A hazai pépnzügyi szektorban vannak nagy kihívások a fintechforradalom mellett is. Komoly összefogásra van szükség például a kiberbiztonság növelése érdekében, mivel még több adatszerző típusú támadásnak lesz majd kitéve a pénzügyi szektor – mondta Windisch László, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke, a jegybank által szervezett, Innováció és Stabilitás: FinTech lehetőségek és kihívások című konferencián tartott nyitóbeszédében.
Ez nem dotkom lufi
Ami a fintechek megjelenését és felfutását illeti, Windisch szerint ezeket a cégeket nem fenyegeti egy az ezredfordulót követő dotkomlufihoz hasonló válság. A pénzügyi piacra szakosodott technológiai cégek ugyanis várhatóan fenntartható és komplex változást generálnak a gazdaságban. Ez ráadásul egybeesik a bankok és általában a pénzügyi ágazat digitális átalakításának szükségszerűségével. A pénzügyi szektorra is igaz, amit más ágazatok átalakulása sokat lehet hallani: aki lemarad, kimarad. A változások új üzleti modelleket hoznak magukkal, amit a piac összes szereplőjének időben kell megtalálnia.
A jegybank partner abban, hogy szükség esetén módosítson a felügyeleti hozzáállásán, sőt az alelnök arra is ígéretet tett, hogy az MNB hatáskörébe tartozó szabályozást is újragondolják. A fogyasztóvédelemben viszont továbbra is szigorú lesz a jegybank: csak olyan digitális modellek lesznek elfogadhatók, amelyek nem veszélyeztetik az ügyfelek biztonsága terén elért eddigi eredményeket.
A digitális átalakulás egyik akadálya a pénzügyi szektorban is az informatikushiány. Windisch szerint a felsőoktatás jelenleg nem tud lépést tartani a piac igényeivel. Segíthet ezen például egy közös ösztöndíjrendszer, de akár közös iskola alapítása is elképzelhető.
A technológiai óriások is versenytársak
Nem a fintechek, hanem inkább a nagy technológiai cégek vehetnek el fontos piacokat a hagyományos bankoktól, mondta Czímer Balázs, a Mckinsey partnere, aki erre az Amazont hozta fel példának. Az e-kereskedelmi cég ugyanis már belépett a hitelezési piacra.
Ezzel szemben a fintechek éppen hogy segíthetnek a bankoknak, hogy versenyképesek maradjanak. Különféle ökoszisztémák kialakulásával kell számolni, a bankok negyede saját digitális bankot hoz létre, mások partnerségekben gondolkodnak, vannak olyan bankok is, amelyek beszállnak az innovációba, például akcelerátor programokat indítanak. Kérdés, hogy a későbbiekben épp a bankok lesznek-e azok, amelyek közvetlen kapcsolatban lesznek az ügyfelekkel, vagy csak a backoffice-ai lesznek más piaci szereplőknek.
A Mckinsey négy csoportba sorolja a fintech cégeket. Az első csoportba tartoznak azok a kezdeti fázisban lévő fintechek, amelyek már valamilyen részterületen bizonyítottak. A második csoportot egy szűkebb piacon sikeres már sikert arató pénzügyi innovátorok alkotják, mint amilyen a svéd e-kereskedelemben meghatározó pénzügyi pozíciót szerző Klarna.
Önálló csoportnak tekinthetők a teljesen online digitális bankok, mint amilyen a brit Revolut, melynek már tavaly ősztöl zajlik a banki licenkérelmének elbírálása. A negyedik csoportba azokat a fintecheket sorolja a tanácsadó cég, melyek nem az ügyféllel állnak kapcsolatban, hanem zömében technológiai támogatást nyújtanak a bankoknak.
A fintech megoldások egyik leglátványosabb fejlődését Kínában lehet látni – mondta Czímeres. A WeBank, amely a kínai közösségi oldal, a Tencent által alapított cég, elképesztő tempóban növekszik. Európa viszont jóval az USA és Kína mögött van, a globális 50 fintech cég között mindössze négy található az öreg kontinensről.
Mérth Balázs, a Deloitte vezető partnere, a magyar bankok digitális érettségét elemezte régiós és európai összevetésben. Előadásában azt állította, hogty nagyjából 1,3 millióra tehető azoknak a magyar ügyfeleknek a száma, akik már készen állnak a digitális megoldások befogadására, vagyis akiket a bankok digitálisan meg tudnának szólítani, de egyelőre mégis inkább a bankfiókokat használják.
Magyarország régiós összevetésben sem áll még jól
Magyarország egyelőre igencsak le van maradva mind európai mind régiós szinten – mondta Mérth. A Deloitte által vizsgált 38 országból a 28. helyen állunk, a közép-erurópai térség nyolc országát nézve pedig a 7. helyen vagyunk. Az ország épp csak bekerült a digitális alkalmazkodók kategóriájába, de egy hajszál választja el a leszakadóktól.
A pénzintézetekre a digitalizáció kapcsán kettős nyomás nehezedik, egyfelől az ügyfelek, másfelől az országhatáron kívüli versenytársak felől is. Egyre több külföldi bank és fintech cég lépne be a magyar piacra.
A bankok erre többféle módon reagálnak. Digitalizálják a hagyományos banki termékekeiket digitalizálják, esetleg becsatlakoznak egy akár fintechekből álló ökoszisztémába amolyan piacteres, de vannak olyan pénzintézetek is, emlyek a a platformalapú bankon túli modellekkel kísérleteznek.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak