Az Unióban trösztellenes vizsgálat indul a Fitbit felvásárlását illetően, mivel a Google nem tudta eloszlatni az aggályokat az így megszerzett adatok felhasználásáról.
Hirdetés
 

A Google még 2019 őszén jelentette be, hogy 2,1 milliárd dollártért felvásárolja az okoskarkötőket gyártó Fitbitért. Bár a Fitbit addig is a Google felhőjét és a Google Cloud Healthcare API-ját használta a begyűjtött adatok integráljációjára a különböző egészségügyi rendszerekkel, az üzlet lényegét így is mindenki abban látta, hogy a Google a 28 millió Fitbit-felhasználó mellett megszerzi azok értékes egészségügyi adatait és a cég partnerhálózatát, ami nagy lökést ad neki a piaci szegmensben való terjeszkedéshez.

A szabályozók részéről már akkor azonnal felmerült, hogy a keresőóriásnál az üzlettel túl sok személyes adat koncentrálódna, különös tekintettel arra, hogy a vállalat együttműködését nem tartották átláthatónak az Ascension Health nevű egészségügyi szolgáltatóval, ami egyben rámutatott az amerikai egészségügyi adatvédelmi szabályozás hiányosságaira is. Az Európai Unió adatvédelmi testülete (EDPB) szintén azt közölte, hogy a felvásárlással sérülhet az unió polgárok magánélethez való joga és személyes adatik biztonsága, ahogy a Google más szolgáltatásaiból származó adatait összekapcsolja a Fitbit adataival.

Bár a Google kötelezettséget vállalt rá, hogy a fitneszkarkötőkből származó információt semmilyen módon nem integrálja az alaptevékenységének számító online hirdetési szolgáltatásokba, az EU álláspontja szerint erre nem nyújtott kielégítő garanciát, így a szervezet keddi bejelentésének értelmében uniós trösztellenes vizsgálat indul a felvásárlással kapcsolatban – olvasható a Reuters hírügynökség ma reggeli riportjában.

Az Európai Bizottság közleménye szerint a tranzakció alkalmas lenne rá, hogy méginkább bebetonozza a Google egyébként is domináns pozícióját az online hirdetések piacán, hozzájárulva a kiszolgált és megjelenített hirdetések még pontosabb személyre szabásához. Az EB kiemelte a Google kereső- és tartalomalapú hirdetési üzletében használt analitikai eszközöket, amelyeken keresztül a Fitbit integrációja nagyban befolyásolhatja az említett tevékenységek hatékonyságát.

Megint megígérik, megint megvizsgálják

Ezek szerint a Google olyan előnyhöz jutna versenytársaival szemben, amivel azok képtelenek lennének lépést tartani, közvetve pedig az árak emelkedéséhez vezetne a hirdetők és tartalomgyártók szempontjából is. A mostani közlés értelmében az Európai Bizottság december 9-ig hozza meg döntését arról, hogy végül engedélyezi-e a tranzakciót, a vizsgálatnak pedig fontos része lesz, hogy feltárja, mennyiben változna ezzel az Android operációs rendszert használó többi okosóra-gyártó helyzete.

A Google álláspontjának értelmében a Fitbit felvásárlása éppen hogy fokozná a versenyt ezen a területen, ahol meghatározó piaci szereplő az Apple, a Samsung, a Xiaomi vagy a Huawei is. A társaság szerint a felvásárlás legelsősorban az eszközökről, és nem az adatokról szól (mellesleg az uniós vizsgálat pont ennek próbál majd a végére járni), és a Google friss nyilatkozatában megint elismételte, hogy már a felvásárlás legelső bejelentésekor is világosan nyilatkozott a Fitbit egészségügyi és welness-adatainak, illetve meglévő hirdetési üzletének különválasztásáról.

A kritikusok minden bizonnyal ebben a közleményben is megtalálják a megtalálnivalót, hiszen a Google úgy fogalmaz, hogy minden más termékéhez hasonlóan a Fitbit esetében is lehetőséget biztosít majd a felhasználóknak a begyűjtött adatok áttekintésére, mozgatására vagy törlésére. Azonban éppen ezek azok a dolgok, amelyek a jogvédők szerint más esetekben is homályos vagy irányított választások formjában jelentkeznek. A Fitbitnek egyébként 3 százalék körüli piaci részesedése van a saját területén, messze elmaradva az Apple majdnem 30 százalékától, de az IDC piackutató szerint a Xiaomi, a Samsung vagy a Huawei saját részesedésétől is.

Piaci hírek

Ingyenes appal biztosít biztonságos forrásjelölést az Adobe

A gyártó bejelentette az Adobe Content Authenticity alkalmazás publikus bétáját, amelynek segítségével örök áron ellenőrizhetővé és kezelhetővé tennék a képek forrását igazoló metaadatokat.
 
Hirdetés

Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban

A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

a melléklet támogatója a One Solutions

Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió. A valódi előrelépéshez olyan infrastruktúrára, szolgáltatásokra és partneri támogatásra van szükség, amelyek nemcsak technológiai válaszokat adnak, hanem üzletileg is működőképes megoldásokat kínálnak.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.