A Bitport tizenkettedik alkalommal megrendezett CIO Hungary konferenciájára rekord számú informatikai vezető fogadta el meghívásunkat, hogy együtt értékeljük az elmúlt időszak változásait és legjobb gyakorlatait.

A súlyos válságok pozitív hozadéka, hogy olyan lépéseket kényszerítenek ki, amelyeket máskor évek alatt sem feltétlenül lehet keresztülvinni. Egyes becslések szerint például 2020-ban egyetlen év alatt ötévnyi digitalizációs munkát végeztek el a vállalatok, amelyek mindenekelőtt virtualizálódtak: ma már inkább együttműködő dolgozók és informatikai-infokommunikációs eszközök hálózataként működnek, mint jól körülhatárolható fizikai entitásként. Másrészt rugalmasabbá váltak, hiszen 2020 éppen azt bizonyította, hogy bármikor bármi bekövetkezhet.

A gyors változások után természetesen az eredményeket is érdemes kiértékelni, stabilizálva a bevált gyakorlatokat és optimalizálva az ad hoc folyamatokat, hogy a végeredmény egy minden eddiginél versenyképesebb vállalat legyen. A Bitport 2021-es CIO Hungary konferenciáján, az ország legnagyobb szabású, IT-vezetőknek szóló kétnapos eseményén mi is erre az értékelésre helyeztük a hangsúlyt. Tizenkettedik alkalommal megrendezett, Tájkép csata után című eseményünkre a CIO Klub tagjai közül száznál is több nagyvállalati informatikai vezető fogadta el meghívásunkat.

Fritsch Róbert, a Fővárosi Vízművek informatikai igazgatója és a Magyarországi Vezető Informatikusok Szövetségének elnöke az idei rendezvény megnyitójában a digitalizáció, az IT-stratégia és az IT-irányítás változásai kapcsán az informatikai vezetők szerepének felértékelődéséről beszélt, ami újabb kihavások megjelenésével és a felelősségi kör bővülésével is jár. Az újragondolás és a reformok kapcsán előtérbe került a vállalati kultúrából fakadó korábbi akadályok lebontása és a digitális felhasználói élmény: ennek jelentősége a munkaerő megtartásában, a HR folyamatokban megjelenő dolgozói önkiszolgálásban, a jó minőségű munkaeszközök biztosításában vagy a papírmentes iroda kialakításában is tapasztalható.

Hogyan nyerj meg egy válságot?

Az idei CIO Hungary keynote előadója Szigetvári József, a Szallas.hu vezérigazgatója volt, aki az elmúlt időszak gyakorlati tapasztalatairól beszélt. Bár a Szallas.hu üzleti stratégiájának kialakításában már évekkel ezelőtt megjelent egy potenciális krízisre való felkészülés, ilyen mértékű változásokra ott sem számíthattak.

A társaság 2020 márciusára már egy diverzifikált közép-európai portfólióval rendelkezett, amely különböző akvizíciók nyomán 5 országban évi 537 ezer szállásfoglalást bonyolított. A koronavírus-válság kirobbanása azonban szinte pillanatok alatt 10 évvel vetette vissza a magyar turizmus teljesítményét: a 2019-es, 332 milliárd forintos közvetített szállásdíj-bevéte például 2020-ban 127 milliárdra olvadt. Maga a Szallas Group ebben a tekintetben csak 2 évet lépett vissza, és a Booking.com mellett világszinten is a néhány olyan piaci szereplő között maradt, amely a válságban is nyereségesen tudott működni.

A vállalat "B terve" arra a épült, hogy a globális turizmus megszűnt, és a lokális piacokat kell kiszolgálni, gyorsan reagálva az egyes országokban és átcsoportosítva a fejlesztői erőforrásokat. A kis fejlesztőcsapatokra épülő, agilis működést nem változtatták meg, de a helyben dolgozó, az adott problémákhoz közel lévő munkatársakból kialakították azt a szakértői réteget, amely gyors döntéseket tud hozni, és azokat a fejlesztők felé is képes hatékonyan közvetíteni. Ahogy ebből is látszik, az elképzelés alapja a globális válságra adott lokális reakció, ezen belül pedig a reakció sebessége.

A Szallas.hu így tudott időben kijönni azokkal a szolgáltatásokkal, amelyekkel a versenytársak nem feltétlenül voltak képesek előállni: ilyen volt a speciális fizetési megoldások integrálása vagy a Covid-információk lokalizált és naprakész megjelenítése. A fejlesztési célok viszont az agilis módszertan bevezetésével sem változtak. A Szallas.hu számtalan domaint kiszolgáló, monolit rendszeréhez lokális "kódnyúlványok" és szolgáltatások csatlakoznak; mivel a gyors reakció a koronavírus-válság után is követelmény marad, az egyre nagyobb és összetettebb platform egybentartásának feltétele a szerviz alapú működés és a szervezeti adaptáció. Ez utóbbi már nem elsősorban technológia probléma, de hatással van az architekturális változásokra is.

A konferencia első napjának délelőtti szekciójában ezután Simon Anita, a TOPdesk sales managerének prezentációja következett, amely a vállalati tulajdonban lévő eszközök menedzselésének komplexitásával foglalkozott. A szeptember beköszöntével a diákok visszatérnek ugyan a jelenléti oktatáshoz, a szülők viszont sok esetben az új, hibrid munkavégzési norma szerint folytatják. A járvány nyomán a távmunka és ezzel együtt az irodaeszközök vásárlásának, kihelyezésének és amortizálásának a mértéke jelentősen változott, a jövőbiztos folyamatokat kialakításában pedig méginkább előtérbe kerül az Enterprise Service Management (ESM).

Kiss Zoltán (Senior Systems Engineer, Fortinet) Kreatívan a kreatívok ellen című előadása ugyancsak az elmúl egy-másfél évben megváltoztak a munkavégzési szokásokra koncentrált, ezen belül pedig azokra a hatásokra, amelyek átalakították a vállalati hálózatokat. Az új felállás a szervezeteket is támadhatóbbá teszi, szélesebb felületen kell biztosítaniuk a megfelelő kibervédelmet, a támadók pedig ezzel párhuzamosan aktívabbak, gyorsabbak és hatékonyabbak lettek. Az előadásból kiderült, hogyan érdemes úgy felépíteni a hatékony hálózatvédelmet, hogy az az egyre gyakoribb zero day típusú támadások ellen is védelmet nyújtson.

Adatközpontok, automatizálás, szakértelem

Az informatika az energetikai rendszerekben is a fenntartható fejlődés záloga. Gendúr István, a Schneider Electric kereskedelmi igazgatója az információ áramlásnak folyamatosan növekvő szerepéről beszélt, amelyet a járványügyi korlátozások még tovább erősítettek, beruházásokat és fejlesztéseket generálva az IT-iparban. Ezzel azonban óhatatlanul növekszik az energiaigény, így az is egyre fontosabb kérdés, hogy hogyan tartható észszerű korlátok között az energiafeléhasználás, és hogyan válhat az ipar 4.0 a fenntarthatóság kulcsává a fenntartható, hatékony, alkalmazkodó és ellenállóképes adatközpontokon keresztül.
 

Mozgóképes hangulatjelentés a konferenciáról


A modern adatközpontokró ezután egy szomszédos területre, a multi- és hibrid felhős szolgáltatások dilemmáira kanyarodtunk rá, amelyeket Fodor Balázs, az Invitech cloud termékmenedzsere foglalt össze az adatforgalmi díjaktól magukon a szerződéseken és a Paas/SaaS portfóliók elérhetőségén át a törvényi megfelelőséggel kapcsolatos kérdésekig. Az előadás átfogó képet festett az egyes publikus, privát és hibrid felhős megoldások lehetséges előnyeiről és hátrányairól, illetve arról, hogy a multi-cloud felállásokban milyen speciális körülményeket érdemes mérlegelni.

A hatékonyság követve ezután az automatizálás irányába kanyarodtunk: az ULX ügyvezető igazgatója, Dr. Szentiványi Gábor az IT-automatizáció szerepének és helyének átalakulását mutatta be. A vállalati informatika ennek alapján egy olyan sokszereplős társasjátékra hasonlít, amelyben mindenki lépked előre, néha egymás lábára; van, aki több körből is kimarad, és van, aki köröket ver a többiekre. Ebben a játékban az automatizáció sok szereplőnek jön kapóra, néhányan viszont kifejezetten hátráltatják. Szentiványi Gábor az elmúlt évek automatizációs projektjeinek tapasztalatait, stratégiai és taktikai ötleteit osztotta meg a hallgatósággal, sőt egy érettségi modellt is bemutatott, amelyben mindenki elhelyezhette saját szervezetét.

A délelőtti program utolsó fellépője azt a kérdést is megválaszolta, hogy a "csata utáni tájkép" felrajzolásához mit tud hozzátenni egy disztribútor. Gacsal József (Country Sales Manager, Tech Data) prezentációjából nem csak az derült ki, hogy milyen egy modern disztribútor szervezete, és az hogyan felelhet meg a legújabb kori elvárásoknak, hanem hogy a világban zajló folyamatok és változó szerepek közepette miért lehet ez előnyös az ügyfeleknek a forgalmazónál összegyűlt, speciális vállalati szakértelem. A Synnexszel összeolvadó Tech Data egyébként Európában is a legnagyobb end-to-end technológiai disztribútor, az előadás pedig betekintést nyújtott a társaság portfóliójában megjelenő új generációs megoldásokba és képzésekbe az IT-biztonság, az IoT/analitika vagy a cloud területein.

Beszámolónk az első nap délutáni programjáról »

Piaci hírek

Harry Smithnek hívnak? Akkor buktad ezt a szoftvermérnöki állást!

A mesterséges intelligenciát használó toborzószoftverek állítólag nem szeretik az angolszász nevet viselő férfi jelölteket.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.