Kicsit megkopni látszik a Black Friday varázsa itthon, de ettől még komoly összegeket hagyhatunk az online és hagyományos boltokban, ha azok megfelelő ajánlattal állnak elő.

Néhány nappal ezelőtt beszámoltunk arról, kereskedői oldalról milyen tervekkel, reményekkel vágnak neki az idei ünnepi szezont megnyitó novemberi akciós periódusnak. A GKI Digital előrejelzése szerint a 2018-as Black Friday idején nagyjából 40 milliárd forintos forgalomra számíthatnak a hazai webshopok üzemeltetői. Egy másik piackutató, az eNET viszont a vásárlók oldaláról közelítette meg a témát. Utóbbi kutatási eredményei alapján a fekete péntek említésére már nem villanyozódnak fel annyian, mint pár évvel ezelőtt, de ettől még egy komoly akció kedvéért ugyanúgy megnyílnak a pénztárcák.

A felét se érdekli

A hazai felnőtt internetezőket reprezentatív mintán szondázó felmérésre adott válaszokból az derült ki, hogy idén nincs csúcsra járatva a lelkesedés. A megkérdezettek valamivel kevesebb mint fele (47%) állította, hogy tervben van akciós vásárlás. Nagyjából 30 százalék bizonytalan volt a kérdésben, míg a többieket nem lehet ilyesmivel megmozgatni.

Az eNET korábbi kutatásai azt mutatják, hogy 2016 óta lejtmenetbe kezdett a korábban kiválóan teljesítő Black Friday. Ennek hátterében ott állhat a Magyar Posta két évvel ezelőtt bemutatott látványos összeomlása, hiszen a legóvatosabbaknak már túl késő a november végi bevásárlás. Az sem segít, hogy a kereskedők kicsit túlerőltetik az akcióikat, és néhány százaléknyi árengedménnyel kínált termékekre is rá akarják húzni a fekete péntek sapkát. Sőt olyan is előfordult, hogy egyes boltokban egész egyszerűen túlárazták a "leakciózott" cikket, hogy aztán "kedvezményesen" ugyanannyiért lehessen elvinni, mint amennyibe korábban került.

Ettől még csörög majd a kassza

Ami a szezont a kereskedők szempontjából megmenti, az a kemény mag költekezési hajlandósága. A vásárolni készülő tábor ugyanis a tavalyi 36 ezer forintos költési átlaghoz képest idén lényegesen többet, nagyjából 42 ezer forintot tervez különböző boltokban hagyni. Ez az átlagos költés a potenciális vásárlók számára kivetítve nagyságrendileg 110-112 milliárd forintos forgalmat eredményezhet, így ez a kisebb csoport is közel annyit tervez elkölteni, mint azok, akik egy évvel korábban tervezgették a vásárlásaikat (tavaly ugyanez 120 milliárd forint volt).

Ezeket a számokat azonban érdemes óvatosan kezelni, mert a múlt azt mutatja, hogy a kérdésekre szeretünk nagyot mondani, miközben a tényleges vásárlásaink ettől jócskán elmaradnak. 2017-ben például az eNET által előrejelzett potenciális költekezésnek csak a fele realizálódott a hazai kereskedőknél.

Átrendeződés

A kutatásban feltérképezték azt is, hogy mely boltok, webáruházak a legnépszerűbbek a hazai nezetők körében Black Friday alkalmával. Ezen a toplistán az eMAG áll az élen, amelyet a MediaMarkt, az Extreme Digital, az Euronics és a Tesco követ. A 2017-es válaszokhoz képest az eMAG, az Euronics és a Tesco tudta növelni népszerűségét, míg a Mall.hu a tavalyi negyedik helye után idén már nem került be a TOP5-be.

A szilárd vásárlási szándékról nyilatkozók közel fele online és offline is tervez vásárolni a fekete péntek köré épülő akciós napokon. Az online vásárlási kedv növekedését jelzi, hogy míg tavaly tízből három, most viszont már négy válaszadó jelezte, hogy kizárólag interneten keresztül tervez merényletet saját bankszámlája ellen.

Piaci hírek

A testkamerák felvételei alapján készítene rendőrségi jelentéseket az MI

Pontosabban a Draft One nevű MI-alkalmazás fejlesztője, aki szerint jó ötlet rábízni az ilyesmit a totál megbízhatatlan mesterséges intelligenciára.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.