Szerzett is mindjárt egy százmilliós piacot. Egy megállapodás nyomán megnyílt előtte többek között az orosz Mail.ru és a MegaFon nevű mobiloperátor ügyfélköre.

Az Alibaba jó esélyt kapott arra, hogy hamarosan megszerezze az orosz e-kereskedelmi piac jelentős részét. Vlagyivosztokban a Keleti Gazdasági Fórumon, melynek célja külföldi befektetések ösztönzése Oroszország keleti felében, megállapodott a Mail.ru internetes csoporttal, a MegaFon nevű mobiloperátorral, valamint az állami Russian Direct Investment Fund (RDIF) befektetési alappal, hogy vegyesvállalatként hozzák létre az AliExpress Russiát.

Állami jóváhagyás is van

A Financial Times szerint az RDIF beszállása egyben azt is jelzi, hogy a kezdeményezést a Kreml is támogatja. (A lap megjegyzi, hogy Jack Ma, az Alibaba hamarosan távozó elnöke (a fenti képen), az utóbbi években többször megfordult Oroszországban, és Vlagyimir Putyinnal is találkozott.)

A vegyesvállalat mindegyik félnek hoz valamit a konyhára. Az Alibaba segítségével hatékonyan tudnák integrálni a legfontosabb orosz e-kereskedelmi platformokat, többek között az oroszok saját online fizetési rendszerét is egy közös platformra. Ez a várakozások szerint elősegíteni majd, hogy ezek az e-kereskedelmi vállalkozások hatékonyabban terjeszkedhessenek külföldön a kínai cég logisztikai hátterére is támaszkodva.

Az Alibaba ellenben hatalmas új piachoz fér hozzá. Az AliExpressnek már most is Oroszország a legnagyobb külföldi piaca, és a Tmall Global e-kereskedelmi platformján keresztül orosz kereskedő cégeknek is biztosít kereskedelmi felületet. (A Tmall.com-ot 2008-ban eredetileg azért hozták létre, hogy kínai és nemzetközi kereskedelmi vállalatok akár saját márkanév alatt is árulhassanak online termékeket a kínai piacon. Olyan vállalatok is használják, mint az Adidas, a Ray-Ban a Dell vagy a Samsung. A vállalat 2014-től lépett nemzetközi piacra Tmall Global néven.)

Az AliExpress fontos támaszpontja lesz a kínai cégeknek is ahhoz, hogy terjeszkedhessenek az orosz piacon. A megállapodás szerint a felek komoly erőforrásokat (tőkét, stratégiai eszközöket, szakértelmet stb.) fektetnek abba, hogy Oroszországban és FÁK tagállamaiban gyorsítsák a digitális gazdaság terjedését.

Kisebbségbe került az Alibaba

A megállapodás érdekessége, hogy közös vállalatban az Alibaba orosz partnerei kerülnek többségbe, a kínai anyavállalatnak pedig csak 48 százaléknyi részesedése lesz. Emellett nem a kínai vállalat fizetési megoldását, hanem az Orosz Központi Bank által létrehozott fizetési rendszert, a Mirt fogják használni. (A rendszer használatát az orosz állam törvényi szabályozással is igyekszik segíteni.)

Úgy tűnik, az Alibabának megéri engedni a pozícióiból. A megállapodás révén nagyon nagy ügyfélbázishoz kap hozzáférést. A Mail.ru ugyanis nem csak Oroszországban, hanem nemzetközi szinten is jelentős – egyesek szerint az ötödik legnagyobb – internetes vállalat. Felhasználóinak száma akár a 100 milliót is elérheti. (A kínai-orosz közeledés amúgy adta magát, mivel az USA és az Európai Unió is gazdasági szankciókat léptetett életbe Oroszországgal szemben.)

A Financial Times szerint a megállapodás jelentős lépés a digitális selyemút továbbépítésében, amely az infrastruktúra kiépítésével alapozna meg kínai vállalatok külföldi terjeszkedésének. Ebben a stratégiában az Alibabának eddig is fontos szerepe volt. Az e-kereskedelmi befektetései révén komoly pozíciókat szerzett Dél- és Délkelet-Ázsiában, csatornát biztosítva kínai vállalatok külföldi piacszerzéséhez, de saját fintech startupja, az Ant Bank is mélyen beágyazódott a térségben például mobilfizetési szolgáltatásain keresztül.

Piaci hírek

Szemüveg-csuklópánt kombóval irtja a dzsungelt a Meta a konzumer MI útjából

Mark Zuckerberg 799 dolláros mesterségesintelligencia-szemüveget és egy olyan csuklópántot is bemutatott, ami hozzá csatlakoztatva érzékeli a finom kézmozdulatokkal adott utasításokat, és szerinte nyugdíjba küldi majd a billentyűzeteket, az egereket, sőt az érintőképernyőket is.
 
Hirdetés

A kifizetett energia
60%-a elvész, de egy audit feltárja, hol folyik el a pénzünk

A Schneider Electric energiahatékonysági szolgáltatása átfogó megoldást kínál, amely támogatja a cégek energiahatékonyság-növelési programjaik megvalósításában, az iparágban vezető megoldások, szolgáltatások és szakértők segítségével.

A vállalati IT-rendszerek egyik legnagyobb kihívása ma már nem a hardver beszerzése vagy a szoftverek integrációja, hanem az üzemeltetés. A modern storage-megoldások válasza erre az automatizáció és a menedzsment egyszerűsítése.

a melléklet támogatója az EURO ONE

Hirdetés

Hatékony adattárolás, biztonságosabb működés: HPE storage az EURO ONE szakértelmével

Az adatmennyiség rohamos növekedése, a kritikus üzleti alkalmazások rendelkezésre állási követelményei és a kiberbiztonsági fenyegetések mind olyan tényezők, amelyek túlmutatnak a hagyományos storage-megoldások képességein.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.