Blogján jelentett be a Meta, hogy hamarosan a 10 éves felhasználók is használhatnak Meta Quest 2 és 3 VR-headsetet, ha szüleik beleegyeznek. És egyből el is húzza a gyermekeinek minden lehetőséget biztosítani akaró szülők előtt a mézesmadzagot: oktató alkalmazások, játékok és még sok más várja a csimotákat...
Technikailag ez azt jelenti, hogy a fiókot a szülők kezelik, akik meghatározhatják, hogy gyermekük milyen alkalmazásokat és mennyi ideig használhasson. A vállalat az adatgyűjtéssel kapcsolatban azt állítja, hogy a 10-12 éves gyerekekről is gyűjt információkat a Questen keresztül, de kizárólag azért, hogy a korosztályt leginkább kiszolgáló élményt nyújthasson. A szülő azonban ezt is letilthatja, illetve ha törli a fiókot, akkor a Meta is törli az összes gyűjtött adatot. A vállalat a korcsoportnak hirdetéseket sem jelenít meg semmilyen felületen. (Mindenesetre roppan bizalomgerjesztő, hogy a Familiy Centerbe belépni csakis "Az összes elfogadása" cookie-beállítással lehet.)
Lehetnek káros hatásai – amik nincsenek
A Meta nem győzi hangsúlyozni: a döntés a szülők kezében van. De van egy kis bökkenő, hívja fel a figyelmet a TechCrunch: független kutatások még nem tárták fel széles körűen, hogy a headsetek használata hogyan hat a gyerekekre.
A Meta igyekszik korrekt lenni, a blogbejegyzéshez kapcsoltak egy pdf-et, amelyben részletezik a VR lehetséges veszélyeit. Például azt, hogy a headset talán nehéz egy kisgyereknek (egy tízéves testtömege átlagosan 30-34 kg, míg a sisak több mint fél kiló), a szemnek megerőltető lehet, vagy hányingert okozhat a használata stb.
De szerencsére mindig találnak olyan példát, ahol hasonló problémákkal szembesülhetnek a gyerekek, és a szülők mégsem tiltakoznak. A headset súlyát például az teszi elhanyagolhatóvá, hogy a gyerekek sokszor ennél nehezebb fejfedőt is viselnek, például egy amerikai fociban használatos sisak akár 2 kg is lehet. Nincs tehát bizonyíték arra, hogy káros lenne a Quest viselése.
Az egyik legsúlyosabb veszély azonban az, hogy összecsúszhat a valóság és a virtuális világ. De a tudomány jelen állása szerint később ez letisztul (hozzák fel példaként az egyik népszerű és sok kisgyerek fantáziavilágát megmozgató amerikai képregényhőst), és a gyerekek lassan megtanulják stabilan különválasztani a fantáziavilágot és valóságot. Egyébként meg a szülők felelőssége: ott a Family Center, hogy ellenőrizhessék, nem veszik-e el gyermekük a VR fotorealisztikus világában.
A Meta egyébként mindenképpen nyer, ráadásul valami olyasmit, ami nagyon értékes lehet a hirdetési piacon: ha a felhasználók nagy tömegeiről gyűjthet gyerekkoruk óta idősoros adatokat, azokból olyan profilt rajzolhat és értékesíthet a hirdetőknek, amit kevesen. És akkor valóban jöhet az, amiről Julia White, az SAP marketingvezetője, fantáziált VR-sisak nélkül a közelmúltban az Axiosnak: a skálázható 1:1 marketing korszaka.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak