Újabb felmérés látott napvilágot a hazai online kereskedelem teljesítményéről. A friss elemzés szerint csúcsot döntött a megrendelésszám, az átlagos kosárérték viszont csökkent 2020-hoz képest.

A Reacty Digital kutatása szerint a webáruházak magyarországi forgalma 2021-ben nettó 1275 milliárd forintra rúgott, ami 22 százalékos növekedést jelent a 2020-as adatokhoz képest. Ezzel az e-kiskereskedelem részaránya a teljes (üzemanyagok nélküli) kiskereskedelmi forgalomhoz képest 11 százalékra nőtt. (Az összbevétel és a szegmens súlyának most becsült szintje nagyjából egybevág a GKI Digital március végén közzétett adataival. A korábbi kutatás bő 1200 milliárdos forgalmat mutatott ki.)

A Reacty Digital elemzése alapján a megrendelések száma tavaly tovább emelkedett: a közel 87 millió e-kiskereskedelmi rendelés 26 százalékos éves növekedést jelent, egyben történelmi rekord is a hazai online kereskedelemben. Ugyanakkor mindezt az átlagos fogyasztói kosárérték már nem tudta követni, ennek szintje minimális csökkenést mutat. Az okok között a jelentés a vásárlások gyakoribbá válását és a fogyasztói kosár összetételének megváltozását említi.

 

A Reacty Digital felmérésének főbb megállapításai

 

A legnagyobb forgalmú termékkategória 2021-ben a ruházat lett, de továbbra is kiemelt szerepet kapnak a számítástechnikai termékek. A legnagyobb mértékben ugyanakkor az építkezés és felújítás, az élelmiszer, az egészség-wellness, autó-motor és alkatrész, valamint az étel-ital kategóriák nőttek. Utóbbinál nem csupán a tavalyi év elején érvényben lévő korlátozások, hanem a fogyasztói szokások átalakulása is szerepet játszott.

A kínált szállítási módok tekintetében a futárszolgálatok piacvezető szerepe továbbra is megkérdőjelezhetetlen, a webáruházak 90 százaléka kínálja ezt a szállítási módot, míg az összforgalom közel háromnegyede ezen a csatornán keresztül jut el a vásárlókhoz. Általános trend, hogy az online boltok egyre nagyobb mértékben veszik igénybe külső szereplők szolgáltatásait, míg a saját stábbal történő átadás vagy kiszállítás részaránya csökkent. Csomagautomatán keresztüli szállítást már csaknem minden ötödik webáruház kínál. A személyes átvétel igénye a kereskedő telephelyén történő átadásra csökkenést mutat.

Pozitív kilátások

Ami az előttünk álló éveket illeti, a jelentés 2026-ra előretekintve az online kereskedelem jelenlétének további erősödésére számít Magyarországon. Az optimista forgatókönyv szerint négy év múlva a hazai webáruházak forgalma meghaladhatja a 3200 milliárd forintot. Ez a teljes kiskereskedelmi forgalmon belül akár 16 százalékos arányt is jelenthetne. A pesszimistább változat szerint amennyiben a világgazdaságban meglévő problémák (infláció, logisztikai nehézségek, csiphiány, ukrajnai konfliktus stb.) hosszabb távon is fékezőleg hatnak a folyamatokra, a hazai e-kereskedelem "csak" nagyjából duplázódni fog öt év alatt, részaránya pedig nem éri el a 14 százalékot a hazai kiskereskedelmi tortából. A két véglet között elhelyezkedő realista forgatókönyv 140 százalékos növekedéssel és 15 százalékos "tortaszelettel" számol.

Piaci hírek

Bug bounty programot hirdetett a legaktívabb hekkercsoport

Nem ismert sérülékenységek felfedezéséért általában az érintett cégek szoktak fizetni biztonsági szakembereknek. Ebben az esetben viszont egy bűnözői csoport ajánlott díjazást azoknak, akik hajlandók velük együttműködni.
 
Éltek már vissza a bankkártyaadataival? Ha nem, akkor azt nagy valószínűséggel egy csalásfelderítő rendszernek köszönheti.

a melléklet támogatója a Balasys

A Világgazdasági Fórum figyelmeztetése szerint jelentős szakadék tátong a C-szintű vezetők és az információbiztonságért felelős részlegek helyzetértékelése között.

A járvány üzleti vezetőt csinált a CIO-kból

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2022 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.