A PayPal alapítója szerint a háttérben zajló szoftveres verseny a fizikai boltokat is beszippantja, amelyek megszűnni persze nem fognak, de látványosan átalakul majd a működésük.
Hirdetés
 

Az online vásárlás felfutása úgy változtatja meg a vásárlási szokásokat, hogy annak hatása a járvány után is érezhető marad. A gazdaság újbóli fellendülésével a fogyasztók egy része például már úgy sem fog lelkesedni a tömött plázákért, hogy nem lesz rákényszerítve az otthoni rendelésekre. Mindez azt is jelenti, hogy a fizikai boltok működésének alapos átgondolására lesz szükség, ami esetenként a túlélés feltétele lehet. A vásárlók bizonyos része ugyanis nem kér majd a tömegből, és a továbbiakban azokat az üzleteket részesíti előnyben, ahol mondjuk adottak a távolságtartás (social distancing) feltételei – derül ki a Business Insider riportjából, amelyben a lap a PayPal egyik alapítójának véleményét idézi a kiskereskedelmi gyakolatok változásáról.

Max Levchin jelenleg a Affirm pénzügyi szolgáltató vezérigazgatója, de korábban a PayPal technológiai vezetőjeként és a Yelp elnökeként is dolgozott, vagyis sem a technológiai, sem a kereskedelmi területen nem számít kezdőnek. A mostani cikkben azt fejtegeti, hogy a jövőben azok lehetnek sikeresek, akik megfelelő módon ötvözik a fizikai vásárlás előnyeit az online vásárlás biztonságával, ez pedig a létesítmények újfajta kihasználását vetíti előre. A kiskereskedelmi szolgáltatások áthangszerelése természetesen a világjárvány előtt is létező trend volt, de az előttünk álló időszakban nem a próbafülkék megújításáról lesz szó, mivel sokan eleve kerülni fogják a próbafülkéket.

Ennek alapján a hangsúly a készletek kreatív kezelésére esik majd, ami bizonyos üzleteknél 180 fokos fordulatot jelenthet. Az Apple Store és a hasonló koncepcióban működő boltok például inkább bemutatóteremként funkcionálnak meglehetősen limitált raktárkészlettel és fizikailag távol eső tényleges raktárakkal, ahol az emberek kipróbálgatják az eszközöket, majd megrendelik őket, és azokat később szállítják ki a címükre. Levchin szerint ez a felállás megfordul, és elterjed az online vásárlást követő fizikai átvétel, ami ellentmond az aktuális iparági trendeknek. Az Apple vagy az Amazon ugyanakkor rendelkezik a változás menedzselését lehetősé tévő infrastuktúrával, míg a kisebb piaci szereplőknek komoly kihívás lesz az online vásárlási élmény biztosítása az online és a fizikai platformokon egyaránt.

Jönnek az egyszerű és mindenre kiterjedő megoldások

A nagy láncok is megkezdhetik az áruházak átalakítását, hogy azokból egyre inkább átvételi pontokat faragjanak a mostani "bevásárlási desztináció" helyett. A kis boltok azonban eddig sem kezelték tökéletes egyensúlyban az online és offline jelenlétet, nekik nem lesz egyszerű átállni arra a modellre, hogy a vásárló mindent az interneten keresztül rendel, aztán megjelenik, és csak bepakol a csomagtartójába. Az átalakulás infrastrukturális, legfőképpen pedig szoftveres szempontból is jelentős beruházásokat követel, hiszen az automatizált megoldások nélkül elég nehézkes a személyes és a netes eladások plusz a visszatérítések hatékony kezelése, miközben mindezt együtt kell becsatornázni a készletezés és a rendelés folyamataiba.

A technológiai szállítói oldalon Levchin szerint azok lesznek helyzetben, akik automatizált alkalmazásprogramozási felületeket, vagyis modern, API alapú digitális kereskedelmi megoldásokat kínálnak. Ez pedig elsősorban a startupok területe, a startup-ökoszisztéma ugyanis tele van a plug-and-play jellegű eladóponti, készletgazdálkodási és más megoldásokkal, amelyek a vásárlók számára nem látványosak, mégis nagyon fontosak az üzlet működtetésében a színfalak mögött. Ezzel hátrányba kerülnek az egyes tevékenységekre (mondjuk az élelmiszeriparra) specializált szolgáltatások az általánosabb célú termékekkel szemben, és szoftveres oldalon megkezdődik az éles küzdelem, amiből a legtöbb fogyasztó ugyancsak nem fog sok mindent észrevenni.

Ahogy azt korábban más területek, így az autonóm szállítási módok kapcsán is írtuk, a jelenlegi helyzet sokak szerint mindenhol megerősíti az új felhasználási módokat, és alapvető hatással lesz a fogyasztási szokások amúgy is gyors változására. A koronavírus-járvány nyomán a kínai lakosság például látványosan az online vásárlási csatornák felé fordult, a fogyasztási minták ilyen arányú átalakulása pedig azt is meghatározza, hogy a vírusjárvány lecsengését követően a fogyasztók milyen készségeket vagy képességeket tekintenek alapvetőnek. Bár a szkeptikusok most is arra intenek, hogy a koronavírus-járvány miatt időlegesen felfutó keresletből nem érdemes hosszabb távú következtetéseket levonni, az előrejelzések szerint a globális járványok és hozzájuk kapcsolódó felhasználási minták is velünk maradnak..

Piaci hírek

Le kell-e mondani a távmunkázóknak a céges karrierről?

Ha valaki nem szeretne élete végéig a céges hierarchia alján maradni, nehéz helyzetben lesz, ha a távmunkát választja – vélik egyes szervezetfejlesztési szakértők.
 
A biztonság kiszervezéséhez komoly bizalmi tőke kell, ami lassan épül fel, de tartósabb is, mint a betyárbecsület.

a melléklet támogatója a Euro One

Hirdetés

Így érdemes kialakítani a biztonságfelügyeletet

A jó példákért nem kell messze menni. Az alábbiakban csupa magyarországi bevált gyakorlat következik.

Nem általában a távmunkáé, hanem a mostani tipikus távmunka-helyzeteké. A szervezetek arra nem voltak felkészülve, hogy mindenki otthonról dolgozik.

Alapjaiban kell megújítani a biztonságról kialakított felfogásunkat

Mi köze az IBM licencszerződések apró betűs kitételeinek ahhoz, hogy a Microsoft Windows Server 2008 életciklusának végéhez ér? Rogányi Dániel (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.