A hirdetések szóhasználata mellett a frissített szabályozás szigorúbb eljárásokat és hatósági jóváhagyást ír elő a vezeték nélküli technológiai frissítésekhez is.

Kína megtiltja az autógyártóknak az "okos vezetés" és az "autonóm vezetés" kifejezések használatát a vezetéstámogató funkciók hirdetésében, és szigorúbban fogja ellenőrizni az ilyen jellegű technológiai fejlesztéseket – számolt be róla a Reuters. A hírügynökség által megtekintett és névtelen forrásai által igazolt utasítást a kínai ipari és informatikai minisztérium szerdán adta át egy közel 60 iparági szereplővel folytatott találkozóján, közvetlen előzményének pedig egy Xiaomi SU7 szedán márciusban történt halálos balesetét tekintik.

A tragédia a tudósítás alapján széleskörű aggodalmakat váltott ki a járművek biztonságával kapcsolatban: a vizsgálatok szerint az autó kigyulladt, miután közel 100 km/h sebességgel ütközött neki egy út menti betonoszlopnak másodpercekkel azután, hogy sofőrje átvette az irányítást a fejlett vezetéstámogató rendszertől (ADAS). A minisztérium időközben megerősítette a hírt a találkozóról, ahol állítólag tisztázta a járműgyártókra vonatkozó, a netre csatlakozó (connected) járművek technológiai fejlesztéseit érintő követelményeit is.

A februárban frissített szabályok értelmében az autógyártók többé nem tesztelhetnek és fejleszthetnek távoli szoftverfrissítéseken keresztül ADAS funkciókat olyan járművekhez, amelyeket korábban már jóváhagyás nélkül szállítottak ügyfeleiknek. A későbbiekben ugyanakkor el kell végezniük a megfelelő teszteket a megbízhatóság igazolására, és a bevezetések előtt hatósági jóváhagyást kell szerezniük – szemben azzal a gyakorlattal, ahogy a gyártók az árháború közepette sietve szórják a piacra az ADAS rendszerekkel felszerelt modelleket.

A piacnak is jót tehet, ha lassítanak az autógyártók

A "okos vezetésként" hivatkozott képességet kulcsfontosságú értékesítési pontként kezelik az egyre élesebb árversenyben, ami a világ legnagyobb autópiacaként számon tartott Kínában már harmadik éve tart. Legutóbb a BYD emelte tovább a tétet, amikor februárban több mint húsz megfizethető modellt vezetett be 10 ezer dollár alatti áron, ugyancsak ingyenes "okos vezetési" funkciókkal felszerelve. A példát a Reuters szerint azóta más piaci szereplők, így a Toyota vagy a Leapmotor is követték hasonló árú és tulajdonságokkal rendelkező járművekkel.

A tudósításból kiderül, hogy a kínai szabályozó hatóságok azért is szigorítják folyamatosan az elektromos járművek (köztük az akkumulátorokra vonatkozó előírások) ellenőrzését, mert az iparág a vártnál is gyorsabban növekedett: év végén az elektromos járművek és a hibridek már több mint felét tették ki az összes eladásnak. A szigorúbb szabályozás természetesen növeli a költségeket és lassítják a fejlesztés és a bevezetés ütemét is, de az elemzők szerint felgyorsíthatja a régóta esedékes konszolidációt a túlkapacitással küzdő kínai autóiparban.

Az már az előző hónap végén kiderült, hogy a Tesla is kénytelen megváltoztatni Kínában a Full Self-Driving (FSD, teljes önvezetés) vezetéstámogató funkció nevét, és az Autopilot kifejezést is hanyagolnia kell a továbbiakban. Emellett kénytelen volt felfüggeszteni az országban az FSD ingyenes próbaverzióját, miután már akkor komoly ellenszélbe került a szabályozók részéről: a vállalat tavaly még 2025-re tette a rendszer bevezetését Kínában, de az ottani hatóságok februárban "határozatlan időre" módosították a szoftver engedélyezését.

a kép forrása: Xiaomi - mi.com

Piaci hírek

A macskanyávogást is lefordítaná a kínai mesterséges intelligencia

A tudósok régóta kutatják, de sokkal közelebb nem kerültek az állatok kommunikációjának emberi nyelvre ültetéséhez. A Baidu legújabb MI-modelljének áprilisi bemutatását követően ebbe az irányba is tenne egy nagy lépést.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.