A Generali Biztosító vizsgálta, hogyan vigyáznak a magyar netezők a bankkártyaadataikra. A falvakban élő középkorú nők a legkevésbé elővigyázatosak.
Hirdetés
 

Bár a profi kiberbűnözőknek ma már nem a gyorsan avuló bankkártyaadatok jelentik a nagy bizniszt (ezek az adatok napok alatt teljesen elértéktelenednek), rengeteg visszaélés történik bank- és hitelkártyákkal. Az ok egyszerű: gyorsan lehet velük pénzhez jutni (persze ha valaki ész nélkül használ lopott adatokat, például bútort vásárol velük, majd megadja otthoni címét a házhoz szállításhoz, legalább ilyen gyors a lebukás is).

A felhasználók is egyre dörzsöltebbek lesznek

Örömteli, hogy nem csak a kiberbűnözők fejlődnek: a felhasználók is egyre körültekintőbbek. A júniusban lakossági ügyfeleknek kiberbiztosítási szolgáltatást indító Generali Biztosító egy friss kutatása szerint például a magyar netezők háromnegyede tesz valamilyen óvintézkedést bankkártyaadatai védelméért. Már ez is meglepő adat, de az az állítás pedig kifejezetten váratlan, hogy a válaszadók közel kétharmada készít biztonsági mentést digitalizált adatairól. (A kutatás a felnőtt, azaz 18 évnél idősebb magyar netezőkre nézve reprezentatív volt.)

Ennek ellenére a válaszadók felének már volt adatvesztése, de érdekes módon elsősorban az adathordozó meghibásodása miatt. A válaszadók tizede vallotta be, hogy ezért veszített számára fontos adatokat, mert vírus- vagy zsarolóvírus áldozata lett.

Az adatvesztők magas arányát magyarázhatja, hogy hol tárolják a felhasználók személyes adataikat: többségük a számítógépén, a laptopján vagy az okostelefonján. Mindössze 18 százalékuk használ erre a célra valamilyen felhőszolgáltatást, pedig az nagyságrendekkel biztonságosabb a lokális tárolásnál. És volt 12 százalék is a válaszadók között, akik még mindig kizárólag fizikailag is megfogható, elzárható nyomtatott papírra bízzák adataikat.

A válaszadók 62 százaléka időről időre biztonsági mentést is készít. Ehhez elsősorban valamilyen külső helyi adattárolót választanak: pendrive-ot vagy külső merevlemezt.

A kutatás azt is kimutatta, hogy a nők, az 50 év felettiek, az alapfokú végzettségűek és a vidéken élők kevésbé jeleskednek az elővigyázatosság terén.

Óvjuk-védjük kártyaadatainkat

A válaszadók 74 százaléka állította, hogy tesz valamilyen óvintézkedést kártyaadatai védelmében. Ezek persze többnyire a legegyszerűbbek: nem adják oda másnak pinkóddal egyetemben, vagy napi vásárlási limitet állítanak be. Lényegesen kevesebben használnak valamilyen professzionálisabb megoldást, például adatlopás elleni fizikai védelmet kevesen alkalmaznak. Az alapfokú végzettségű, 30-49 közötti korcsoportba tartozó, falvakban élő nők viszont semmilyen módon nem óvják bankkártyaadataikat.

Ez a cikk független szerkesztőségi tartalom, mely a T-Systems Magyarország támogatásával készült. Részletek »


Egyébként a válaszadók 8 százaléka már megtapasztalhatta, milyen az, ha visszaélnek a kártyája adataival. A kutatók szerint egyértelműen látható volt, hogy elsősorban azokra jellemző az elővigyázatosság, akiket ért már korábban valamilyen kellemetlenség.

Nem triviális a kockázat mértéke

A Generali nem véletlenül kutatta a területet: mint fentebb írtuk, maga is érdekelt a kiberbiztosítási piacban. A területnek nagyon nagy jövőt jósolnak a szakértők. Egy német viszontbiztosító, a Munich Re Group szerint 2020-ban már 8,5 és 10 milliárd dollár közötti összeget költenek a világon kiberbiztosításra. A nagy nemzetközi szereplők, például az amerikai AIG és a német Allianz is erősen keresi a kiberbiztosításban rejlő üzleti lehetőséget.

Ehhez azonban új, a jelenlegieknél hatékonyabb kockázatelemzési modelleket is ki kell dolgozniuk, hiszen a kibertérben a kockázatok abszolút globálisak, ami nagyban nehezíti a biztosítási díjak kalkulációját.

Biztonság

Ritka az olyan magyar, aki nem vásárol neten

Egy friss kutatás szerint már érdemben nem nagyon lehet növelni az online vásárlók hazai táborát.
 
Ha nem sikerül megválaszolni azokat a biztonsági kihívásokat, amelyek az informatikai fejlesztések még mélyebb integrációjával járnak, nem teljesedhet ki a gyártóipar negyedik forradalmát elhozó trend. Lehetőségek és buktatók.
A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.