A Google még 2019 őszén jelentette be, hogy 2,1 milliárd dollártért felvásárolja az okoskarkötőket gyártó Fitbitért. Bár a Fitbit addig is a Google felhőjét és a Google Cloud Healthcare API-ját használta a begyűjtött adatok integráljációjára a különböző egészségügyi rendszerekkel, az üzlet lényegét így is mindenki abban látta, hogy a Google a 28 millió Fitbit-felhasználó mellett megszerzi azok értékes egészségügyi adatait és a cég partnerhálózatát, ami nagy lökést ad neki a piaci szegmensben való terjeszkedéshez.
A szabályozók részéről már akkor azonnal felmerült, hogy a keresőóriásnál az üzlettel túl sok személyes adat koncentrálódna, különös tekintettel arra, hogy a vállalat együttműködését nem tartották átláthatónak az Ascension Health nevű egészségügyi szolgáltatóval, ami egyben rámutatott az amerikai egészségügyi adatvédelmi szabályozás hiányosságaira is. Az Európai Unió adatvédelmi testülete (EDPB) szintén azt közölte, hogy a felvásárlással sérülhet az unió polgárok magánélethez való joga és személyes adatik biztonsága, ahogy a Google más szolgáltatásaiból származó adatait összekapcsolja a Fitbit adataival.
Bár a Google kötelezettséget vállalt rá, hogy a fitneszkarkötőkből származó információt semmilyen módon nem integrálja az alaptevékenységének számító online hirdetési szolgáltatásokba, az EU álláspontja szerint erre nem nyújtott kielégítő garanciát, így a szervezet keddi bejelentésének értelmében uniós trösztellenes vizsgálat indul a felvásárlással kapcsolatban – olvasható a Reuters hírügynökség ma reggeli riportjában.
Az Európai Bizottság közleménye szerint a tranzakció alkalmas lenne rá, hogy méginkább bebetonozza a Google egyébként is domináns pozícióját az online hirdetések piacán, hozzájárulva a kiszolgált és megjelenített hirdetések még pontosabb személyre szabásához. Az EB kiemelte a Google kereső- és tartalomalapú hirdetési üzletében használt analitikai eszközöket, amelyeken keresztül a Fitbit integrációja nagyban befolyásolhatja az említett tevékenységek hatékonyságát.
Megint megígérik, megint megvizsgálják
Ezek szerint a Google olyan előnyhöz jutna versenytársaival szemben, amivel azok képtelenek lennének lépést tartani, közvetve pedig az árak emelkedéséhez vezetne a hirdetők és tartalomgyártók szempontjából is. A mostani közlés értelmében az Európai Bizottság december 9-ig hozza meg döntését arról, hogy végül engedélyezi-e a tranzakciót, a vizsgálatnak pedig fontos része lesz, hogy feltárja, mennyiben változna ezzel az Android operációs rendszert használó többi okosóra-gyártó helyzete.
A Google álláspontjának értelmében a Fitbit felvásárlása éppen hogy fokozná a versenyt ezen a területen, ahol meghatározó piaci szereplő az Apple, a Samsung, a Xiaomi vagy a Huawei is. A társaság szerint a felvásárlás legelsősorban az eszközökről, és nem az adatokról szól (mellesleg az uniós vizsgálat pont ennek próbál majd a végére járni), és a Google friss nyilatkozatában megint elismételte, hogy már a felvásárlás legelső bejelentésekor is világosan nyilatkozott a Fitbit egészségügyi és welness-adatainak, illetve meglévő hirdetési üzletének különválasztásáról.
A kritikusok minden bizonnyal ebben a közleményben is megtalálják a megtalálnivalót, hiszen a Google úgy fogalmaz, hogy minden más termékéhez hasonlóan a Fitbit esetében is lehetőséget biztosít majd a felhasználóknak a begyűjtött adatok áttekintésére, mozgatására vagy törlésére. Azonban éppen ezek azok a dolgok, amelyek a jogvédők szerint más esetekben is homályos vagy irányított választások formjában jelentkeznek. A Fitbitnek egyébként 3 százalék körüli piaci részesedése van a saját területén, messze elmaradva az Apple majdnem 30 százalékától, de az IDC piackutató szerint a Xiaomi, a Samsung vagy a Huawei saját részesedésétől is.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak