Nem kell blockchain rendszert építenie egy biztosítónak, hogy a technológia része legyen a biztosítási ökoszisztémájának, mondta lapunknak az Allianz CIO-ja.

A közelmúltban fontos hír volt a magyar biztosítási szektorban, hogy megszületett az első blockchain-alapú biztosítási szolgáltatás. Mint megírtuk, az Allianz blockchain-alapú szolgáltatással tette ügyfélbarátabbá és gyorsabbá az utasbiztosítás kárrendezését. A szolgáltatás az ügyfeleknek valóban sokkal egyszerűbbé tette a járatkésés és -törlés esetén a kár kezelését, mivel a káresemény bekövetkezése után automatikusan és gyorsan hozzájuthatnak a feltételekben rögzített kártérítési összeghez. De mit jelent ez a biztosító szempontjából?

Sokkal egyszerűbb, mint talán kívülről látszik, mondta el lapunknak az Allianz Hungária CIO-ja, Nagyné Agárdi Györgyi. A folyamatok ugyanis a háttérben nem változtak, és a biztosítónak nem is kellett felépíteni egy speciális blockchain-infrastruktúrát. Bizonyos folyamatok (pl. a biztosításkötés) a hagyományos módon zajlanak. A szerződés nagy rugalmasságot biztosít az ügyfélnek, mondta a szakember, hiszen online felületen is meg lehet kötni pár perc alatt a szükséges adatok megadásával, az utazási célunknak és országnak megfelelően.

Ami most változik, ha az ügyfél az automatikus kárkifizetéssel járó légijárat-késési vagy -törlési szolgáltatást igénybe kívánja venni, akkor ezt bejelölve, a járat számát, a pontos indulási időpontját valamint a bankszámlaszámát kell megadnia. Az Insurwiz rendszerén keresztül ellenőrzik, hogy a megadott adatok valósak-e, azaz valóban létezik-e a megadott járat. Erre az ellenőrzésre az Insurwiz biztosít végpontot. Több járat megadására is van lehetőség, maximum hatot lehet rögzíteni.

Az utasbiztosítási ajánlat beküldése után a szükséges szerződésadatok automatikusan továbbítórnak az Insurwiz felé az általa megadott végponton, és járatkésés vagy -törlés esetén az Insurwiz blockchain technológiát alkalmazó rendszere automatikusan gondoskodik a kifizetéséről, így a kártérítés összege 24 órán belül megérkezhet a biztosított számlájára.

Korábban a kárigénylés hosszadalmas folyamat volt. Az ügyfélnek ugyanis mindenféle dokumentumokkal kellett – utólag – bizonyítania, hogy a káresemény bekövetkezett, ami külföldön nem mindenki számára egyszerű vagy megugorható feladat.  A légitársaság rendszerint több hét után küldi az adott légijárat késésére vagy törlésére vonatkozó igazolást, ami alapján a biztosító elkezdheti a kár rendezését. Az ügyfél a szükséges dokumentumokat ugyan feltölthette egy online kárbejelentő felületen, ám utána az elbírálás (az adatok hitelességének ellenőrzése) a biztosító részéről is hosszadalmas, idő- és munkaigényes volt.

Nagyné Agárdi Györgyi COP, Allianz Hungária

Most viszont a procedúra lényegében ennek a pár adatnak a megadására egyszerűsödik a biztosítás megkötésekor, a többi automatikus. Innentől már csak banki átfutás kérdése, hogy az ügyfél megkapja a pénzét.

Mint az informatikai vezető mondta, a folyamat automatizálásához minden adott volt (online szerződéskötés, automatizált fizetési folyamatok stb.). Amit ehhez az Insurwiz hozzátett, egyszerűsítve mind a biztosító, mind az ügyfél életét, az a káresemény figyelése, a kártérítésre jogosult és a kifizetés kezelése.

API-n keresztül lesz a biztosító rendszerének "része"

A biztosító az Insurwiz rendszerét webszolgáltatásként veszi igénybe. Amikor az ügyfél megköti a szerződését a biztosítói felületen (mivel kevés adatot kell megadni, ezt akár menet közben, mobilon, akár a reptéren is megteheti), a megadott és szükséges adatokat a biztosító rendszere egy API-n keresztül átadja az Insurwiz blockchain-alapú rendszerébe, ahol pedig egy okosszerződés formájában privát etherium blokkláncon tárolják, magyarázta Agárdi Györgyi. A rendszer automatikusan figyeli a késéseket vagy járattörléseket, és ezek fennállása esetén automatikusan elindítja a kifizetési folyamatot.

Az informatikai vezető szerint ez egy jó modell, bármely biztosítónak nyitott a lehetőség, ha kialakít egy a káresemény hitelesítésének befogadására alkalmas automatizált háttérrendszert. Ráadásul további lehetőségek is lehetnek ebben a modellben. Példaként az autóval történő utazásokra köthető  utasbiztosítást említette. Ezt Magyarországon kell megkötni, de csak külföldön érvényes. Ha például valaki kötne egy keretszerződést, akkor egy blockchain-alapú rendszerrel lehetne biztonságosan és megbízhatóan azonosítani a határátlépés pillanatait, így az ügyfélnek csak arra az időszakra kellene fizetnie, amíg ténylegesen külföldön tartózkodik.

Piaci hírek

Forbes: egyelőre riasztóan gagyi a Meta metaverzuma

A Horizon Worlds világát népszerűsítő képek és demók eddig kiábrándítóan festenek, és az sem világos, hogy a Meta vezetői ezt ugyanúgy érzékelnék, mint az egyszeri felhasználók.
 
A felhő térfoglalása és a ransomware-támadások elszaporodása sok szervezetet rákényszerít, hogy újratervezze a mentési és helyreállítási infrastruktúráját.
A felmérésekből egyre inkább kiderül, hogy az alkalmazottak megtartása vagy távozása sokszor azon múlik, amit a szervezetük nem csinál, nem pedig azon, amiben egymásra licitál a többi munkáltatóval.

Ezért fontos számszerűsíteni a biztonsági kockázatokat

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2022 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.