Erős, az elemzői várakozásokat jelentősen meghaladó negyedéves bevételekről számolt be tegnap tőzsdezárás után az Alphabet (PDF). A szeptember 30-án zárt negyedévben a nettó bevételek 15 százalékkal, 88,3 milliárd dollárra nőttek az előző pénzügyi év azonos időszakához viszonyítva. A vállalat minden fontos üzletága várakozásokon felül bővült. A bevételek zömét adó a szolgáltatások (hirdetések, Google Cloud stb.) 13 százalékkal nőttek, így a szegmens 76,5 milliárd dollár bevétellel zárta az időszakot. Jelentősen megugrott a profit is: éves összevetésben 19,7 milliárd dollárról 26,3 milliárdra.
A növekedés szempontjából különösen jól teljesített a Google Cloud, amely a tavalyi 8,4 milliárddal szemben most 35 százalékkal több, 11,4 milliárd dollár bevételre tett szert. Ezt a növekedést Sundar Pichai vezérigazgató elsősorban annak tulajdonította, hogy beértek a mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztéseik mind a konzumer, mind a vállalati szegmensben. A vezérigazgató szerint az MI-alapú megoldásaikat már több milliárdan használják világszerte.
Mindent is a mesterséges intelligencia tol előre
A hirdetési üzletág összességében közel 65,9 milliárd dollárt hozott a cégnek a tavalyi 59,7 milliárddal szemben. A negyedévben elsősorban a YouTube teljesített jól, amely a tavalyi 8 milliárd közeli bevételét 8,9 milliárd fölé tornázta. Ez különösen azért figyelemre méltó, vélik elemzők, mert ezen a fronton egyre komolyabb konkurenciát jelent a TikTok vagy az Amazon, de még az olyan szereplők is, mint a Netflix.
Míg a piacelemzők elsősorban az amerikai elnökválasztási kampánynak tulajdonítják a YouTube kiemelkedő növekedését, a cég magyarázata az, hogy az MI-szolgáltatások révén jelentősen sikerült javítani a steraming oldal ajánlási algoritmusának hatékonyságát. A Gemini támogatásával relevánsabb, frissebb és személyre szabottabb tartalmakat tud ajánlani a nézőknek, mondta az elemzői konferenciahíváson Philipp Schindler, az Alphabet üzleti vezetője.
A legnagyobb üzlet továbbra is a Google Search, amely 12,3 százalékkal nőtt, és 49,4 milliárd dollár bevételt termelt. A Google Network (a partneroldalakon keresztüli értékesítés) némileg visszaesett: a tavalyi 7,7 milliárddal szemben most csak 7,5 milliárdot hozott.
Ahogy a hirdetési üzlet növekedését, úgy a felhőszolgáltatásokét, köztük a Google Workspace jó teljesítményét is az MI-fejlesztések beérésével magyarázta a menedzsment. Ezt bizonyítja szerintük, hogy a Google Cloud Platform adatmenedzsment- és MI-ajánlataiból származó bevételek nagyobb mértékben nőttek, mint a teljes felhős üzletág.
Bár cég élettudományi (Verily) és önvezetős (Waymo) leányvállalatát összefogó szegmens (Other Bets) jelentősen, 30 százalékkal, 388 millió dollárra nőtt, egyelőre periferikus a szerepe a cég eredményeiben.
Racionalizálni is akarnak
Bár a számok szépek, az Alphabet a nagy technológia vállalatok többségéhez hasonlóan folytatja a már megkezdett költségcsökkentési lépéseit, derült ki az elemzői konferenciahíváson. Az Alphabet nyáron kinevezett pénzügyi igazgatója, Anat Ashkenazi arról beszélt, hogy mesterséges intelligencia segítségével racionalizálják a munkafolyamatokat, váltanak ki jelenleg emberek végezte tevékenységet, de a vállalat fizikai lábnyomát is MI segítségével csökkentenék.
Az MI-hátszelű átszervezések egyébként már az év elején elkezdődtek, és érintik a felső vezetést is. A közelmúlt eseménye például, hogy összegyúrták a Gemini és DeepMind csapatát, valamint leváltották keresési és hirdetési területek korábbi vezetőjét.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak