Az autógyártó végre-valahára elérte a jóval korábban kitűzött, heti ötezer darabos gyártási darabszámot, a befektetők azonban nincsenek meggyőződve róla, hogy tartani is tudja a tempót.

A Tesla a második negyedév utolsó hetében, vagyis jó fél évvel az eredeti céldátumot követően érte el a heti ötezres gyártási darabszámot – ez akkor is fegyverténynek tekinthető, ha az ötezredik kész Model 3 már hétfő hajnalban került le a gyártósorról.  Az eredményt ugyanakkor túlórával, a dolgozók más projektekről való átcsoportosításával sikerült megvalósítani, sőt Elon Musk korábbi Twitter-üzenete szerint még arra a rendhagyó lépésre is szükség volt hozzá, hogy egy sátor alatt üzemelő gyártósort állítsanak munkába a cég fremonti üzemének területén.

Az már világos, hogy az ötezres teljesítmény a befektetőket nem hatotta meg: a Tesla papírjainak árfolyama rövid emelkedés után végül 2,3 százalékos mínuszban zárta a hétfői kereskedési napot. Mindez összefügg az időközben megjelenő elemzésekkel, amelyek általában rámutatnak a dolog fenntarthatatlanságára, és megkérdőjelezik, hogy a Tesla képes lesz-e megtartani ezt a lendületet a Model 3 gyártásában. Ez ugyanis a legfontosabb kérdés a vállalat hosszabb távú pénzügyi stabilitásának tekintetében.

Felgyorsultak, de nehéz lesz tartani a tempót

Musk ettől függetlenül kijelentette, hogy a Tesla most vált igazi autógyártóvá, és augusztus végére már a heti hatezres darabszám elérését tűzte ki maguk elé. (Viszonyításképpen: 2016-ban még arról beszélt, hogy 2017 közepén akár heti 7800 autót is legyárthatnak majd.) A cég ezek szerint bízik benne, hogy sikerül leküzdenie a hosszú ideje tapasztalható technikai és gyártási nehézségeket; mindezeken felül pozitív éves várakozásokat közölt mind a cash flow, mind az üzemi eredmény tekintetében

A Model 3 eddig ugyanis csak égette a pénzt, az erőltetett ütemű gyártásautomatizálás és az akkumulátorok problémái olyan szűk keresztmetszeteket képeztek, amelyek kétségessé tették a társaság versenyképességét. A Moody's tavaszi helyzetértékelése szerint a Teslának nincs annyi pénze, hogy képes legyen finanszírozni az elkövetkező időszakot: a hitelminősítő akkor úgy látta, hogy csak a normál működés finanszírozásához félmilliárd dollár kellene, és nagyon hamar legalább 2 milliárd dolláros tőkebevonásra lesz szükség.

A második negyedévben szállított 40 740 darab jármű nem csak az optimista, de a konszenzusos 49 ezres várakozásoktól is elmaradt. Emellett sokan a minőség romlására is figyelmeztetnek, ami eddig is tapasztalható volt, a túlpörgetett termelés során pedig még nagyobb eséllyel felmerülhet. A Reuters által idézett elemzők szerint a Tesla továbbra sem igazolta, hogy képes lesz majd nyereségesen vinni az üzletet. A második negyedévben legyártott 28 578 Model 3 egyébként háromszorosa az előző negyedéves mennyiségnek, azonban június végén még mindig 420 ezer előrendelés várt teljesítésre.

Az igazi autógyártók nyereséget is termelnek

Mi is beszámoltunk a MarketWatch márciusi elemzéséről, amely rámutat: tavaly, amikor szárnyaltak a Tesla részvényei, a vállalat egy bizonyos ideig többet ért a Fordnál vagy a General Motorsnál is. Mindezt úgy, hogy a Ford 2016-ban 6,6 millió, tavaly pedig 6 millió autót gyártott, szemben a Tesla tavalyi százezres teljesítményével. A Ford tavalyi nyeresége eközben megközelítette a 8 milliárd dollárt, míg a Tesla 2 milliárd dollár veszteséggel zárta az évet.

A Reuters keddi összeállításából az is kiderül, hogy egyedül a pénteki kereskedési napon majdnem 35 millió Tesla-papír, vagyis az összes forgalomban lévő részvény 27,5 százaléka cserélt gazdát a tőzsdén. A cikkben megszólaló egyik befektető, aki maga is lelkesen shortolja a Teslát, két nagy kérdést lát azzal kapcsolatban, hogy a vállalat ennyire hajtja a saját maga által kitűzött termelési célokat. Az egyik, hogy mindennek milyen költségei lesznek (a Model S már rég nem az a 35 ezer dolláros "népautó", aminek eredetileg indult), a másik pedig, hogy mindez milyen hatással lesz a termékek minőségére.

A társaság papírjai mindenesetre 335 dolláron állnak, és az idézett befektető szerint még a 300-as árfolyam sem lenne különösebben veszélyes, ha valaki ott döntené el, hogy megszabadul a Tesla-részvényektől.

Piaci hírek

42. Körkapcsolás: Mi és az MI

Mekkora teret hagy a projektmenedzsereknek a mesterséges intelligencia? Többek között erre az aktuális kérdésre keresték a választ a PMSZ rendezvényén.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.