Miután egy reklámkampányok elemzését végző cég júniusban a hirdető ügyfeleknek tett ígéretek be nem tartásával vádolta meg a Google tulajdonában lévő YouTube-ot, az Adalytics napokban közzétett új elemzése egy másik, szintén meglehetősen kényes témát hozott felszínre.
A jelentés szerint a keresőóriás a korábban vállalt kötelezettségei ellenére az elmúlt időszakban is követett fiatalkorú felhasználókat online, valamit személyre szabott hirdetésekkel célozta meg őket. Mindez már csak azért is probléma, mert az ilyen gyakorlat egyaránt ellenkezhet az USA-ban a fogyasztóvédelemért felelős szervezettel (Federal Trade Commission - FTC) 2019-ben kötött megállapodásban vállaltakkal, illetve a gyermekek online adatainak védelméről szóló törvény (COPPA) passzusaival is.
Az Adalytics vizsgálatai alapján arra jutott, hogy a YouTube kifejezetten reklámcélzásra és -követésre szolgáló, hosszú ideig tartó sütiket állít be a "gyerekeknek készült" megjelöléssel ellátott anyagokat néző felhasználók böngészőjében. Továbbá úgy tűnik, hogy a cég "viselkedésalapú és demográfiailag célzott hirdetéseket szolgál ki a gyerekeknek címkével ellátott YouTube-videókon". A videómegosztó iOS-es mobilalkalmazása pedig létrehoz és megoszt egy egyedi hirdetéskövető azonosítót minden esetben, amikor a felhasználó egy kifejezetten gyerekeknek szóló csatornán futó reklámra kattint.
Alaptalan rágalom
A Google a maga részéről a korábban említett, júniusi csörtéhez hasonló módon reagált a felvetésekre. A cég képviselője a The Register megkeresésére közölte, hogy ez egy teljesen "hibás és félrevezető jelentés". A szóvivő szerint "nincs bizonyíték arra, hogy a Google és a YouTube megsértette volna az FTC-vel kötött 2019-es megállapodását".
Emlékeztetett továbbá arra, hogy "a YouTube Kidsen soha nem volt megengedett a személyre szabott reklámozás, és 2020 januárjában ezt kiterjesztettük mindenkire, aki gyerekeknek készült [megjelölésű] tartalmat néz a YouTube-on, életkortól függetlenül".
"A jelentés teljesen hamis állításokat tesz, és megalapozatlan következtetéseket von le kizárólag a sütik jelenlétére alapozva, amelyeket széles körben használnak ... csalások felderítése és gyakorisági korlátozás céljából" - írta a Google képviselője, aki hangsúlyozta, hogy mindkét felhasználási forma megengedett a COPPA rendelkezései szerint.
Azért csak rájuk néznek
Hiába azonban a heves tagadás, az ügynek könnyen lehet, hogy konkrét következménye lesz. Egy demokrata és egy republikánus szenátor ugyanis közösen fordult az FTC-t vezető Lina Khanhoz, hogy legyen kedves, és alaposan nézzen utána a jelentésben megfogalmazott állításoknak.
A politikusok ráadásul ennek kapcsán nem csak a Google kezére szeretnének rácsapni, hanem a Kongresszust is arra szólították fel levelükben, hogy ideje "törvényt hozni a fiatalok online adatainak védelmére, és betiltani a gyerekeknek és tizenéveseknek szóló célzott reklámokat".
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak