A digitális szabályozást felpuhító javaslatcsomag a jogvédők és egyes uniós törvényhozók szerint is a big tech lobbi győzelmét jelentené az adatvédelmi törekvésekkel szemben, mások viszont a bürokrácia lazítását és az európai versenyképesség erősítését emelik ki vele kapcsolatban.
Hirdetés
 

Az Európai Bizottság korábban keménykedett, most pedig nem győz enyhíteni a digitális szektorra vonatkozó szabályozásának egyes részein, miután szeptember óta "visszajelzéseket gyűjtött" az adatokra, a kiberbiztonságra és a mesterséges intelligenciára vonatkozó uniós szabályok egyszerűsítésével kapcsolatban. Ahogy korábban írtuk, a technológiai ipar tevékenységét szabályozó direktívák közül különösen az AI Act váltott ki heves vitákat: az európai piaci szereplőktől kezdve az amerikai elnök támogatását élvező techcégekig mindenki nyomást próbált gyakorolni az EB-re, hogy enyhítsen a világ jelenlegi legszigorúbb szabályozását képviselő jogi kereteken.

A Bizottság ennek megfelelően számos technológiai szabályozás egyszerűsítését és enyhítését indítványozta november 19-ére ígért javaslatcsomagjában, beleértve a magas kockázatú mesterséges intelligenciát érintő törvény egyes rendelkezéseinek elhalasztását is. A Reuters beszámolója ehhez hozzáteszi, hogy a lépésre a környezetvédelmi törvények felhígítását követően került sor, ahol az EB elképzelései hasonló ellenállásba ütköztek, bár a testület a digitális ágazatra vonatkozó szabályozásról szólva kijelentette, hogy az továbbra is szigorú marad. Az új cél mindenesetre a bürokrácia csökkentése, a kritika leszerelése és az EU versenyképességének növelése.

A hírügynökség egy bizottsági tisztségviselőt idéz a bejelentésről szóló tájékoztatóról, aki szerint az egyszerűsítés nem deregulációt jelent, csak a "szabályozási környezet kritikusan vizsgálatát". A digitális omnibuszként hivatkozott csomagban, amelyről még vitát és szavazást is tartanak majd az európai országok, az MI használatára vonatkozó szigorúbb uniós szabályok bevezetését 2026 augusztusáról 2027 decemberére halasztanák el a nagyobb kockázatúnak ítélt területeken, így a biometrikus azonosításban, közúti közlekedési alkalmazásokban, a közműszolgáltatásokban, a HR-es alkalmazásokban, az egészségügyi szolgáltatásokban, a hitelminősítésben vagy a bűnüldözésben.

Kezdődik a húzd meg-ereszd meg játék

Maga a digitális omnibusz a tavaly elfogadott mesterségesintelligencia törvény (AI Act) mellett tartalmazza az általános európai adatvédelmi rendeletet (GDPR), az elektronikus hírközlési adatvédelmi irányelvet és az európai adattörvényt (Data Act) is. A GDPR javasolt módosításaiban például jelentős változás lenne, hogy lehetővé tennék a Google, a Meta, az OpenAI és más techvállalatok számára az európai polgárok személyes adatainak felhasználását mesterségesintelligencia-modelljeik betanításához. A kiberbiztonsági jelentési folyamatokat egyetlen jelentési felület bevezetésével tennék gördülékenyebbé, sőt javasolták a webes sütikre (cookie) vonatkozó hozzájárulási szabályok egyszerűsítését is.

Szó van egy olyan "európai üzleti tárcáról", ami egységes digitális identitást biztosítana a vállalatoknak az ellenőrzött dokumentumok aláírásához, tárolásához és cseréjéhez mind a 27 tagállamban. Ez elősegítené a határokon átnyúló skálázást, és felszabadíthat évi 150 milliárd eurót, míg a Bizottság becslése szerint az adminisztratív költségek lefaragásától 2029-re akár 5 milliárd eurós megtakarítást várnak. Ehhez a javaslatokat persze még az Európai Parlamentben és a Tanácsban is el kell fogadni, azt pedig egy újabb felmérés és a róla szóló, 2026 márciusáig tartó konzultáció során értékelnék, hogy a digitális szabályozás megfelel-e a versenyképességi céloknak.

Utóbbiakról szólva érdemes megemlíteni a bizottsági bejelentés elé időzített, kedden rendezett berlini csúcstalálkozót is, ahol Francia- és Németország próbálta formába önteni közösen képviselhető álláspontját az európai digitális szuverenitással kapcsolatban. Emmanuel Macron francia elnök és Friedrich Merz német kancellár ennek során ugyancsak elkötelezte magát a versenyképesség erősítése és a bürokrácia csökkentése mellett az uniós digitális szabályozásában, a digitális szuverenitás lényegéről szólva pedig elhangzott: ha hagyjuk, hogy amerikai és kínai legyen az összes élen járó technológiai vállalat, akkor "a miénk lehet a világ legjobb szabályozása, mégsem fogunk vele semmit szabályozni".

Piaci hírek

Highway to Hell? Várakozáson felül hasít az Nvidia

A cég az elemzői elvárásoknál is lényegesen több bevételt termelt a harmadik negyedévben, a nyereség pedig óriási halmokban nő.
 
Hirdetés

A "jó gazda" szemlélet menti meg az MI-költségvetést

A 4iG IT minden lehetőséget biztosít ügyfeleinek ahhoz, hogy a FinOps eszközeivel teljes körű kontrollt gyakorolhassanak IT-költéseik felett – még akkor is, ha a mesterséges intelligencia miatt új, nehezen becsülhető, dinamikusan változó költségstruktúrákat kell kezelniük.

Hogyan lehet összehangolni a CAPEX és OPEX költségeket a FinOps módszerekkel?

a melléklet támogatója a 4iG

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.