Minden idők legjobb negyedévén van túl a cupertinói világcég. Az előzetes várakozások is remek eredményt sejtettek, de a valóság ennél is jobb lett.

Az elképesztő nem biztos, hogy elég erős jelző arra a teljesítményre, amelyet az Apple produkált az elmúlt ünnepi szezonban. A december 27-ével zárt első pénzügyi negyedév minden szempontból óriási rekorddöntéseket hozott.

Pénz, pénz, pénz!

Az összforgalom 74,6 milliárd dollár lett, ami még a korábban rendkívül optimistának tűnő, 67,7 milliárdos elemzői várakozásokhoz képest is sokkal több. Ez a szint akkor érzékelhető igazán, ha az egy évvel korábbi, amúgy nem kifejezetten gyenge időszak árbevételével hasonlítjuk össze. 2013 utolsó negyedévében 57,6 milliárd folyt be a kasszába, azaz 30 százalékkal sikerült megfejelni a bevételeket. Ráadásul mindezt úgy, hogy a folyamatos dollárerősödés erőteljesen fékezte a növekedést. A cég pénzügyi igazgatója szerint az egy évvel korábbi árszinten számolva további 4 százalékkal lett volna magasabb a forgalom.  

A bevétel egy dolog, a másik, hogy ebből mennyi marad a költségek, adók, satöbbi levonása után a vállalatnál. Nos, ebben (is) kiemelkedően teljesített az Apple. A nettó profit 13-ról 18 milliárdra ugrott egy év alatt, ami közel 40 százalékos javulás. Egy részvényre így már több mint 3 dollárnyi profit jut, ami szűk 50 centtel több az elemzői várakozásoknál, és majdnem pontosan egy dollárral jobb, mint a 12 hónappal ezelőtti adat. A Financial Times adatai szerint ezzel a nyereséggel az Apple a lett a világon a legjobban kereső vállalat: soha egyetlen tőzsdén jegyzett cég sem volt képes egyetlen negyedév alatt 18 milliárd dollárnyi nettó profitot felmutatni.

iPhone, iPhone, iPhone!

És hogy a fentiek miért is alakultak ilyen jól? Erre akár egy szóban is lehet válaszolni: iPhone. Alapvetően a cég zászlóshajójaként funkcionáló telefoncsaládjának eredményei hozták öüssze a mindenkori legjobb negyedévet. Három hónap alatt 74,5 millió készüléket szállítottak le, ami 10 millióval több a szakértői várakozásnál és 23,4-del a tavaly ilyenkori szintnél. Némileg máshogy megfogalmazva: az Apple az elmúlt negyedév minden órájában 34 ezer iPhone-t értékesített.

A tavaly ősszel bemutatott új generáció, az iPhone 6 és a cég történetének első nagy kijelzővel szerelt modellje, az iPhone 6 Plusz már nyitáskor is kiemelkedően szerepelt, és ezt a lendületet láthatóan megtartotta az év hátralévő részében is. A nagyobb készüléken ráadásul még cupertinói viszonylatban is drága. Többek között ezért is emelkedhetett az egy okostelefonra jutó átlagos eladási ár 687 dollárra. Ez - talán már mondanunk sem kell - történelmi rekord, amely nemcsak 50 dollárral több az egy évvel ezelőtti szintnél, de körülbelül a duplája annak, amit a legközelebbi riválisok legjobbja tud produkálni.

A felfrissített termékportfólió a világon szinte mindenhol nagy lendületet adott az eladásoknak: az egyik legfontosabb piacon, az USA-ban például 44 százalékkal nőtt a kereslet, Brazíliában pedig megdulázódott. Az igazi lökést viszont a kínai nyitás hozta. A cég egy éve állapodott meg az ottani terjesztésben a China Mobile szolgáltatóval. Az ázsiai országban a prémium márkákat az átlagosnál is nagyobb tisztelet övezi, ezért szó szerint szétkapkodták a borsos áron kínált legújabb modelleket. Az elmúlt negyedévben az Apple mobiljaiból minden riválisnál többet értékesítettek Kínában.

És a maradék

Túlzás nélkül lehet mondani, hogy a bevételekből immár közel 70 százalékkal részesülő iPhone vitte a prímet, de a többi ágazat, termékcsoport többsége sem teljesített gyengén. Macekből például szintén rekord mennyiség, 5 és fél millió darab talált gazdára, ami 700 ezer darabbal (avagy 14 százalékkal) több, mint az egy évvel korábbi eredmény. Mindezt egy olyan szegmensben, ahol a világpiac jó esetben is maximum stagnált, de inkább enyhén visszaesett tavaly. Szintén szépen, 9 százalékkal hízott a szolgáltatásokból befolyt összeg, ami 4,8 milliárddal járult hozzá a forgalomhoz. A család egyetlen "rossz tanulója" az iPad lett: a táblagépből 21,4 millió fogyott, és ez jelentősen elmarad a tavalyi 26 milliós eladási számtól.

A társasaság első számú embere, Tim Cook természetszerűleg elégedetten kommentálta a számokat és rendkívül optimistán tekint a közeljövőbe. Számításaik szerint a most futó negyedévben is elkelhet 55 millió iPhone, ami ha valósággá válna, a cég második legjobb negyedéves eladása lenne. Cook szintén sokat vár a cég fizetési szolgáltatásától: az Apple Pay a hírek szerint idén az Egyesült Államok határain kívül is megkezdheti a hódítást.

One more thing

Végül, de nem utolsó sorban muszáj megemlékezni a sokak által várt, múlt év szemtemberében beharangozott, Apple Watch névre keresztelt almás okosóráról is. A kizárólag iPhone-nal együtt használható, valószínűleg legalább 350 dollárba kerülő kütyüt áprilistól csatolhatják a karjukra azok, akik osztják majd Cook előzetes értékelését, miszerint "minden nap használom, imádom, nem tudnék nélküle élni".

Piaci hírek

Nincs megállás, a Marsot is elkezdtük teleszemetelni

Eddig 7 tonnányi hulladékot sikerült elhinteni a vörös bolygón, ami egyelőre nem sok, de már most is érdemes odafigyelni rá.
 
Hirdetés

A munkaerő képzése a vállalat sikerének egyik záloga

A piaci versenyben az a cég tud élen maradni, amely lépést tart a fejlődő technológiával. Ez azonban csak megfelelően képzett alkalmazottakkal lehetséges.

Ahogy megindult az IT-szakemberekért a harc a munkaerőpiacon, úgy váltak egyre szofisztikáltabbá a képzést végző intézmények szolgáltatásai.

a melléklet támogatója a Green Fox Academy

A felmérésekből egyre inkább kiderül, hogy az alkalmazottak megtartása vagy távozása sokszor azon múlik, amit a szervezetük nem csinál, nem pedig azon, amiben egymásra licitál a többi munkáltatóval.

Ezért fontos számszerűsíteni a biztonsági kockázatokat

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2022 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.