A vezetők rettegnek, hogy dolgozóiknak elavul a tudása, a munkavállalók meg belefáradnak abba, hogy folyamatosan új területekbe kell beleásniuk magukat.

A munkavállalók jobban kedvelik az analóg képzési formákat (hagyományos tantermi oktatás, nyomtatott oktatási anyagok stb.), mint a digitális csatornákat, és bár a munkahelyük előírja számukra, hogy képezzék magukat, ehhez nem kapnak megfelelő támogatást. Ezek a fontosabb tanulságai a Hays német nyelvterületre (Németország, Ausztria, Svájc) kiterjedő kutatásának, melyben közel ezer embert, vállalatvezetőket, HR-vezetőket, középvezetőket és vezetői felelősséggel nem rendelkező alkalmazottakat kérdeztek.

A német példa azért is lehet tanulságos, mert több olyan adat is van, amely a magyar és német munkavállalók rokon vonásaira utal a munkához-munkahelyehez fűzödő viszonyban (például a németeket is kb. annyira vonzza a vállalkozói lét, mint a magyarokat).

A tudás avul, a dolgozó tanul

A munkavállalók számára az egyik legnagyobb kihívás ma az, hogy tudásuk egyre rövid ideig piacképes. A fejlettebb gazdaságokban egyébként évtizedek óta fontos téma az élethosszig tartó tanulás, ma viszont mind az egyén, mind a vállalatok számára egyszerűen létkérdéssé vált. Ez biztosítja, hogy a munkavállalóknak naprakészek legyenek. (A téma Magyarországon is régóta napirenden van.)

Ez azonban – mutatja a Hays felmérése, elsősorban a vállalatvezetőket izgatja, a középvezetőket vagy magukat a dolgozókat már jóval kevésbé foglalkoztatja. Pedig a kutatás szerint az az általános vélekedés, hogy elsősorban a munkavállalót terheli a felelősség, hogy naprakész legyen a tudása. A folyamatos képzés fontosságát maguk az érintett dolgozók is látják, ehhez képest sokkal kevésbé mutatnak hajlandóságot arra, hogy tanuljanak is.

A német kutatásból az okok is kiderülnek. Az egyik a pénz. Miközben azt mindenki – maga az alkalmazott is – elfogadja, hogy képeznie kell magát, az erre fordítandó pénzről jellemzően a menedzsment dönt. Németországban is teljesen általános, hogy a képzési költségeket nem építik bele a javadalmazási rendszerbe, azaz csak ez elvárás fogalmazódik meg a dolgozóval szemben, miközben a cégvezetés dönt arról, hogy akarja-e ezt valahogy finanszírozni. Ez pedig negatívan hat a tanulási hajlandóságra – állítja a kutatás (lásd az 1. grafikont).

 
Hays HR-report 2020. Lebenslagens Lernen – Budget
Infogram


A Hays munkatársa, Frank Schabel, akit a kutatásról kérdezett a német Computerwoche, emellett egy pszichikai gátat is említ. Szerinte sok alkalmazott egyszerűen beleunt a folyamatos változásba. Egy idő után már nem akar újabb dolgokat megtanulni.

Ezen a téren a kutatásnak van egy igencsak meglepő állítása. Ahogy azt várni lehet, a változásra és önfejlesztésre való hajlandóságban van eltérés a különböző korosztályok között. Csakhogy nem a fiatalok javára – állítja Schabel. A kutatás azt mutatta, hogy az élethosszig tartó tanulás az 50 éven felüli korosztálynak a legfontosabb, és ebben sokkal jobban látják saját felelősségüket, mint a fiatalok. Sokéves szakmai tapasztalattal a hátuk mögött ugyanis sokkal jobban látják, mennyire fontos folyamatosan igazodni tanulással a körülményekhez (lásd a 2. grafikont).

Ami a vállalati kereteket illeti, nagyjából a felmérésben szereplő vállalatok negyede nyilatkozta azt, hogy az alkalmazottaknak biztosítanak lehetőséget (pénzt, időt) a tanulásra, illetve bevezetés alatt vannak ilyen keretek. Ugyanakkor a dolgozók válaszai alapján az derül ki, hogy sok esetben ez csak papíron létezik, mert a vállalatok ilyen-olyan okokból nem tartják be az erre vonatkozó saját szabályaikat.

 
Hays HR-report 2020. Lebenslagens Lernen – Felelősség
Infogram


De ha van például képzésre fordítható idő és pénz, akkor sem feltétlenül működik a dolog. A német kutatás szerint a cégek harmadánál nem tisztázzák, hogy mit is takarna például a tanulásra fordítandó idő, hogyan kell azt kihasználni, mit kell csinálni stb.

Hiába digitalizálódik az oktatás, még az analógot szeretik

Ami a képzési formákat illeti, továbbra is a hagyományos analóg csatornákat részesítik előnybe azok, akik képezni szeretnék magukat. A legnépszerűbb forma a helyszíni tanfolyam, tréning, szakmai konferenciák. Az új formák, például a gamification (vagy játékosítás), a virtuális vagy kiterjesztett valóságra (VR/AR) épülő megoldások egyelőre marginális szerepet töltenek be. Az azonban kétségtelen, hogy a digitalizáció megindult. A webináriumok, az online videós formátumok egyre gyakrabban helyettesítik a tantermi oktatásokat.

Közösség & HR

Egyre furcsábbak lesznek a CAPTCHA tesztek, ahogy a gépek is okosodnak

Már nagyon jók például például a fényképek címkézésében, de a logikai összefüggéseken könnyen fennakadnak. Igaz, ezzel így lehet némelyik emberi felhasználó is.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.