválisnál többet értékesítettek Kínában.

És a maradék

Túlzás nélkül lehet mondani, hogy a bevételekből immár közel 70 százalékkal részesülő iPhone vitte a prímet, de a többi ágazat, termékcsoport többsége sem teljesített gyengén. Macekből például szintén rekord mennyiség, 5 és fél millió darab talált gazdára, ami 700 ezer darabbal (avagy 14 százalékkal) több, mint az egy évvel korábbi eredmény. Mindezt egy olyan szegmensben, ahol a világpiac jó esetben is maximum stagnált, de inkább enyhén visszaesett tavaly. Szintén szépen, 9 százalékkal hízott a szolgáltatásokból befolyt összeg, ami 4,8 milliárddal járult hozzá a forgalomhoz. A család egyetlen "rossz tanulója" az iPad lett: a táblagépből 21,4 millió fogyott, és ez jelentősen elmarad a tavalyi 26 milliós eladási számtól.

A társasaság első számú embere, Tim Cook természetszerűleg elégedetten kommentálta a számokat és rendkívül optimistán tekint a közeljövőbe. Számításaik szerint a most futó negyedévben is elkelhet 55 millió iPhone, ami ha valósággá válna, a cég második legjobb negyedéves eladása lenne. Cook szintén sokat vár a cég fizetési szolgáltatásától: az Apple Pay a hírek szerint idén az Egyesült Államok határain kívül is megkezdheti a hódítást.

One more thing

Végül, de nem utolsó sorban muszáj megemlékezni a sokak által várt, múlt év szemtemberében beharangozott, Apple Watch névre keresztelt almás okosóráról is. A kizárólag iPhone-nal együtt használható, valószínűleg legalább 350 dollárba kerülő kütyüt áprilistól csatolhatják a karjukra azok, akik osztják majd Cook előzetes értékelését, miszerint "minden nap használom, imádom, nem tudnék nélküle élni".

Piaci hírek

Van az a pénz... Kivették a kínai App Store-ból a WhatsAppot és Threadset

Peking szerint a Meta két mobil appja nemzetbiztonsági aggályokat vet fel.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.