Úgy tűnik, jól kalkulált az Atlassian, amikor úgy döntött, megszünteti termékei on-premise változatát. A Server változatok értékesítését 2021-ben állították le, és idén február 15-étől azok támogatása is megszűnt.
A tegnap közzétett negyedéves pénzügyi eredmények alapján az átállás nem járt komolyabb problémákkal. Sőt, a tavalyi 209 millió dollár veszteség átfordult 12,8 milliós nyereségbe. A bevételek éves alapon 30 százalékkal bővöltek 915 millió dollárról 1,2 milliárdra.
A Cloud termékek bevétele 535 millióról 703 millió dollárra, míg a Data Center termékeké 222 millióról 364 millió dollárra nőtt. Ezzel párhuzamosan a Server termékcsoport már csak 30 milliót hozott a tavalyi 94 millió dollárral szemben. Érdekes, hogy a Data Center üzlet növekedése dinamikusabb, mint a Cloudé, pedig a vállalat utóbbiban kínálja a legkifinomultabb szolgáltatásait.
A menedzsment a dinamikus növekedést a Server termékek támogatásának kivezetésével magyarázta. Egyelőre maradtak olyan ügyfelek is, akik nem váltottak, hanem inkább vállalták a támogatás nélküli használat kockázatait. A cég vezetői az elemzői konferenciahíváson azt állították, hogy bár a Server változatot kivezetők közül sokan inkább a Data Centert választották, a felhős szolgáltatások iránt jelentősebb az érdeklődés, többek között azért is, mert az Atlassian mesterségesintelligencia-alapú megoldásai csak ott érhetők el. A cég szerint a legtöbb ügyfél inkább csak az áttérés időpontján gondolkodik.
A termékfejlesztés iránya is a felhő: olyan szolgáltatások fejlesztésére koncentrálnak, melyek az adatközpontokból is a felhő felé terelik az ügyfeleket (ezekből az április 30-án Las Vegasban kezdődő Team'24 fejlesztői konferencián mutatnak ízelítőt). Ezzel párhuzamosan kísérleteznek a használatalapú árképzésre való áttéréssel is. Eddig a termékek többségénél valamilyen munkahely-alapú árazást alkalmaztak, de például a BitBucket esetében már van használatalapú konstrukció is. A jövő ugyan ez utóbbi, de a cég egyelőre nem jelölt ki határidőt az általános bevezetésére.
Megszűnik a társ-vezérigazgatói felállás
A pénzügyi eredményekkel egy időben bejelentették, hogy távozik a cég éléről Scott Farquhar (a fenti képen jobbra), az Atlassian társalapítója és társ-vezérigazgatója, aki az elmúlt 23 évben a másik alapító, Mike Cannon-Brookes (a fenti képen balra) párjaként irányította a céget. Az elemzői konferenciahíváson hangsúlyozták: mivel a feladatokat időről időre cserélgették egymás között, nem lesznek olyan vezetői feladatok, melyeket Cannon-Brookes ne ismerne, így Farquhar távozása zökkenőmentes lesz.
Farquhar egyébként személyes okokkal magyarázta döntését: több időt szeretne tölteni a családjával, illetve a jövőben intenzívebben foglalkozik majd jótékonykodással, és befektetőként is megjelenik a technológiai piacon. Továbbra is tagja marad az Atlassian igazgatótanácsának, és a cég különleges tanácsadója lesz.
(Fotó: Atlassian)
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak