Ebből azonban hiba lenne arra következtetni, hogy semmi sem változott. A kudarcokért ugyanis nem az agilis módszertant vagy a DevOpsot kell kell hibáztatni.

Egy amerikai kutatócég, a Standish Group megdöbbentő adattal állt elő: a 100 millió dollárt meghaladó munkaköltségű projekteknek mindössze 2 százalékánál sikerül az eredetileg kitűzött idő- és a költségkereten belül tartani. A projektek 51 százaléka valamilyen szempontból kudarcos lesz: túllépi a költségeket, nem sikerül tartani a határidőket, vagy az eredmény nem elégíti ki maradéktalanul a felhasználók elvárásait. (Ez utóbbi azt jelenti, hogy ami elkészült, az alapvetően használható, csak nem úgy, ahogy azt eredetileg elképzelték.) De a legmegdöbbentőbb adat, amit Jim Johnson az amerikai Computerworldnek mondott, az az, hogy az ilyen nagyságrendű projektek a 47 százaléka teljes kudarccal zárul.

A probléma nem tűnik el, csak átalakul

A probléma nagyjából azóta létezik, amióta létezik projektmenedzsment. És természetesen azóta kutatják azokat az okokat is, amelyek a projektek kudarcához vezetnek. Az már sokszor bebizonyosodott, hogy a sikerben fontos tényező az, hogy a projektet vivő cég felkészült legyen, a meglévő kompetencia sem feltétlenül garancia a sikerre. (A Standish Group vezére például egy IBM-projekt kapcsán nyilatkozott az amerikai lapnak: Pennsylvania állam egy eredetileg 110 millió dolláros IT-projekt miatt támadta a Big Blue-t, azt állítva, hogy a vállalat annak ellenére sem szállította le a megrendelt rendszert, hogy aközben a költségek is elszálltak több mint 50 százalékkal. Az IBM azonban ezt nem fogadta el, mondván, leszállította, amit megrendeltek tőle. A projekt egyébként abszolút klasszikus volt: a költségeket és a határidőt is tetemesen túllépte.)

A szakértők szerint ma az esetek többségében nagyon is más okok állnak egy-egy kudarc hátterében, mint néhány éve. Az agilis módszertan elterjedése vagy a DevOps esetében ugyanis máshol vannak a szűk keresztmetszetek, mint a korábbi módszereknél. A legszebb persze az, hogy ezek az új módszertanok egyfajta megoldásként születtek a sikertelen projektek elharapódzására, aztán hamarosan kiderült, hogy bár sok mindenre hatásos eszköznek bizonyultak, megvan a saját gyengeségük, ami legalább annyi sikertelen projektet eredményez, mint korábban.

De akkor nincs is megoldás? Tegyük fel a kezünket, és fogadjuk el a helyzetet? Ez nem lenne jó ötlet. Ha a tökéletes 2 százalékhoz felzárkózni nehéz is, a közelítés fontos cél – már csak anyagi okokból is. Ezért is kell folyamatosan kutatni – és rendszerezni – a problémák okait. A kudarcos projektek egyébként pénzben is fájnak. Project Management Institute egy idei kutatása [PDF] szerint nagyjából minden IT-projektre költött 1 milliárd dollárból 97 milliót buknak el a vállalatok a projektek gyenge teljesítménye miatt, – ez egyébként komoly javulás az előző évi eredményhez képest, amikor is 122 milliós bukás jött ki egymilliárdonként.

A Janus-arcú kudarc

A problémák feltárását az nehezíti, hogy nincs két egyforma projekt, amely ugyanazon a problémán hasalt volna el. Lehet ugyan tipizálni a problémaköröket, de azoknak olyan szövevényes hálója adja végül egy konkrét projekt sikerét vagy kudarcát, hogy nehéz bármiféle általános következtetést levonni. Sőt egy-egy problémakörnek is sokféle megközelítése lehet.

Döntés az időprésben. Egy projekt végrehajtása során döntéseket kell hozni: nagyokat, kicsiket, a projekt egészét vagy csak egy-egy részletét érintőket. Kutatók szerint egy olyan projektben, amelynek a munkabér jellegű költsége 1 millió dollár, egy projekt során mintegy ezer döntést kell meghozni. Ebből következik, hogy ez egyik szűk keresztmetszet az ehhez szükséges idő, a döntési látencia (az az idő, amíg a döntés megszületik). Mivel sok döntés egymásra épül, egy csúszás is nagyon komoly hatással lehet a határidőre.

Zavar az együttműködésben. Közhely – és a digitalizáció kapcsán még inkább azzá vált –, hogy az IT-projektek sikere nagyban függ az üzleti vezetők és az IT osztály együttműködésén. De az IT-nek nem csak az üzlettel, hanem a majdani felhasználókkal is jó kapcsolatot kell ápolniuk, hiszen végső soron ők lesznek azok, akik majd használják a projekt eredményeit, és ennek megfelelően el is tudják kaszálni némi passzív rezisztenciával. A problémát tehát úgy lehet általánosítani, hogy az IT-nek el kell tudnia adni a projektet az üzleti vezetésnek és a felhasználóknak is. Magyarán intenzív lobbi- és marketingtevékenységet kell folytatni, hogy az érintettek elhiggyék: az új rendszerrel jobb lesz nekik (jobban meg a vállalat, könnyebb lesz a munka stb.).

Ez mind a mai napig komoly probléma, a Project Management Institute (PMI) fentebb már idézett kutatása például 19 százalékra teszi a tossz kommunikáció miatt meghiúsult projektek számát. Ez már csak azért is érdekes, mert mindeközben a PwC Digitális IQ című felmérése szerint az üzlet és az IT közti együttműködés hiánya már csupán a válaszadók 12 százaléka szerint volt probléma, és többség (64 százalék) ezt már nem is tekintette a digitalizáció akadályának.

Az ember hibázik. Vannak olyan hibaforrások, melyek legfeljebb csökkenthetők, de nem lehet őket végleg kiiktatni. Egy projektben az emberi tényező a projekt bármely szakaszában kiütközhet. Kezdődik az egész a feladat kitűzésével, a célok, majd pedig az azokhoz vezető mérföldkövek pontos meghatározásával. A PMI felmérésében ezt volt a kudarcok egyik leggyakrabban említett oka. Itt a menedzsment hibázik, ami végső soron egészen extrém állapothoz is vezethet: a vállalatnak lesz egy korrektül működő informatikai rendszere, amely köszönő viszonyban sincs a vállalat üzleti céljaival.

Kétségtelen, hogy az agilis módszertan vagy a fejlesztés és az üzemeltetést egységben kezelő DevOps sokat segít abban, hogy menet közben is korrigálhatók legyenek bizonyos hibák, vagy időben felismerhető legyen, ha teljesen hibás a koncepció. A kódolásnál a kód kisebb részekre bontása után a fejlesztés és a folyamatos tesztelés jól automatizálható. Ezáltal sokkal gyorsabban felszínre kerülnek a hibák, és csökken az emberi hiba lehetősége. Elvileg az eredmény egy tisztább kód, valamint az, hogy az új funkciók gyorsabban kipróbálhatók.

Tanulj a hibáidból! Ma már elfogadott hozzáállás, hogy a kudarcot is fel kell használni eszközként. A kudarc okainak feltárásával ugyanis csökkenthetők a hasonló projektek jövőbeni kockázatai. Szakértők szerint az agilitás pont abban tud segíteni, hogy a kudarcok időben kerüljenek a felszínre. Míg a hagyományos projektmódszertanok esetében sokszor csak akkor derül fény a problémára, amikor késő, és esetleg az egész vállalkozást maga alá temeti a kudarc.

Cloud & big data

A testkamerák felvételei alapján készítene rendőrségi jelentéseket az MI

Pontosabban a Draft One nevű MI-alkalmazás fejlesztője, aki szerint jó ötlet rábízni az ilyesmit a totál megbízhatatlan mesterséges intelligenciára.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.