A Nemzetközi Űrállomás (ISS) a jelenlegi elképzelések szerint legfeljebb az évtized végéig üzemel majd, és már az is kiderült, hogy a NASA a SpaceX űrvállalattal építteti meg azt a járművet, amelynek segítségével ellenőrzött módon irányíthatják a platformot a Csendes-óceánba. Bár az ISS pótlásáról egyelőre még sok a nyitott kérdés, a kaliforniai Vast Space nevű startup a napokban mutatta be annak az űrállomásnak a terveit, amivel részt venne az amerikai űrügynökség Commercial LEO Destination (CLD) programjának következő szakaszában.
Ez utóbbi a Nemzetközi Űrállomás utódainak kifejlesztésére irányuló kezdeményezés, ami az alacsony Föld körüli pályára szánt, kereskedelmi tulajdonú és üzemeltetésű űreszközök fejlesztését támogatja. Ezek kapacitásait a NASA más ügyfelekkel együtt már szolgáltatásként venné igénybe, ösztönözve az űripari tevékenységeket. A Vast Space is ennek megfelelően ismertette a Haven-2 állomásra vonatkozó koncepcióját a Nemzetközi Asztronautikai Kongresszus október 14-i megnyitójára időzítve, bemutatva, hogyan telepítené annak egyes szegmenseit a 2020-as évek végétől.
A beszámolók alapján a Vast Space eddig a Haven-1 nevű, egyetlen modult magában foglaló állomásra koncentrált, amelyet 2025 második felében akar elindítani, és amivel legfeljebb négy küldetés során rövid tartózkodásokat szolgálna ki. Az LCD program második szakasza azonban már a Haven-2-ről szól: az állomás első modulját 2028-ban állítanák pályára a SpaceX egyik Falcon Heavy hordozórakétájával, és átfedést biztosítana olyan esetekre, mint amilyen Oroszország 2028 utáni kilépése lenne az ISS-partnerségben vállalt feladataiból.
Mindent feltettek a NASA programjára
A Vast Space ezután három további, a Haven-1-nek megfelelő modul telepítését tervezi még 2029 és 2030 során. A vonalban egymáshoz rögzített elemeket különböző laborberendezésekkel szerelnék majd fel, és mire a negyedik modul is a helyére kerül, az állomás kezdetben nyílt láncú életfenntartó rendszerét zárttá alakítanák. Ugyancsak 2030-ban indítanák egy SpaceX Starshipen azt a jóval méretesebb magmodult, amelyhez végül kereszt alakban csatlakozna a négy korábbi egység, és további dokkolási lehetőségeket biztosítana akár az önálló kapcsolódásra nem alkalmas járműveknek is.
A Haven-2 végül 2032-re készülne el másik négy darab, az előző négyhez kapcsolódó modul beépítésével, az állomás pedig a Vast Space várakozásai szerint nem csak az ISS lehetőségeit haladja majd meg, de minden olyan űreszközét is, amit Kína vagy Oroszország addigra az alacsony Föld körüli pályákra állíthatna. A társaság vezérigazgatója egy interjúban arról is beszélt, hogy hosszabb távon potenciált lát az olyan kereskedelmi alkalmazásokban, mint a gyógyszerek vagy a félvezetők űrben történő gyártása, a nemzeti űrügynökségek és magánűrhajósok pedig nyereségessé tehetik a vállalkozást, amelynél "all-int mondtak" a CLD elnyerésére. Ebben egyébként vetélytársaik között van a Blue Origin által vezetett Orbital Reef, az Axiom Space vagy a Starlab Space is.
a kép forrása: vastspace.com
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak