Lassan egy éve tart a generatív mesterséges intelligencia körüli őrület, de lassan a cégalapítók és kockázati befektetők is szembesülnek vele, hogy az MI-technológiák sikeres vállalkozásokká alakítása egyáltalán nem magától értetődő dolog – olvasható a The Wall Street Journal tegnap közölt összeállításában. Az OpenAI MI-alapú chatbotja, a ChatGPT tavaly novemberi bevezetése után több olyan startup is villámkarriert csinált, amelyik a lap szerint ma már a felhasználói érdeklődés hanyatlásával küzd, és ennek nyomán elbocsátásokra is rákényszerült.
Eközben az olyan óriásvállalatok, mint a Microsoft vagy az Alphabet, ezen a technológiai területen is folyamatosan erősítik dominanciájukat, ami méginkább elbizonytalaníthatja a befektetőket azzal kapcsolatban, hogy mennyire lesznek hosszabb távon is életképesek a mesterséges intelligenciát fejlesztő startupok. A kereskedelmi MI-alkalmazások villámgyors megvalósításával kapcsolatos optimizmus nagyjából annyira volt megalapozott, mint a teljes autonómiával közlekedő járművekről szóló hype, és a cikk alapjn már itt is tapasztalhatók a kiábrándulás jelei.
A WSJ ezzel kapcsolatban az Index Ventures egyik partnerét idézi, aki szerint a ChatGPT fellendülést hozott a gyengélkedő startup-piacon, és ahogy az év elejére a valaha volt leggyorsabban fejlődő fogyasztói alkalmazásává vált, a befektetők is túlbecsülték a generatív MI-vel működö eszközök felhasználási arányát. Úgy kezdték el tolni a pénzt az induló vállalkozásokba, hogy azoknak még termékük ügyfeleik és bevételük sem volt, miközben a Similarweb adatainak értelmében nyárra már a ChatGPT havi látogatottsága is csökkenésnek indult.
A nagyok maradnak, a kicsik nagyot eshetnek
Hasonló tendenciát mutat a Midjourney, a júniusban 90 millió dollárnyi befektetést szerző Synthesia vagy az MI-alapú marketinges szövegíró Jasper is – utóbbi tavaly ősszel 125 millió dollárt gyűjtött össze, de július végéig már négy egymást követő hónapon át csökkent a felhasználása, mire a cég idei bevételi előrejelzéseinek módosítása mellett elbocsátásokat is kénytelen volt bejelenteni. Az új technológia monetizálását tehát megnehezíti az érdeklődés lanyhulása, különösen, hogy az ilyen termékek mögött dolgozó hardver üzemeltetése sem olcsó mulatság.
A dolgukat az sem könnyíti meg, hogy a piac tele van ingyenes ajánlatokkal. Erre a legjobb példa maga a ChatGPT, amelynek van ugyan előfizetős változata, sőt nemrég bejelentették a vállalati csomagot is, de a felhasználók általánosságban vonakodnak átváltani a fizetős verziókra. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy maga az OpenAI bajban lenne: a társaság a következő évre már annyi bevétellel számol, ami legalábbis részben ellensúlyozná a ChatGPT üzemeltetésének elképesztő költségeit. Úgy tűnik azonban, hogy a kisebb cégek körül már fogy a levegő.
Érdemes azt is felidézni, hogy az egyik legkomolyabb potenciállal rendelkező MI-fókuszú startup, a Databricks éppen most hozhat tető alá egy olyan befektetési kört, ami akár 43 milliárd dollárra srófolja fel a vállalkozás becsült értékét. A fejlett cloudos adatelemzésben utazó társaságot azonban már legutóbbi, két évvel ezelőtti befektetési körében is 38 milliárdra értékelték, vagyis nem a generatív MI lázában született, és az nem is sokat javított az értékelésén – ezzel szemben legutóbbi üzleti évében 60 százalékos növekedéssel átépte az 1 milliárd dolláros bevételi határt.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak