A Google videós platformja elvileg nem figyelhetné meg és szolgálhatná ki egyedi hirdetésekkel a fiatalkorúakat, ám egy elemzőcég jelentése mégis ezt sugallja.

Miután egy reklámkampányok elemzését végző cég júniusban a hirdető ügyfeleknek tett ígéretek be nem tartásával vádolta meg a Google tulajdonában lévő YouTube-ot, az Adalytics napokban közzétett új elemzése egy másik, szintén meglehetősen kényes témát hozott felszínre.

A jelentés szerint a keresőóriás a korábban vállalt kötelezettségei ellenére az elmúlt időszakban is követett fiatalkorú felhasználókat online, valamit személyre szabott hirdetésekkel célozta meg őket. Mindez már csak azért is probléma, mert az ilyen gyakorlat egyaránt ellenkezhet az USA-ban a fogyasztóvédelemért felelős szervezettel (Federal Trade Commission - FTC) 2019-ben kötött megállapodásban vállaltakkal, illetve a gyermekek online adatainak védelméről szóló törvény (COPPA) passzusaival is.

Az Adalytics vizsgálatai alapján arra jutott, hogy a YouTube kifejezetten reklámcélzásra és -követésre szolgáló, hosszú ideig tartó sütiket állít be a "gyerekeknek készült" megjelöléssel ellátott anyagokat néző felhasználók böngészőjében. Továbbá úgy tűnik, hogy a cég "viselkedésalapú és demográfiailag célzott hirdetéseket szolgál ki a gyerekeknek címkével ellátott YouTube-videókon". A videómegosztó iOS-es mobilalkalmazása pedig létrehoz és megoszt egy egyedi hirdetéskövető azonosítót minden esetben, amikor a felhasználó egy kifejezetten gyerekeknek szóló csatornán futó reklámra kattint.

Alaptalan rágalom

A Google a maga részéről a korábban említett, júniusi csörtéhez hasonló módon reagált a felvetésekre. A cég képviselője a The Register megkeresésére közölte, hogy ez egy teljesen "hibás és félrevezető jelentés". A szóvivő szerint "nincs bizonyíték arra, hogy a Google és a YouTube megsértette volna az FTC-vel kötött 2019-es megállapodását".

Emlékeztetett továbbá arra, hogy "a YouTube Kidsen soha nem volt megengedett a személyre szabott reklámozás, és 2020 januárjában ezt kiterjesztettük mindenkire, aki gyerekeknek készült [megjelölésű] tartalmat néz a YouTube-on, életkortól függetlenül".

"A jelentés teljesen hamis állításokat tesz, és megalapozatlan következtetéseket von le kizárólag a sütik jelenlétére alapozva, amelyeket széles körben használnak ... csalások felderítése és gyakorisági korlátozás céljából" - írta a Google képviselője, aki hangsúlyozta, hogy mindkét felhasználási forma megengedett a COPPA rendelkezései szerint.

Azért csak rájuk néznek

Hiába azonban a heves tagadás, az ügynek könnyen lehet, hogy konkrét következménye lesz. Egy demokrata és egy republikánus szenátor ugyanis közösen fordult az FTC-t vezető Lina Khanhoz, hogy legyen kedves, és alaposan nézzen utána a jelentésben megfogalmazott állításoknak.

A politikusok ráadásul ennek kapcsán nem csak a Google kezére szeretnének rácsapni, hanem a Kongresszust is arra szólították fel levelükben, hogy ideje "törvényt hozni a fiatalok online adatainak védelmére, és betiltani a gyerekeknek és tizenéveseknek szóló célzott reklámokat".

Közösség & HR

CIO Hungary 2025: hogyan válhat veszélyessé egy félrenevelt MI?

Beszámolónk harmadik része a 16. CIO Hungary konferencia második napjáról, ahol a stresszes témák mellett a stresszcsökkentésről is sokat megtudhattunk.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.