Az előzetes várakozásoktól hangyányival halványabb számokkal jelentkezett a Twitter a héten a tavalyi utolsó negyedév üzleti eredményeinek beszámolójában. A közösségi hálózat az ünnepi szezonban 1,57 milliárd dolláros forgalomat bonyolított, egy részvényre vetített nyeresége pedig 33 centre jött ki. Ehhez képest a Wall Street elemzői 10 millióval nagyobb bevételt és 2 centnyivel több profitot reméltek.
A teljes 2021-es időszakban 5,08 milliárd dollárra hízott a forgalom, 37 százalékkal meghaladva az egy évvel korábbi szintet. Üzemi eredmény szintjén azonban komoly, közel félmilliárdos mínusz rondítja az összképet. Igaz, ez sokkal szebb is lehetett volna, ám a cégnek tavaly nagyon sokat kellett fizetnie, hogy lezárjon egy a vezetők felelősségét is felvető pert.
Mivel a Twitter alapvetően a hálózatán keresztül megjelenített reklámokból él, talán az aktuális pénzügyi adatoknál is fontosabb mérőszám a felhasználói tábor alakulása. Ennek mérésére a cég jó ideje a monetizálható és naponta aktív felhasználók (monetizable daily active users - mDAU) számosságát használja. A tavalyi évzárásnál a számláló 217 milliónál járt, ami ismételten kicsit kevesebb (bő 1,5 millióval), mint amit elemzők előzetesen jósoltak. Jó hír viszont, hogy a tábor azért éves összevetésben így is szépen, 13 százalékkal bővült.
Stratégia helyett végrehajtás
A negyedéves jelentés különlegességét az adta, hogy először kellett vezérigazgatói minőségben megnyilvánulnia ilyen alkalomból a tavaly november végén a cég élére kinevezett Parag Agrawalnak (képünkön). Az indiai származású technológiai guru a posztjáról kiszorított társalapítót, Jack Dorsey-t váltotta.
Agrawal vezetése egyszerre hordozza magával a megújulás lehetőségét és az állandóságot, hiszen a szakember több mint egy évtizede dolgozik a Twitternél, az elmúlt években pedig technológiai igazgatóként szinte minden kardinális döntésre befolyással bírt, ha éppen nem ő maga hozta meg azokat.
Első számú vezetőként azonban lényeges súlyponteltolódások is kirajzolódnak a szervezetnél. A jelentéshez kapcsolódó konferenciabeszélgetésen például az új CEO elmondta, hogy önmagában a jó stratégia megalkotása nem elegendő. Az első 10 hete vezérigazgatóként ezért azzal telt, hogy a végrehajtási mechanizmusok javítására, a döntéshozatali folyamatok gyorsítására koncentrált, valamint igyekezett nem mindenbe belefolyni, belekapni, hagy a legfontosabb kérdésekre tudjon fókuszálni.
Agrawal ugyanakkor világossá tette, hogy a társaság hosszú távú tervei továbbra is változatlanok, és megfelelnek az egy évvel ezelőtt megfogalmazott célkitűzéseknek. Ezek elérését segítheti a feladatok megfelelő végrehajtását középpontba helyező mentalitás erősítése. A pénzügyi eredmények támogatására konkrétabban meg nem nevezett hatékonyságjavítási intézkedések vannak folyamatban, míg a tervezett további befektetésekkel elsősorban a haszonkulcs növelését igyekeznek biztosítani.
Ami a konkrét középtávú terveket illeti, az új vezetőség kitart a korábban megfogalmazott célszámok mellett. Ezek azt irányozták elő, hogy a Twitter 2023 végére 315 milliósra növelje felhasználói táborát, miközben a vállalat éves forgalmának minimum 7,5 milliárd dollárra kell híznia.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak