Egy friss hazai kutatás eredményeit egy korábbi EU-s szintű felméréssel összehasonlítva kiderült, hogy nem vagyunk különösebben reklamáló nép.

Idén januárban mi is beszámoltunk arról az európai kutatásról, amely a felhasználók internetes veszélyforrásokkal és kiberbűnözéssel kapcsolatos ismereteiről, az esetlegesen használt védekezési módszerekről igyekezett friss képet kapni. Ennek az átfogó tanulmánynak a "farvizén" készült egy hazai kutatás a Vatera megbízásából az online vásárlásokhoz kötődő tapasztalatokról, amelynek eredményeit össze lehet vetni a kontinensen általános tendenciákkal.

Nem vagyunk hőbőrgő nemzet

A március 15-én esedékes fogyasztóvédelmi világnapra időzített felmérés meglehetősen érdekes megállapításokat tartalmaz. Az egyik legmeghökkentőbb különbség a weben vásárolt árukkal kapcsolatos problémák kezelésében rajzolódik ki. Ilyen szerencsétlen esetekben Európában a vásárlók nagyjából 90 százaléka próbál valamiféle kompenzációt, pénzvisszafizetést kijárni, és mindössze 6 százalék nyilatkozta azt, hogy simán annyiban hagyja a dolgot. A magyar válaszadók közül viszont utóbbiak aránya majdnem a háromszorosa volt az európai átlagnak: 17 százalékunk beletörődik a helyzetbe.

A magyar apátiát talán az is magyarázza valamennyire, hogy az itthoni ügyfélkezelési tapasztalatok korántsem pozitívak. A megkérdezettek több mint felével esett már meg, hogy kárbejelentésére semmiféle reakció nem érkezett. 44 százalék számolt be arról, hogy volt rá példa, hogy reklamáció után visszakapta a termék árát. A netes vásárlók bő harmada részesült már valamilyen kompenzációban és harmaduk tapasztalt olyat, hogy a szállítást is és a terméket is térítette az eladó.

A kellemetlenséget tapasztalt válaszadókat legutóbb átlagosan majdnem 20 ezer forint értékű kár érte. A felmérést készítő Vatera itt természetesen nem felejtette el megemlíteni a saját portálján működő vevővédelmi rendszert, amelynek keretében hasonló problémák esetén 50 ezer forintig kérhet kompenzációt az ott vásárló. Erre egyébként olyan sűrűn nem kerülhet sor, mivel a cég közlése szerint tavaly bő 1 millió forintot fordítottak erre.

Sokunkat ért már meglepetés

A magyar online vásárlók több mint kétharmada számolt be arról, hogy volt már olyan eset, amikor a megvett termék minőségi problémával érkezett. Ugyanakkor az ilyen negatív élmények megismétlődése nem nevezhető gyakorinak, mivel csak a megkérdezettek tizede számolt be több kifogásolható vásárlásról.

A rossz tapasztalatok fűthetik azt a jelenséget is, miszerint a hazai netezők lényegesen jobban félnek az online vásárlás esetleges kockázataitól. 47 százalék attól tart, hogy a neten megvásárolt árut nem kézbesítik, hamis terméket kap, vagy nem olyan a termék, mint a képen, leírásban. Európán belül itthon aggódnak a legnagyobb arányban (38%) amiatt, hogy ha online vásárolnak, akkor nem tudják élőben megnézni az árut és az eladó tanácsát kérni.

A válaszok szerint az esetek felében (48%) a termék minősége elmaradt az elvárt szinttől, míg negyedében (25%) az áru nem felelt meg a leírásnak. Jóval kevesebben nyilatkoztak úgy (13%), hogy a kézhez kapott termék kinézete nem egyezett meg az online felületen bemutatott fotóval és minimális esetben (7%) a szállítás során sérült meg a termék vagy egyéb probléma merült fel (7%). Ilyenkor általában egyáltalán nem működött a termék, hibás volt vagy nem is érkezett meg.

Ami messze van, attól félünk

A felmérésben rákérdeztek a preferált, biztonságosnak tartott vásárlási helyekre is. Eszerint a magyar netezők még mindig elég bizalmatlanok a külföldi áruházakkal szemben. Ami meglehetősen furcsa, hiszen a nagy aukciós oldalak és vásárterek szinte kivétel nélkül rendelkeznek valamiféle, a vateráshoz hasonló, vásárlót védő rendszerrel, de említhető a PayPal is, ahol a kereskedelmi célú utalások felett fokozottan őrködik a pénzügyi szolgáltató.

Ehhez képest a magyar online vásárlók háromnegyede a hazai webáruházakban bízik, plusz majdnem ennyien tartják "okénak" a belföldi piactereket. A válaszadók mindössze 29 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nyugodtan rendel külföldi oldalakról.

Közösség & HR

Van az a pénz... Kivették a kínai App Store-ból a WhatsAppot és Threadset

Peking szerint a Meta két mobil appja nemzetbiztonsági aggályokat vet fel.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.