Az Alibaba jó esélyt kapott arra, hogy hamarosan megszerezze az orosz e-kereskedelmi piac jelentős részét. Vlagyivosztokban a Keleti Gazdasági Fórumon, melynek célja külföldi befektetések ösztönzése Oroszország keleti felében, megállapodott a Mail.ru internetes csoporttal, a MegaFon nevű mobiloperátorral, valamint az állami Russian Direct Investment Fund (RDIF) befektetési alappal, hogy vegyesvállalatként hozzák létre az AliExpress Russiát.
Állami jóváhagyás is van
A Financial Times szerint az RDIF beszállása egyben azt is jelzi, hogy a kezdeményezést a Kreml is támogatja. (A lap megjegyzi, hogy Jack Ma, az Alibaba hamarosan távozó elnöke (a fenti képen), az utóbbi években többször megfordult Oroszországban, és Vlagyimir Putyinnal is találkozott.)
A vegyesvállalat mindegyik félnek hoz valamit a konyhára. Az Alibaba segítségével hatékonyan tudnák integrálni a legfontosabb orosz e-kereskedelmi platformokat, többek között az oroszok saját online fizetési rendszerét is egy közös platformra. Ez a várakozások szerint elősegíteni majd, hogy ezek az e-kereskedelmi vállalkozások hatékonyabban terjeszkedhessenek külföldön a kínai cég logisztikai hátterére is támaszkodva.
Az Alibaba ellenben hatalmas új piachoz fér hozzá. Az AliExpressnek már most is Oroszország a legnagyobb külföldi piaca, és a Tmall Global e-kereskedelmi platformján keresztül orosz kereskedő cégeknek is biztosít kereskedelmi felületet. (A Tmall.com-ot 2008-ban eredetileg azért hozták létre, hogy kínai és nemzetközi kereskedelmi vállalatok akár saját márkanév alatt is árulhassanak online termékeket a kínai piacon. Olyan vállalatok is használják, mint az Adidas, a Ray-Ban a Dell vagy a Samsung. A vállalat 2014-től lépett nemzetközi piacra Tmall Global néven.)
Az AliExpress fontos támaszpontja lesz a kínai cégeknek is ahhoz, hogy terjeszkedhessenek az orosz piacon. A megállapodás szerint a felek komoly erőforrásokat (tőkét, stratégiai eszközöket, szakértelmet stb.) fektetnek abba, hogy Oroszországban és FÁK tagállamaiban gyorsítsák a digitális gazdaság terjedését.
Kisebbségbe került az Alibaba
A megállapodás érdekessége, hogy közös vállalatban az Alibaba orosz partnerei kerülnek többségbe, a kínai anyavállalatnak pedig csak 48 százaléknyi részesedése lesz. Emellett nem a kínai vállalat fizetési megoldását, hanem az Orosz Központi Bank által létrehozott fizetési rendszert, a Mirt fogják használni. (A rendszer használatát az orosz állam törvényi szabályozással is igyekszik segíteni.)
Úgy tűnik, az Alibabának megéri engedni a pozícióiból. A megállapodás révén nagyon nagy ügyfélbázishoz kap hozzáférést. A Mail.ru ugyanis nem csak Oroszországban, hanem nemzetközi szinten is jelentős – egyesek szerint az ötödik legnagyobb – internetes vállalat. Felhasználóinak száma akár a 100 milliót is elérheti. (A kínai-orosz közeledés amúgy adta magát, mivel az USA és az Európai Unió is gazdasági szankciókat léptetett életbe Oroszországgal szemben.)
A Financial Times szerint a megállapodás jelentős lépés a digitális selyemút továbbépítésében, amely az infrastruktúra kiépítésével alapozna meg kínai vállalatok külföldi terjeszkedésének. Ebben a stratégiában az Alibabának eddig is fontos szerepe volt. Az e-kereskedelmi befektetései révén komoly pozíciókat szerzett Dél- és Délkelet-Ázsiában, csatornát biztosítva kínai vállalatok külföldi piacszerzéséhez, de saját fintech startupja, az Ant Bank is mélyen beágyazódott a térségben például mobilfizetési szolgáltatásain keresztül.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak