Elon Musk szerint aki nem bízik a cég önvezető technológiájában, az inkább ne is fektesse bele a pénzét. Egyelőre úgy fest, hogy sokan megfogadják a tanácsát.

Az amerikai közúti közlekedésbiztonsági hatóság (National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA) néhány nappal ezelőtt közzétett jelentésében megállapította, hogy a Tesla vezetéstámogató rendszerének több száz sérüléshez és több tucat halálesethez lehet köze, miután az autógyártó félrevezető módon Autopilot és Full Self-Driving néven hivatkozik az ehhez kapcsolódó funkciókra. A hatóság szerint a terminológia is nagyban hozzájárul, hogy a járművezetők a valós képességeinél többet lássanak a második szintű autonómiával működő megoldásba, amelynek folyamatos felügyelete szigorúan az emberi sofőrök feladata lenne.

Az NHTSA összesen ezer balesetet vizsgált meg 2018 januárja és 2023 augusztusa között, és arra a következtetésre jutott, hogy a Tesla nem tesz eleget annak biztosítására, hogy a vezetők végig az útra figyeljenek, és a kormányon tartsák a kezüket. Emiatt azok nem is voltak képesek átvenni időben az irányítást: a hatóság megállapította, hogy sok balesetben a járművezetőknek "5 vagy annál is több" másodpercük lett volna a beavatkozásra az ütközések előtt, sőt 19 esetben "10 vagy több másodpercük" is lett volna cselekedni. A Tesla fejlesztés alatt álló szoftvere tehát nem csak a teljes önvezetéstől van messze, de ebben a tekintetben is veszélyes.

Aki nincs velünk, az ellenünk van

A jelentés időzítése sokkal rosszabbkor nem is jöhetett volna a vállalatnak, amikor egy meglehetősen rosszul sikerült negyedévet követően bejelentették, hogy prioritássá emelik saját robotaxi-szolgáltatásuk felépítését. A Tesla vezérigazgatója, Elon Musk erről szólva elmondta: aki nem hisz benne, hogy a Tesla meg fogja oldani a teljes vezetésautomatizálást, annak nem javasolja, hogy befektető legyen a cégében. Bár nem tudni, hogy a jövőben hányan fogadják meg a tanácsát, a társaság részvényei ebben az évben nagyjából 40 százalékot veszítettek értékükből, és az elemzők szerint valószínű, hogy még nem érték el a lejtő alját.

Itt érdemes kiemelni, hogy a Tesla nem csak eddigi állományának több mint 10 százalékát, nagyságrendben 14 ezer munkavállalót érintő elbocsátásokba kezdett április közepén, hanem a távozók között kifejezezzen magas beosztású, régóta az autógyártónál dolgozó vezetőket is találni. A Tesla egyik műszaki alelnöke és Musk de facto jobb keze, Drew Baglino, aki 2006 óta dolgozott a Társaságnál, a lemondásának bejelentése után nem sokkal hatalmas értékű, több mint 180 millió dollárnyi Tesla-részvénytől szabadult meg – az pedig nem feltétlenül jó előjel, ha egy bennfentes szakember ilyen helyzetben "cash-outol".

Piaci hírek

Tervezni kezdik az óriási, űrhajósok generációit szállító hajókat

A legközelebbi exobolygók is csak több száz vagy ezer év alatt lesznek megközelíthetők, ami különféle kérdések egész sorát veti majd fel az utazás fizikai megvalósításán túl is.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.