Új vállalati generatív mesterséges intelligenciával gazdagodott világunk. Az Amazon Web Services tegnap jelentette be Las Vegas-i Reinvent konferenciáján a vállalati piacra szánt chatbotját, a Q-t. (A név nem is burkolt utalás a James Bond csodakütyüit készítő MI6-részlegre, illetve annak vezetőjére – bár egyes AWS-vezetők szerint a Star Trek-karakterről kapta a nevét).
A chatbothoz kizárólag az AWS Bedrock nevű MI-platformján elérhető LLM-ek (large language model) és egyéb alapmodelleket lehet használni. Ez probléma lehet az értékesítésnél, mivel egyre több vállalatnál merül fel, hogy saját adatokra alapozva építenének nyelvi modellt.
A chatbot feladata a termelékenység javítása lenne, mondta a bemutatón Adam Selipsky, az AWS vezérigazgatója (a fenti képen): például összefoglalókat lehet vele készíttetni a fontos dokumentumokból, segít feldolgozni a támogatási ticketeket, de a Q-t a Slacken folyó kommunikációba is be lehet kapcsolni. Az AWS állítása szerint a Q támogatja a belső szoftverfejlesztéseket, képes például automatikusan módosítani az ilyen szoftverek forráskódját.
A fő vonal azonban az ügyfélkiszolgálás magasabb szintre emelése. Értékesítőknek, ügyfélszolgálatosoknak ad valós időben javaslatot, hogy milyen választ adjanak, hogyan reagáljanak az ügyfelek kérdéseire-kéréseire. A Lex funkcióval az Amazon Connectben lehet létrehozni olyan természetes nyelvű súgót (lényegében chatbotot), amely folyamatosan csiszolja a gyakran elhangzó kérdésekre adható válaszokat.
A Connect Customer Profiles az értékesítőket segíti a gyorsabb, személyre szabottabb ügyfélkiszolgálásban azzal, hogy egységes ügyfélprofilokat hoz létre a különböző SaaS-alkalmazásokból és adatbázisokból.
Van olyan funkció is (Connect Contact Lens), amely a call centerek munkatársai által folytatott beszélgetéseket elemzi, összefoglalókat készít a lényeges részletekről, képes azonosítani az érzelmeket, sőt azt is, hogy a beszélgetés a szabályzatoknak megfelelően zajlott-e le.
Nem kell hozzá informatikus
Az AWS legfontosabb ígérete, hogy a Q használatához nem kell mély technikai szakértelem, elég az iparági tudás. Utóbbival pedig leginkább az üzleti vezetők rendelkeznek. Az ígéret az, hogy az Amazon rendszerével akár egy nem műszaki beállítottságú üzleti vezető is percek alatt létrehozhat például egy MI-képességekkel bíró, felhőalapú contact centert. (A részletekben itt lehet elmélyedni.)
A Q egyelőre preview-ban érhető el – több funkciója ingyenesen. A preview időszak után kétszintű hozzáférést lehet majd vásárolni: az üzleti szint havi 20 dollár, a fejlesztői szint 25 dollár lesz. Az AWS láthatólag ügyelt arra, hogy a konkurensei alá ígérjen: a Microsoft (Copilot for Microsoft 365) és a Google (Duet AI for Google Workspace) egyaránt havi 30 dollárt kér hasonló szolgáltatásáért.
(Nyitókép forrása: Amazon)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak