Valóságos keresztes hadjárat látszik kirajzolódni, amelyet a YouTube a platformján megjelenő hirdetéseket különböző reklámblokkoló megoldásokkal "ellógó" felhasználók ellen folytat. Ennek legújabb fejezeteként tűntek fel néhány netezőnél azok a figyelmeztető ablakok, amelyek arról tájékoztatják a felhasználót, hogy az ad blocker használata nem megengedett, és egyébként is: a reklámok miatt nézhetik ingyen milliárdnyian a videómegosztó tartalmait.
A szöveg szerint a nem megfelelő viselkedés miatt 3 anyag lejátszása után a cég felfüggeszti az adott személynél a szolgáltatást. A retorzió elkerülhető az ad blocker kikapcsolásával (vagy a YouTube kivételként való megjelölésével), illetve a Premium előfizető csomag megvásárlásával, ami havi díj fejében megkíméli a fizetős ügyfeleket a hirdetések megtekintésétől.
A BleepingComputer a témával kapcsolatban megkereste a vállalatot is, amely megerősítette, hogy a figyelmeztetések egy éppen zajló kísérlet részei. A tesztről a cég csak annyit árult el, hogy világszinten zajlik, de az nem derült ki, hogy mely országokban és milyen nagyságrendben jelennek meg ezek a felugró ablakok.
A belengetett retorzió konkrét érvényesítésével kapcsolatban sem volt teljesen pontos a YouTube, mivel csak annyit közölt, hogy a lejátszást "szélsőséges esetekben" ideiglenesen letilthatják. Ezek alapján úgy tűnik, hogy a 3 anyagra vonatkozó korlátozás nem feltétlenül jelent szigorú határvonalat, és csak akkor kapcsolják le a lejátszást, ha a felhasználó folyamatosan ignorálja a platform figyelmeztetését.
Terelési kísérletek
Mindez alig néhány héttel azt követően történt, hogy májusban a YouTube a mostaninál sokkal szigorúbb megoldást kezdett próbálgatni, a mostanihoz hasonlóan szintén csak korlátozott teszt formájában. A tavaszi kísérlet ugyanis nem tartalmazott 3 videóra vonatkozó "engedményt", és egyből azzal fenyegette a felhasználót, hogy letiltják a közösségi hálózatról.
Az ad blockerek használata természetesen óriási problémát jelent az alapvetően hirdetési bevételekből élő Google-nek. A videómegosztó platformból származó forgalom az elmúlt negyedévek során folyamatos csökkenést mutatott, ami csak felerősítette a reklámokat kikerülő felhasználók elleni küzdelem fontosságát.
A YouTube számára az ideális helyzet az lenne, ha a figyelmeztetések hatására a célkeresztbe vett emberek egy része az előfizetést választaná, ami folyamatos bevételi forrást jelentene. A cég egyébként ezen a fronton nem áll olyan rosszul, hiszen korábbi információk szerint a YouTube Music és Premium szolgáltatások előfizetőinek száma tavaly novemberben már meghaladta a 80 milliót, ami egy éven belül több mint 30 milliós bővülést jelentett.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak