A vállalat a legutóbbi negyedévben úgy termelt magasabb bevételt az egy évvel korábbinál, hogy az iPhone-eladások megint negatív rekordokat döntögetnek.

Az Apple frissen kiadott, harmadik negyedéves pénzügyi jelentése alapján 53,8 milliárd dolláros bevétellel zárta az április és június közötti időszakot, ami 544 millióval több az előző év megfelelő időszakában közölt eredménynél. A 1 százalék körüli növekedés mellett azonban a nyereség közel 13 százalékos csökkenéséről számoltak be, ami így valamivel 10 milliárd dollár fölött állt meg, szemben a tavalyi harmadik pénzügyi negyedév 11,5 milliárd dolláros profitjával.

Ennek egyik oka, hogy az Apple az akkorihoz képest 15 százalékkal 4,3 milliárdra növelte kutatás-fejlesztési kiadásait, ami nem csak a cég növekedési ütemét halajdja túl, de éves összehasonlításban az elmúlt 18 év legmagasabb k+f ráfordtási arányának felel meg. Bár a költések eredménye nyilván nem holnap reggelre válik kézzelfoghatóvá, az arányok már annak a periódusnak feleltethetők meg, amikor a dotkom-buborék kipukkadását követően a vállalat elkezdett komolyan invesztálni az iPod vagy az iTunes, illetve a Mac számítógépek új operációs rendszerének kifejlesztésébe.

A negyedéves beszámoló egyik fontos eleme, hogy az iPhone-ok ezúttal 26 milliárd dollárt hoztak, ez pedig jelentősen elmarad a tavalyi 29 milliárdtól, ráadásul a 12 százalékos csökkenést a második pénzügyi negyedévben már megelőzte egy további 17 százalékos visszaesés is. A profitra azonban nem csak az eladások visszaesése, hanem a haszonkulcs folyamatos olvadása is hatással van, nem beszélve az újkeletű amarikai-kínai kereskedelmi háborúról és a Kínában amúgy is éles árversenyről: ahogy arról mi is beszámoltunk, az Apple lapértesülések szerint már ázsiai ellátási láncának alapos átalakításán dolgozik beszállító parnereivel.

Javában növesztgetik az új lábakat

Mindehhez képest a jelentésből kiderül, hogy a vállalat Kínában egyáltalán nem teljesített rosszul. A termékportfólió diverzifikálása éppen a kínai piacon mutat jelentős eredményt, ahol sikerült lefékezni a közelmúltban tapasztalható szabadesést, és a legutóbbi negyedévben csak kis mértékben csökkent a cég forgalma. Ráadásul az Apple-márkás eszközök felhasználóinak száma még növekedett is, ami jó hír az elektronikai kiegészítőkre (Apple Watch, AirPods), a zenei szolgáltatásokra, az alkalmazásokra, játékra, videózásra és a nemsokára bevezetett saját hitelkártyára épülő bevételi csatornákra nézve.

A viselhető eszközökből és otthoni kiegészítőkből egyébként az előző három hónapban már több mint 5,5 milliárd dollár folyt be a gyártóhoz. Ez egyrészt jóval több az előző évi 3,7 milliárdnál, másrészt jó összehasonlítás, hogy már megelőzte a Mac termékekből származó bevételeket, és nem sokkal marad el az iPad-ek forgalmától sem. Tim Cook vezérigazgató ezt a nagyságrendet úgy érzékeltette, hogy az Apple "Wearables, Home and Accessories" divíziója már önmagában is akkora, hogy beférne a Fortune 200-as cégek listájára.

A most következő negyedik pénzügyi negyedévre az Apple 61-64 milliárd dollárosforgalmat prognosztizál, ami pozitív üzenet a nem sokkal 61 milliárd fölötti piaci várakozásokhoz képest, sőt az is benne van, hogy meghaladja majd az előző évi 62,9 milliárd dollárt – ez azért lenne különösen érdekes, mert az 5G-s iPhone-modellek 2020-ra tervezett bemutatásáig mindenki langyos eredményekre számít a vállalattól.

Piaci hírek

Megsemmisültek Kínában a külföldi mobilok

Egy helyi kutatócég szerint októberben majdnem feleannyi nem kínai kötődésű okostelefont adtak el a távol-keleti birodalomban, mint egy évvel korábban.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.