A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tavasszal zárta le a Booking.com-mal szemben 2018-ban indult versenyhatósági eljárását, amelynek ereményeként a fogyasztókkal szemben folytatott tisztességtelen kereskedelmi tevékenysége miatt 2,5 milliárd forintos büntetést szabott ki a holland gyökerű társaságra.
A GVH szerint a Booking.com mások mellett megtévesztő módon hirdette az ingyenes lemondás lehetőségét egyes szálláshelyeknél, illetve agresszív módon, pszichés nyomással kényszerítette a kínálatot böngészőkét arra, hogy mihamarabb megrendeléseket adjanak le. Az ügy részleteiről annak idején mi is beszámoltunk.
A pszichés nyomás gyakorlásával együtt járó kereskedelmi módszerek a hivatal szerint elszaporodtak az utóbbi időben, tisztességtelenségük azonban nem mindig ismerhető fel a fogyasztók számára, mivel részben a tudatalattira hatnak. A Versenyhivatal közleményéből kiderül, hogy nagyjából ugyanilyen okokból egy másik meghatározó piaci szereplő, a Szallas.hu működési gyakorlatát is jogsértőnek találták.
Ugyanakkor a GVH szerint, szemben a holland céggel, a Szallas.hu elismerte a jogsértést és önként felhagyott a kifogásolt üzenetek alkalmazásával. A vállalkozás számára előírt hatósági kötelezettség-csomag a piac öntisztulását és a fogyasztói tudatosság növelését segíti, ami a hivatal szándéka szerint hatékonyan szolgálhatja a káros gyakorlatok visszaszorítását.
Most elég lesz jól viselkedni
A vizsgálata megállapította, hogy a Szallas.hu weboldalán és mobil applikációjában megjelenő, sürgető jellegű tájékoztatások (pl. "Négyen tervezik, hogy itt foglalnak." "Épp 38 ember nézi." "Már csak 2 szoba maradt oldalunkon!") jogsértőnek minősülnek. Megjelenési módjuk miatt ugyanis az üzenetek pszichés nyomásgyakorlással közvetítették a fogyasztók számára, hogy az általuk keresett szálláshelyek csak korlátozottan elérhetőek. Ez az agresszív kereskedelmi gyakorlatnak minősülő módszer megzavarja a felhasználók döntéshozatali folyamatát, így jelentősen korlátozhatja lehetőségüket a tájékozott választásra.
A szállásfoglalási oldalt és applikációt működtető Szallas.hu Zrt. az eljárás során együttműködött a Versenyhivatallal, elismerte a jogsértést és felhagyott a kérdéses gyakorlattal. A GVH ezért bírság kiszabása helyett egy összetett – a jogszabályokhoz való igazodást, a piac iránymutatását és a fogyasztók tájékoztatását egyaránt szolgáló – intézkedés-csomag végrehajtására kötelezte a céget.
Ennek keretében a társaság többek között átalakítja online felületeit, valamint fogyasztói tájékoztató kampányba kezd, amely felhívja a figyelmet a pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas magatartásokra, felismerésük fontosságára és elkerülésük lehetőségeire. A cég emellett piacfelmérést és fogyasztói kutatást folytat a témában, melynek eredményéről tájékoztatja a többi piaci szereplőt (pl. szállásadó partnereit, illetve e-kereskedelmi vállalkozásokat).
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak