Az autógyártó végre-valahára elérte a jóval korábban kitűzött, heti ötezer darabos gyártási darabszámot, a befektetők azonban nincsenek meggyőződve róla, hogy tartani is tudja a tempót.

A Tesla a második negyedév utolsó hetében, vagyis jó fél évvel az eredeti céldátumot követően érte el a heti ötezres gyártási darabszámot – ez akkor is fegyverténynek tekinthető, ha az ötezredik kész Model 3 már hétfő hajnalban került le a gyártósorról.  Az eredményt ugyanakkor túlórával, a dolgozók más projektekről való átcsoportosításával sikerült megvalósítani, sőt Elon Musk korábbi Twitter-üzenete szerint még arra a rendhagyó lépésre is szükség volt hozzá, hogy egy sátor alatt üzemelő gyártósort állítsanak munkába a cég fremonti üzemének területén.

Az már világos, hogy az ötezres teljesítmény a befektetőket nem hatotta meg: a Tesla papírjainak árfolyama rövid emelkedés után végül 2,3 százalékos mínuszban zárta a hétfői kereskedési napot. Mindez összefügg az időközben megjelenő elemzésekkel, amelyek általában rámutatnak a dolog fenntarthatatlanságára, és megkérdőjelezik, hogy a Tesla képes lesz-e megtartani ezt a lendületet a Model 3 gyártásában. Ez ugyanis a legfontosabb kérdés a vállalat hosszabb távú pénzügyi stabilitásának tekintetében.

Felgyorsultak, de nehéz lesz tartani a tempót

Musk ettől függetlenül kijelentette, hogy a Tesla most vált igazi autógyártóvá, és augusztus végére már a heti hatezres darabszám elérését tűzte ki maguk elé. (Viszonyításképpen: 2016-ban még arról beszélt, hogy 2017 közepén akár heti 7800 autót is legyárthatnak majd.) A cég ezek szerint bízik benne, hogy sikerül leküzdenie a hosszú ideje tapasztalható technikai és gyártási nehézségeket; mindezeken felül pozitív éves várakozásokat közölt mind a cash flow, mind az üzemi eredmény tekintetében

A Model 3 eddig ugyanis csak égette a pénzt, az erőltetett ütemű gyártásautomatizálás és az akkumulátorok problémái olyan szűk keresztmetszeteket képeztek, amelyek kétségessé tették a társaság versenyképességét. A Moody's tavaszi helyzetértékelése szerint a Teslának nincs annyi pénze, hogy képes legyen finanszírozni az elkövetkező időszakot: a hitelminősítő akkor úgy látta, hogy csak a normál működés finanszírozásához félmilliárd dollár kellene, és nagyon hamar legalább 2 milliárd dolláros tőkebevonásra lesz szükség.

A második negyedévben szállított 40 740 darab jármű nem csak az optimista, de a konszenzusos 49 ezres várakozásoktól is elmaradt. Emellett sokan a minőség romlására is figyelmeztetnek, ami eddig is tapasztalható volt, a túlpörgetett termelés során pedig még nagyobb eséllyel felmerülhet. A Reuters által idézett elemzők szerint a Tesla továbbra sem igazolta, hogy képes lesz majd nyereségesen vinni az üzletet. A második negyedévben legyártott 28 578 Model 3 egyébként háromszorosa az előző negyedéves mennyiségnek, azonban június végén még mindig 420 ezer előrendelés várt teljesítésre.

Az igazi autógyártók nyereséget is termelnek

Mi is beszámoltunk a MarketWatch márciusi elemzéséről, amely rámutat: tavaly, amikor szárnyaltak a Tesla részvényei, a vállalat egy bizonyos ideig többet ért a Fordnál vagy a General Motorsnál is. Mindezt úgy, hogy a Ford 2016-ban 6,6 millió, tavaly pedig 6 millió autót gyártott, szemben a Tesla tavalyi százezres teljesítményével. A Ford tavalyi nyeresége eközben megközelítette a 8 milliárd dollárt, míg a Tesla 2 milliárd dollár veszteséggel zárta az évet.

A Reuters keddi összeállításából az is kiderül, hogy egyedül a pénteki kereskedési napon majdnem 35 millió Tesla-papír, vagyis az összes forgalomban lévő részvény 27,5 százaléka cserélt gazdát a tőzsdén. A cikkben megszólaló egyik befektető, aki maga is lelkesen shortolja a Teslát, két nagy kérdést lát azzal kapcsolatban, hogy a vállalat ennyire hajtja a saját maga által kitűzött termelési célokat. Az egyik, hogy mindennek milyen költségei lesznek (a Model S már rég nem az a 35 ezer dolláros "népautó", aminek eredetileg indult), a másik pedig, hogy mindez milyen hatással lesz a termékek minőségére.

A társaság papírjai mindenesetre 335 dolláron állnak, és az idézett befektető szerint még a 300-as árfolyam sem lenne különösebben veszélyes, ha valaki ott döntené el, hogy megszabadul a Tesla-részvényektől.

Piaci hírek

Ismerni véljük, félünk tőle és kevesen használjuk, mi az?

Ha hinni lehet egy hazai kutatás eredményeinek, akkor a válasz természetesen a mesterséges intelligencia, illetve a szövegalkotásra trenírozott generatív algoritmusok.
 
A világ a "cloud first" stratégiát követi. Nem kérdés, hogy a IT-biztonságnak is azzal kell tartania a tempót, de nem felejtheti, hogy honnan startolt.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

Jön a Clico formabontó cloud meetupja, ahol eloszlatják a viharfelhőket

Merre mennek a bitek a felhőben, ledobja-e szemellenzőjét az IT-biztonságért felelős kolléga, ha felhőt lát, lesz-e két év múlva fejlesztés cloud nélkül? A Clico novemberben fesztelen szakmázásra hívja a szoftverfejlesztőket a müncheni sörkertek vibrálását idéző KEG sörművházba.

Minden vállalatnak számolnia kell az életciklusuk végéhez érő technológiák licencelési keresztkockázataival. Rogányi Dániel és Vincze-Berecz Tibor (IPR-Insights) írása.

Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 1. rész

Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 2. rész

Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 3. rész

A felmérésekből egyre inkább kiderül, hogy az alkalmazottak megtartása vagy távozása sokszor azon múlik, amit a szervezetük nem csinál, nem pedig azon, amiben egymásra licitál a többi munkáltatóval.

Ezért fontos számszerűsíteni a biztonsági kockázatokat

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2023 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.