Többek között olyan iparági nagyágyúkkal karöltve készülnek a szegmens meghódítására, mint az Audi vagy a Bosch.

Xavier néven mutatta be az idei CES-en az Nvidia vezérigazgatója, Zsen-Hszun Huang (Jen-Hsun Huang) azt a számítógépet, amit kifejezetten gépjárművekbe szánnak. A vállalat a fejlesztéssel segítené elő az autók autonóm közlekedését. Az Nvidia CEO-ja minden autót felvértezne a mesterséges intelligencia jelentette előnnyel. Ennek eléréséhez azonban nem elegendő a cég IT-iparban szerzett tudása, szükség volt gépjárműfejlesztésben és –gyártásban otthonosan mozgó iparági szereplők támogatására is.

Ezt a kiállításon az Audi amerikai leányvállalatának elnöke, Scott Keogh képviselte, aki hivatalosan bejelentette a két cég közötti megállapodás megkötését. Elmondása szerint az Audi 2020-ra áll elő „nagymértékben automatizált” járműveivel, azaz olyan közlekedési eszközökkel, amelyek bizonyos körülmények között – például autópályán – képesek emberi beavatkozás nélkül saját magukat vezetni.

A várható előnyök

Az autóipar és az IT cégek jó ideje folytatnak már erőfeszítéseket az önvezető autók jobbá tételére. Végső célként a közlekedési balesetek jelentős mértékű csökkentését jelölték meg; csak az Egyesült Államokban több mint 30 ezer haláleset írható az ilyen jellegű incidensek számlájára.

Itthon a közúti balesetek aránya nagyjából a fele az amerikainak. Az első három negyedév során 395-en vesztették életüket Magyarországon közlekedés során, ami szerencsére javuló tendenciát mutat. 2015 első három negyedéve során még 419 volt ez a szám (további részletek erre).

A nagyobb biztonságon túl az automatizálással hatékonyabbá is tehető a közlekedés, ami mérsékeli az üzemanyagfogyasztást (ezen keresztül pedig kevésbé terheli a környezetet), illetve fel is gyorsíthatja az utazást. Emellett fellendítheti az autómegosztásos (car share) kezdeményezéseket. Ennek elterjedésével sokak számára válna feleslegessé egy autó megvásárlása; a jelentős befektetés nagyban megterheli az emberek pénztárcáját, miközben a jármű maga az idő 90 százalékában kihasználatlanul parkol a ház előtt.

Követi a tekintetet és szájról olvas

Visszatérve az Nvidia bejelentésére: Zsen-Hszun Huang elárulta, hogy cége már közel 10 éve folytat kutatásokat az önvezető technológia területén. A Xavier az Nvidia legújabb generációs, kifejezetten vezetésre tervezett számítógépe, mely a korábbi fejlesztések során elért eredményeket viszi tovább. A Xavier az autók agya lehet: feldolgozza a beszerelt érzékelőktől (radarok, kamerák) érkező jeleket, meghatározza a jármű térbeli pozícióját a térképen és a többi közlekedési eszközhöz képest, illetve vezetési döntéseket hoz.

Ehhez SoC (system on a chip) kialakítást használ: egy nyolcmagos ARM64 processzor adja a megoldás lelkét, melyet az Nvidia Volta nevű grafikus processzorának (GPU) architektúrája egészít ki, 30 ezer TOPS (billiárd művelet per másodperc) teljesítményt nyújtva. Huang a bejelentés során kihangsúlyozta a gépi tanulás fontosságát abban, hogy az autók felismerjék a tereptárgyakat. A machine learning mai szintjének elérésében oroszlánszerepet játszottak a fejlett Nvidia GPU-k, állította a vállalat CEO-ja.

Huang a fentiek mellett bejelentette a cég új platformját is. Az AI Co-Pilot névre hallgató rendszer magába foglalja az autó környezetét érzékelni képes szenzorokat és az utasteret figyelő kamerákat is. Az AI Co-Pilot ezáltal értesítheti a jármű vezetőjét a felmerülő veszélyekről, például egy gyorsan közeledő motorról vagy egy hirtelen fékező kamionról. A vezető tekintetének figyelésével azt is észleli, hogy mely fontos információk esnek ki a látóteréből– például egy holttérben tartózkodó másik autóról –, melyekről szintén tájékoztatja a sofőrt a rendszer.

Sőt, a platform még szájról olvasásra is képes. Huang állítása szerint 95 százalékos pontossággal működik az ajkak mozgásából kinyert információ pontossága; ezt az információt a rendszer a verbálisan kiadott parancsok még jobb értelmezéséhez használja.

Piaci hírek

A Meta elintézné, hogy dinoszauruszok mászkáljanak minden osztályteremben

Még az ősszel megérkezhetnek az oktatási célú eszközök a Quest platformhoz, a gyártó pedig már azt magyarázza, hogy hatékonyabb virtuálisan bejárni egy múzeumot, mint ténylegesen elmenni oda.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.