Még mindig komoly növekedési potenciál van a hazai e-kereskedelmi piacban. A Gemius legfrissebb kutatása, amely a 15 évesnél idősebb magyar internetezők körében mérte a magyar e-kereskedelmi piacot, hasonló képet mutat a magyar e-kereskedelemről, mint az eNET június elején publikált jelentése: 2015-höz képest tavaly látványosan, közel 34 százalékkal nőtt az e-kereskedelem volumene, és ennek megfelelően bővült a neten vásárlók aránya is. Tavaly az e-kereskedelem volumene 727 milliárd forint volt, és már a teljes kiskereskedelmi forgalom 5,2 százalékát adta.
Abban azonban már eltérnek az eNET és a Gemus adatai, hogy mekkora arányt képviselnek a netezőkön belül az online vásárlók. Míg a Gemius szerint nagyjából minden második netező vásárol online, addig az eNET szerint sokkal nagyobb az arányuk: hat felnőtt netezőből öt vásárol online. Az eltérést részben az magyarázazza, hogy az eNET csak a 18 év felettieket vizsgálja, míg a Gemius 15 évnél húzta meg az alsó korhatárt.
2016-ban a Gemius által megkérdezettek 49 százaléka mondta, hogy szokott interneten termékeket, szolgáltatásokat rendelni, idén viszont már 61 százalékuk állította ugyanezt. A vásárlókosár átlagos értéke jelenleg 23 ezer forint, és egy vásárlóra átlagosan évi 215 ezer forint online költés jut.
Nincsenek határok
Az online vásárlás az országhatárokat is lebontja a kereskedelemben – az eNET is ezt a tendenciát mutatta ki –: már tavaly is a megkérdezettek 23 százaléka mondta, hogy vásárol külföldi webshopban. Idén arányuk 27 százalékra nőtt. Kétségtelen azonban, hogy a többség inkább a hazai oldalakban bízik, itthon nagyobb mértékű is volt a bővülés. A csak magyar oldalakon vásárlók aránya 44-ről 53 százalékra nőtt. Az online vásárlók ötöde havonta többször is rendel az internetről.
A legtöbben meleg ételt, a könyvet, zenét és filmet, ruhát, kiegészítőket és a különböző digitális eszközöket vásárolnak a neten. Bár egyre több kiskereskedelmi lánc lép be az online piacra (a G-Roby volt az első, majd jött a Tesco és a közelmúltban az Auchan is), egyelőre az élelmiszer netes beszerzése kevésbé népszerű. A válaszadók a gyűjtői tárgyakat és a biztosítási termékeket sem szívesen szerzik be a netről.
Ugyanakkor a potenciális kategóriába (a válaszadó még nem vásárolt ilyent online, de nem zárkózna el attól, hogy a neten vegye meg) került a bútor és a lakásdekoráció, a szoftver és a baba-mama holmik – a megkérdezettek közel fele mondta, hogy ezeket szívesen venné online.
Okostelefon csábít a vásárlásra
Az okostelefonnal rendelkezők nagyobb arányban vásárolnak online: 81 százalékuk vásárol a neten, bár nem feltétlenül okostelefonon. Körükben a legmagasabb azok aránya, akik online gyűjtenek termékinfókat. Szinte minden smatphone-tulajdonos jellemző online tevékenysége a konkrét termékek keresése, a termékleírások olvasása, a termékcsoportról való általános tájékozódás.
Az okostelefon szerepe az online vásárlás folyamatában
(Forrás: Gemius)
A vásárlásnál azonban már ebben a körben is kevesebben használják az online csatornát, és még kevesebben (68 százalék) választják fizetésre. Az okostelefonnal rendelkezők ötöde osztja meg a vásárolt vagy megvenni tervezett terméket valamelyik közösségi oldalon, és ehhez szinte kizárólag az okostelefonját használja.
A tényleges vásárláshoz – és fizetéshez – azonban már előkerül a PC. Azoknak az aránya a csoporton belül, akik csak PC-n vásárolnak, 53 százalék. Egyelőre nagyon kevesen vannak azok – a kategórián belül mindössze 4 százalék –, akik kizárólag mobilról vásárolnak.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak