Egy újabb baleset ismét megnyomta a Tesla részvényárfolyamát, a profitról szóló ígérgetést az önvezető technológia bizonytalansága is beárnyékolja.

A Tesla papírjainak értéke már 18 százalékot zuhant azóta, hogy a vállalat május elején, egy újabb veszteséges negyedévet követően komoly tőkeemelést jelentett be a további növekedés biztosítására. A piac először kedvezően fogadta az 1,8 milliárd dollárnyi átváltható kötvény és 900 millió dollár értékű részvény kibocsátásáról szóló tőkebevonás hírét, amit egyébként már korábban is sokan sürgettek a társaság aktuális projektjeinek finanszírozására, de az ilyen típusú híreszteléseket a Tesla alapító vezérigazgatója, Elon Musk rendszeresen cáfolta. A Tesla árfolyama azonban újra lefelé tart, és a befektetők azóta már 150 millió dolláros mínuszban vannak a kibocsátáskori árfolyamhoz képest.

Ebben a tekintetben a legrosszabbkor jött a közlekedésbiztonságért felelős amerikai kormányügynökség (National Transportation Safety Board) közleménye, amelyből kiderül, hogy egy március elején történt, halálos kimenetelű balesetet az ütközésben résztvevő Tesla Model 3 robotpilótája okozott. A jármű egy teherautóba rohant bele egy kereszteződésben, nem sokkal azután, hogy a sofőr bekapcsolta az önvezető módot. A vizsgálat megállapította, hogy sem a rendszer, sem a vezető nem tett semmit az ütközés elkerülése érdekében – egyebek mellett bizonyítást nyert, hogy az áldozat a balesetet megelőző 8 másodpercben egyáltalán nem fogta a kormányt.

Figyelni kell, de ettől még működhetne

Ez a felelősség szempontjából nagyon fontos, mivel a Tesla nem győzi hangsúlyozni, hogy a sofőrnek az önvezető módban is készen kell állnia a beavatkozásra, a kormányt elengedve nézelődni meg éppenséggel tilos. Ettől függetlenül a szerencsétlenség nem következett volna be, ha rendesen működik a robotpilóta, amit egyébként indokoltabb lenne vezetéstámogató rendszernek nevezni. Ez ráadásul már a harmadik olyan baleset volt, amikor a beszámolók szerint a rendszer is kudarcot vallott. Az NTSB közleménye egyből le is küldte majdnem 4 százalékkal a Tesla részvényeit, amelyek nemsokára akár a 200 dolláros szint alá is benézhetnek.

Összehasonlításképpen: ez az az árfolyam lenne, amit a társaság már 2016 végén túlnőtt, és ahova azóta sem zuhantak vissza a papírjai. A friss beszámolók felidézik, hogy a múlt héten Musk maga tájékoztatta róla az alkalmazottakat, hogy a közeljövőben további költségcsökkentő intézkedásekre kell számítani a vállalatnál, és a 2,7 milliárd dolláros tőkebevonás is csak 10 hónapos laufot ad a Teslának, ha olyan ütemben égeti a pénzt, mint tette azt az előző negyedévben. Az NTSB most a Teslák önvezető képességeivel kapcsolatban is megerősítette a kételyeket: bár a cég fejlesztései nyilvánvalóan csúcstechnológiát képviselnek, az a kép sokak szerint messze áll a valóságtól, amit folyamatosan festeni próbálnak magukról.

Musk például április végén például már arról beszélt, hogy a Teslának jövő ilyenkor már egymillió, teljesen autonóm közlekedésre képes járműve (robotizált taxija) lesz az utakon, és elképzelhetőnek tartja, hogy két év múlva már kormány és pedálok nélküli Teslák is forgalomba kerülhetnek. Mindez már csak a szükséges szabályozói és infrastrukturális változások miatt sem tűnik valószínűnek, de a vezetéstámogató rendszer fiaskóiból sem mindenki következtet arra, hogy a Teslák önvezető képességei már csak karnyújtásnyira vannak a tökéletességtől.

A hisztériának mindenképpen vége van

A Reuters vonatkozó tudósítása olyan elemzéseket idéz, amelyek szerint a befektetők egyre borúsabban szemlélik a vállalat növekedési kilátásait és a folyamatosan nyereséges működés felé vezető utat. Elon Musk éppen arról győzköd mindenkit, hogy a nyereségesség kulcsának tekintett Model 3 iránti kereslet folyamatosan magas, és már hatékonyan, gyorsan képesek kielégíteni a megrendeléseket világszerte. Ehhez képest az előző negyedévét több mint 700 milliós veszteséggel záró Tesla arra figyelmeztet, hogy profitra csak az év második felében lehet számítani.

A Refinitiv (korábban Thomson Reuters Financial & Risk) riportja szerint az elemzők a vállalat részvényeit nagyjából fele-fele arányban javasolják vételre, illetve semlegesek vele kapcsolatban, már némileg eltolódva az utóbbi besorolás felé. Az árfolyamcélok mediánja viszont az egy évvel ezelőtti 300 dollár után ma már csak 250 dollár körül mozog, miközben a Tesla árfolyama közel 40 százalékot bukott ahhoz a szinthez viszonyítva, ahol tavaly ilyenkor állt. Érdemes azt is megjegyezni, hogy a Tesla a 2017-es felfutás idején a GM és a Ford cégértékét is túlszárnyalta, a közelmúltban azonban helyreállt a világ rendje, amennyiben a vállalat piaci kapitalizációja januárban a GM, a múlt héten pedig a Ford alá csökkent, és éppen valamivel 36,5 milliárd dollár alatt jár.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.