A vállalat vezetője a művészeket is megnyugtatta: lehet, hogy kevesebbre lesz szükség belőlük, de jobban fognak keresni.
Hirdetés
 

Az OpenAI új képgenerátorának megjelenésével már a japán animátorok munkáját imitáló MI-képek áradata és az ebből eredő etikai vagy szerzői jogi aggályok borzolták a kedélyeket. A vállalat vezérigazgatója, Sam Altman szerint a mesterséges intelligenciával előállított anyagok "nettó nyereséget jelentenek" a társadalomnak: egy vasárnap közzétett interjúban azt fejtegette, hogy az MI "a tartalomkészítés demokratizálásán", vagyis a belépési korlátok lebontásán keresztül széles körben támogatja a kreativitást és az innovációt.

Bár azt Altman is nagyvonalúan elismerte, hogy az átalakulásnak vannak árnyoldalai, sőt a mesterséges intelligencia megváltoztatja a művészetet, túlnyomórészt pozitív hatásokról beszélt. Az ő értelmezésében vállalható kompromisszumokról van szó, mert a mesterséges intelligencia megkönnyíti az emberek művészi tevékenységét, amit ráadásul szélesebb körben tudnak láthatóvá tenni: ma már csak egy okostelefon és egy ötlet kell hozzá, hogy bárki publikáljon valami érdemi dolgot, amiből összességében mindenki profitálhat.

Az OpenAI vezetője nem sokkal azután vázolta fel a művészetről alkotott elképzeléseit, hogy az OpenAI új képgeneráló eszközével a netezők tömegei rajzoltattak át saját fényképeket, internetes mémeket, sőt akár a szeptember 11-i terrortámadás vagy a Kennedy-gyilkosság képeit a japán Studio Ghibli stílusára. Altman maga is Ghibli-stílusú profilképre váltott az X közösségi platformon, és azzal viccelődött, hogy az OpenAI szerverei olvadoznak a nagy terhelés miatt – az új divat azonban így sem aratott osztatlan sikert a felhasználók között.

Ennek is betudható, hogy a stílust nem védik ugyan szerzői jogok a konkrét alkotásokkal vagy karakterekkel ellentétben, az OpenAI néhány napon belül korlátozni kezdte a szóban forgó promptokat és a képgenerátorhoz való ingyenes hozzáférést. Altman a fenti interjúban is elmondta, hogy tisztában vannak vele, milyen sokan félnek tőle, hogy az MI automatizálja a művészi feladatokat. Mégis inkább az "új kreatív lehetőségek" megnyitását hangsúlyozta, hozzátéve, hogy "az ízlés még mindig számít" – vagyis szükség lesz profi művészeti tervezésre.

Akkor is jó lesz nekik, ha belegebednek

Altman szerint "talán kevesebben csinálják majd ezt, de sokkal több pénzt kereshetnek vele", ezzel pedig meg is érkeztünk oda, hogy milyen alapokra épül az általa közvettett jövőkép. Mivel sok alkotó hosszú éveken át csiszolgatja a tudását, elég hitvány dolog árnyoldalazással elintézni, amikor a mesterséges intelligencia ellenszolgáltatás vagy hivatkozás nélkül leutánozza őket, aláásva a művészi munka értékét és az alkotók megélhetését. Az ízlés lehet, hogy a grafikai tervezésben még mindig számít, de az MI-fejlesztésből eleve hiányzik.

A mesterséges intelligencia gazdasági kilátásairól (vagyis az MI-befektetések megtérüléséről) szólva is fontos kritika, hogy a technológiai iparágban alulértékelik az emberi képességeket, ami szükségszerűen a gépek túlértékeléséhez vezet. Bár a művészi kifejezés eszközeinek és lehetőségeinek elérhetővé tétele valóban jól hangzik, ebben sem látszik, hogy bárki középutat próbálna találni a technikai innovációt és az alkotók jogai vagy a művészi munka sajátosságai között. Ami egyébként tökéletesen illeszkedik a big tech piacszerzési gyakorlatába.

Ahogy a digitális gazdaság történetében már számos példa akadt rá, most is addig nyomják a gázt, amíg el nem érik a kritikus tömeget, hogy legfeljebb már csak sajnálkozni lehessen, miért nem csapott senki a kezükre még idejében. A "ghiblifikáció" minden bizonnyal hamar kifullad, hiszen sok felhasználó számára ez is csak egy filter volt a sok közül, és már a következőt keresi, amivel felszabadíthatja mérhetetlen kreativitását. Átláthatóság és világos etikai sorvezetők nélkül azonban egyre kevésbé izgalmas, hogy milyen lesz a következő eszköz.

Közösség & HR

A robotok újabb bűnözési hullámot indíthatnak az Europol szerint

A robotok, a drónok és a mesterséges intelligencia fejlődésével a fizikai világban is megjelenik minden, ami eddig a digitális világra volt jellemző, nem beszélve arról, ha az automatizálás miatt tényleg tömegek veszítik majd el a megélhetésüket.
 
Hirdetés

Az ötlettől az értékteremtésig – a gépi tanulási pipeline szerepe az adattudományi működésben

A jó adatok önmagukban még nem elegendők: a modellek csak akkor működnek megbízhatóan, ha egy átlátható, automatizált és reprodukálható környezetben futnak. A gépi tanulási pipeline-ok éppen ezt a technológiai hátteret teremtik meg.

Sok szervezet adatvezéreltnek tartja magát, mert van BI rendszere és heti dashboardja. A valóságban azonban ennél többről van szó; a kérdés ugyanis nem az, hogy van-e elég adat, hanem, hogy mennyire jól használják a döntések meghozatalához.

a melléklet támogatója a One Solutions

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.

2026.03.10. UP Rendezvénytér

RÉSZLETEK »

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.