Képzeljen el egy olyan startupot, amiről csak annyit tud, hogy a legutóbbi évében 12 milliárd dollár bevételt termelt, a bevételei pedig két egymás követő évben is kb. 125 százalékkal nőttek 30-50 százalékos bruttó fedezeti hányad mellett. Beszállna?
Nehéz lesz, ugyanis ez nem egy startup, hanem az Apple jelenleg leggyorsabban növekvő üzletága: az AirPods. Amikor 2016-ban az Apple piacra dobta vezeték nélküli fülhallgatóját, kezdetben úgy tűnt, hogy mindössze egy kiegészítő lesz az iPhone-okhoz, amivel még drágábban lehetett eladni a telefonokat – írja rövid elemzésében egy torontói startupper, Kevin Rooke egy friss blogbejegyzésében. Az Apple azonban más stratégiát követett. Önálló termékként vitte piacra az AirPodsot. A siker minden várakozást felülmúlt.
Évről évre három számjegyű növekedés
Az elmúlt években az Apple több mint 200 millió telefont adott el évente, ebből szerzi bevételeinek mintegy háromnegyedét. Az AirPods eladási számait ugyan nem közli, de iparági elemzők nagyjából egyetértenek abban, hogy 2017-ben mintegy 15 millió darabot adhatott el belőle kb. 150 dolláros egységáron, azaz nagyjából 2,25 milliárd dollár bevételre tett szert. 2018-ban azonban már 35 millió fülhallgató talált gazdára – továbbra is 150 dolláros egységáron (összesen 5,25 milliárd) –, így a vállalat teljes bevételében már 2,4 százalék volt a súlya.
Aztán jött 2019, amikor is becslések szerint 60 millió darab AirPods kelhetett el. Ekkor azonban már az árak is emelkedtek, a márciusban piacra dobott második generáció 200 dollárba, a nagy karácsonyi bevásárlásra időzített, október végén megjelent AirPods Prók 250 dollárba kerülnek (Magyarországon közel 100 ezer forintot kérnek érte). Ha feltételezzük, hogy az eladások egyenletesen oszlanak el a még piacon lévő első generációs és az újabb két típus között, akkor nagyjából 12 milliárd dollárra becsülhető az az összeg, amit az Apple-nek tavaly hoztak a vezeték nélküli fülhallgatói.
Ez ugyan még mindig csak 4,5 százalékát adja a vállalat teljes bevételének, de úgy tűnik, a termékben hihetetlen potenciál van. Az eladások 2018-ban és 2019-ben is nagyságrendileg 125-130 százalékkal emelkedtek (ezek persze csak durva becslések).
Óriási növekedési potenciál van benne
Jelenleg világszerte mintegy 900 millió iPhone-t használnak. Eddig összesen 110 millió vezeték nélküli fülest adhattak el, azaz az iPhone-tulajdonosok többsége továbbra is vezetékes fülhallgatót használ, ami azt jelenti, hogy óriási potenciál van az AirPodsokban. (Az Apple tavaly a harmadik negyedévre már a viselhető eszközök piacának 35 százalékát megszerezte).
További növekedési lehetőséget jelentenek a füleshez nyújtott szolgáltatások. Pletykálnak például egy AirPodshoz készülő operációs rendszerről, alkalmazásokról stb. Ha pedig sikerül az AirPods köré alkalmazásökoszisztémát is felépíteni, azzal lehetőséget kap a vállalat az árak további növelésére anélkül, hogy csökkenne a kereslet.
Rooke még egy bizonyítékot talált az AirPods üzleti jelentőségére. Összehasonlította a fülhallgató termelte bevételeket néhány technológiai vállalat bevételeivel: az Apple annyit keres csak az AirPodsokkal, amennyit a Spotify, a Twitter, a Snap és a Shopify együttesen. És ha a növekedési tempó marad, idén már több bevételt termelnek a fülesek, mint az Uber – jósolja a kanadai startupper.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak